Протягом якого часу маємо зберігати основні документи для цілей оподаткування?
Фактичне обмеження для податкових перевірок за «особливий період» з огляду на відсутність обов’язку зберігати документи щодо таких «пролонгованих періодів»
1.
Історично більшість тих, хто стикається з питаннями оподаткування, звикли до того, що за Податковим кодексом України (далі – ПКУ) основні підтверджуючі документи (первинні та інші) мають зберігатися принаймні три роки (1095 днів).
І якось майже непомітно пройшли зміни 2023 року, коли обов’язкові три роки перетворилися на п’ять.
За поточною редакцією ст. 44 «Вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, а також документального підтвердження виконання вимог податкового та іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи» ПКУ:
«44.1. Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, інформації, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
…
44.3. Платники податків зобов’язані забезпечити зберігання документів та інформації, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом визначених законодавством строків, але не менше:
44.3.1. 2555 днів - для документів та інформації, необхідних для здійснення податкового контролю, відповідно до статей 39 і 39-2, пункту 141.4 статті 141 цього Кодексу;
44.3.2. 1825 днів - для первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством, що складаються особами, визначеними пунктом 133.1 статті 133, підпунктом 133.2.2 пункту 133.2 та пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, а також юридичними особами, які обрали спрощену систему оподаткування, за винятком документів, до яких застосовується більш тривалий строк зберігання згідно з підпунктом 44.3.1 цього пункту;
44.3.3. 1095 днів - для інших документів, на які не поширюються вимоги підпунктів 44.3.1 та 44.3.2 цього пункту;
44.3.4. 1095 днів - для документів, пов’язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, включаючи дозвільні документи.
Строки зберігання документів та інформації, визначені цим пунктом, розраховуються з дня подання податкової звітності чи іншої звітності, передбаченої цим Кодексом, для складення якої використовуються зазначені документи та/або інформація, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного строку подання такої звітності, а для документів, пов’язаних з виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, - з дня здійснення відповідної господарської операції (для відповідних дозвільних документів - з дня завершення строку їх дії).
У разі ліквідації платника податків документи, визначені пунктом 44.1 цієї статті, за період діяльності платника податків не менш як 1825 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідних для здійснення податкового контролю відповідно до статей 39 і 39-2, пункту 141.4 статті 141 цього Кодексу), що передували даті ліквідації платника податків, у встановленому законодавством порядку передаються до архіву.
Передбачені цим пунктом строки зберігання документів та інформації продовжуються на період зупинення відліку строку давності у випадках, передбачених пунктом 102.3 статті 102 цього Кодексу».
Для розуміння, для кого встановлені строки у 1825 днів (п’ять років) за п.п. 44.3.2:
- особи, визначені п. 133.1 ст. 133 ПКУ – це резиденти – платники податку на прибуток підприємств, крім неприбуткових організацій та осіб на спрощеній системі оподаткування;
- особи за п.п. 133.2.2 – це нерезиденти, які здійснюють господарську діяльність на території України через постійне представництво та/або отримують доходи із джерелом походження з України, та інші нерезиденти, на яких покладено обов’язок сплачувати податок у порядку, встановленому розділом ІІІ «Податок на прибуток підприємств»;
- особи за п. 133.4 – це неприбуткові підприємства та організації;
- юрособи, які обрали спрощену систему оподаткування – з назви зрозуміло, про кого це.
Тож, як бачимо, наразі майже для всіх основних категорій платників податків встановлений мінімальний строк зберігання первинних та інших, пов’язаних з оподаткуванням, документів (крім тих, для яких встановлений більш тривалий строк зберігання) у п’ять років.
2.
Однак постає питання – а з якого моменту і щодо яких документів (за датою їх створення і використання при складанні податкової звітності) застосовні ці п’ять років?
Як узгоджується це із загальними строками давності за ст. 102 ПКУ для податкових перевірок і нарахувань у три роки (1095 днів)?
Чи є якісь особливості, зважаючи на попередній «особливий період», коли для певних перевірок встановлювалися обмеження з огляду на ковід та/чи воєнний стан?
І чи не виявиться, що час, протягом якого мали зберігатися підтверджуючі документи, менший, ніж строки, впродовж яких ПКУ дозволені перевірки? А оскільки, документальна перевірка без документів неможлива, то тим самим обмежені по строках і самі документальні перевірки.
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Олександр Мінін та Іван Шинкаренко виступили на заході АНК Ukraine «Податкові перевірки бізнесу: як готуватись та чого чекати»
132
Строки давності: обмеження для перевірок, застосування санкцій, збереження документів та вплив COVID/воєнного стану
381
Податкові перевірки: види, критерії та підстави для призначення
239
Поновлення податкових перевірок: на що зважати перед прийняттям рішення про допуск податкового органу та під час перевірки?
607
Олександр Мінін та Юлія Кривомаз виступили на XIII Податковому форумі АПУ
694
Олександр Мінін та Іван Шинкаренко взяли участь у круглому столі АНК Ukraine «Податкові та митні перевірки – практика та новації»
1582
Накази про перевірку навіть за відсутності визначених для них законом підстав оскаржити неможливо?
Подобається чи не подобається – терпи, платнику податків [перевірку]?
1898
Планова документальна перевірка у 2024 році призначена з посиланням на низький (порівняно із середньогалузевим) рівень сплати податку – НЕзаконно!
1209
Юлія Кривомаз виступила на онлайн-заході Комітету АПУ «Актуальна судова практика в податкових спорах»
599
