Продовження трудової реформи під час воєнного стану: законопроект № 7251 (частина 1)
01 липня 2022 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оптимізації трудових відносин», проект зареєстровано під № 7251 (далі – Закон). Закон вносить зміни як у «постійні» закони України – такі, як Кодекс законів про працю України (далі – КЗпП), «Про відпустки», «Про оплату праці», так і «тимчасовий» закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Таким чином, певні норми Закону матимуть постійний характер, а деякі діятимуть лише протягом періоду дії воєнного стану. У цьому матеріалі ми розглянемо лише основні зміни, які вносить Закон.
І. ПОСТІЙНІ ЗМІНИ
1. Скасовано гарантію зі збереження середнього заробітку військовослужбовцям
Як повідомили автори законопроекту, цей крок було здійснено з метою передачі від роботодавця до держави функцій соціального забезпечення захисників України в період війни.
Водночас за роботодавцем все ж таки зберігається обов’язок зі збереження за військовослужбовцями посади та роботи.
Однак постає питання – з якого моменту можна перестати зберігати середній заробіток за мобілізованим працівником? Закон набуває чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Отже, починаючи з дня набрання чинності Законом (очікуємо, що це відбудеться в липні), у роботодавця відсутній обов’язок зі збереження середнього заробітку за мобілізованим працівником. А тому працівнику варто нарахувати та виплатити середній заробіток за ту частину місяця, що припала до набрання Законом чинності.
Звертаємо увагу, що якщо працівникові на початку липня буде виплачено аванс у більшій сумі, то повернути такі кошти примусово роботодавець не зможе. Повернення таких зайво виплачених коштів може бути здійснено працівником лише в добровільному порядку.
Ми не вбачаємо необхідності видавати наказ про припинення виплати мобілізованому працівнику середнього заробітку, адже існує пряма норма закону, на підставі якої роботодавець здійснює відповідні дії.
У наших попередніх матеріалах ми піднімали питання збереження середнього заробітку за добровольцями територіальної оборони (детально у матеріалі «Чи є у роботодавця обов’язок зберігати за добровольцем територіальної оборони його місце роботи та середній заробіток?»). Так, органи державної влади підтримували поширення трудових гарантій на добровольців територіальної оборони, проте обґрунтування для цього були різні. Держпраці прирівнювала добровольців територіальної оборони до військовослужбовців та застосовувала ч. 3 ст. 119 КЗпП, проте інші органи державної влади вважали, що добровольці територіальної оборони виконують державні та громадські обов’язки, а тому на них поширюється ч. 1 ст. 119 КЗпП.
І ось, де тепер виникає неузгодженість. Закон скасовує гарантію щодо збереження середнього заробітку лише в ч. 3 ст. 119 КЗпП, проте така гарантія залишається в ч. 1 ст. 119 КЗпП.
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОБОРОНУ, МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА МОБІЛІЗАЦІЮ
335
Інструкція дій при перевірках стану військового обліку
249
Інструкція дій при перевірках Державною службою з питань праці дотримання законодавства про працю
206
Норматив робочих місць для осіб з інвалідністю: чи мають дотримуватися відокремлені підрозділи іноземних юридичних осіб?
370
Запровадження чергового податку-внеску на фонд оплати праці як демонстрація негараздів із працевлаштуванням осіб з інвалідністю
855
Призовний вік та бронювання призовників
574
Закінчення карантину: дії роботодавця
343
Новий Закон про колективні угоди та договори
1242
БРОНЮВАННЯ ВІЙСЬКОВОЗОБОВ’ЯЗАНИХ ПРАЦІВНИКІВ КРИТИЧНО ВАЖЛИВИХ ПІДПРИЄМСТВ
884
НОВИЙ ПОРЯДОК ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ РОБОТОДАВЦЮ
3736
МОБІНГ ПО-УКРАЇНСЬКИ: ЦЬКУВАННЯ ПРАЦІВНИКА ЧИ РОБОТОДАВЦЯ?
1063
Зміни у порядку бронювання працівників
616
