Організація та ведення військового обліку: відповідальність керівника за порушення
У цьому матеріалі ми розглядаємо умови, за яких на практиці ТЦК притягує керівника підприємства до адміністративної відповідальності за ст. 210-1 КУпАП.
Умови притягнення керівника підприємства до відповідальності
(1) Насамперед невиконання дій, які прямо покладені законодавством на керівника підприємства, незалежно від факту призначення особи, відповідальної за військовий облік (далі – відповідальна особа), про що детальніше в наступному розділі.
(2) Непризначення відповідальної особи. Згідно з абз. 1 п. 8 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 р. № 1487 (далі – Порядок № 1487), організація військового обліку на підприємствах покладається на відповідних керівників. Будь-які порушення військового обліку, допущені на підприємстві, в такому випадку будуть ставитися у вину керівнику.
(3) Неповідомлення ТЦК про призначення відповідальної особи. П. 13 Порядку № 1487 передбачено, що підприємство у семиденний строк з дати видання наказу про призначення або звільнення (увільнення) керівників та інших осіб, відповідальних за організацію та ведення військового обліку, має подати відповідне повідомлення. Водночас непоодинокими є випадки неповідомлення ТЦК про призначену відповідальну особу.
NB Нагадуємо, що відповідальна особа може нести відповідальність лише за період, протягом якого така особа була відповідальною за військовий облік. Якщо під час перевірки ТЦК вже є призначена відповідальна особа, але порушення були допущені до її призначення, то відповідальність буде нести керівник (якщо раніше не була призначена інша відповідальна особа). Незважаючи на такі прописні істини, ТЦК на практиці притягує до відповідальності осіб, призначених вже після вчинення підприємством правопорушення. Суди у таких випадках скасовують постанови про накладення адміністративного стягнення.
(4) Непризначення тимчасово відповідальної особи, у разі відсутності призначеної відповідальної особи (лікарняний, відпустка тощо). Керівник підприємства, як особа, відповідальна за організацію військового обліку, зобов'язаний забезпечити безперервність ведення військового обліку на підприємстві навіть у випадках, коли призначена відповідальна особа тимчасово відсутня. Тому у ситуаціях, коли певне порушення сталося у період відсутності призначеної особи, а тимчасове заміщення не було забезпечене, може настати відповідальність за неналежну організацію військового обліку.
(5) Призначення відповідальною особою працівника, який не відповідає вимогам, зокрема щодо кваліфікації та підвищення кваліфікації. Такі дії можуть вважатися неналежною організацією військового обліку. Процедура призначення відповідальної особи розглянута в нашому матеріалі: «Ведення військового обліку: що потрібно знати роботодавцю (оновлено станом на 14.08.2024 р.)». Далі розглянемо детальніше кваліфікаційні вимоги до відповідальної особи.
Призначені відповідальні особи (крім державних службовців) повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку відповідно до національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (Код КП 3439). Зокрема, такий працівник повинен мати освітню кваліфікацію за рівнем фахової передвищої освіти, початковим рівнем (коротким циклом) вищої освіти або першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти. Це пов’язано з тим, що професійна назва роботи «Інспектор з військового обліку» належить до розділу 3 «Фахівці». Підвищення кваліфікації відповідальних осіб здійснюється не рідше одного разу на п’ять років.
Порядок № 1487 встановлює наступні вимоги до призначення відповідальної особи:
«8. …
Обов’язки з ведення військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях покладаються на працівників служби персоналу, служби управління персоналом (далі - служба персоналу).
У разі відсутності штатної одиниці служби персоналу обов’язки з ведення військового обліку покладаються на особу, яка веде облік працівників в державному органі, органі місцевого самоврядування, на підприємстві, в установі, організації. …
10. За наявності на військовому обліку менше 500 призовників, військовозобов’язаних та резервістів обов’язки щодо ведення військового обліку покладаються на особу служби персоналу, якій встановлюється доплата в розмірі до 50 відсотків посадового окладу, а для державних службовців - в межах економії фонду оплати праці».
Отже, за загальним правилом, обов’язки з ведення військового обліку покладаються на службу персоналу, а у разі її відсутності – на особу, яка веде облік працівників на підприємстві (по суті, це може бути бухгалтер, HR-менеджер). З аналізу судової практики вбачається, що ТЦК звертає увагу на кваліфікаційні вимоги до відповідальної особи. Наприклад, про це свідчать обставини справи № 727/13641/23, описані у рішенні Шевченківського районного суду м. Чернівці від 21.02.2024 р.
Розмежування відповідальності керівника підприємства та відповідальної особи
Як ми вже зазначали, керівник підприємства відповідальний за організацію військового обліку на підприємстві, а на призначену відповідальну особу покладаються обов’язки з ведення військового обліку на підприємстві.
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
		Розшук військовозобов’язаних: у який суд звертатися для оскарження?		 382
			 382		
		Студентам та роботодавцям приготуватися: початок базової загальновійськової підготовки		 288
			 288		
		Базова військова служба: призов громадян та наслідки для роботодавця		 376
			 376		
		Стан військового обліку – умова для отримання статусу критичності		 355
			 355		
		Штрафи власне за не уточнення даних військовозобов’язаними до 16.07.2024 р. – НЕ застосовуються?		 4271
			 4271		
		Ведення військового обліку: що потрібно знати роботодавцю (оновлено станом на 14.08.2024 р.)		 6891
			 6891		
		Відповідальність посадових осіб підприємств за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію – судова практика		 2411
			 2411		
		Судова практика у справах про притягнення до відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію		 4711
			 4711		
		Cвавілля ТЦК у контексті затримання військовозобов’язаних: відповідальність представників ТЦК та алгоритми дій		 12706
			 12706		
		ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОБОРОНУ, МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА МОБІЛІЗАЦІЮ		 6584
			 6584		
		Інструкція дій при перевірках стану військового обліку		 1672
			 1672		
		НОВИЙ ПОРЯДОК ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ РОБОТОДАВЦЮ		 11345
			 11345		
 Прокоментувати
Прокоментувати










