Вимоги про стягнення податку з бюджету: Верховний Суд України скасував рішення, яким Вищий адміністративний суд України всією палатою відійшов від практики Верховного Суду України
Раніше ми вже повідомляли про різну судову практику Верховного Суду України (далі – «ВСУ») та Вищого адміністративного суду України (далі – «ВАСУ») в питаннях щодо способу повернення переплати з податку (бюджетного відшкодування) з державного бюджету.
Зокрема, ВСУ вважає, що в судовому порядку не можна «стягувати податок», а належним способом захисту є «зобов’язання підготувати висновок для казначейства про повернення податку», тоді як, на думку ВАСУ, платники повинні звертатись до суду саме з вимогами про «стягнення податку».
Офіційна незгода ВАСУ з правовою позицією ВСУ мала місце в Ухвалі від 04.02.2016 р. у справі № 806/2256/15 (№ К/800/44985/15), яка була прийнята адміністративною колегією у кількості 17 суддів.
У зв’язку з цим платникам слід зважати на те, що Постановою від 07.06.2016 р., розглядаючи справу про стягнення бюджетного відшкодування з ПДВ, ВСУ скасував вказану Ухвалу ВАСУ від 04.02.2016 р. у справі № 806/2256/15 (№ К/800/44985/15) і вкотре наголосив на тому, що належним способом захисту прав платників може бути лише вимога про «зобов’язання підготувати висновок», а не про «стягнення» податку з бюджету.
До слова, якщо правова позиція ВАСУ зводилась до базових правових принципів судочинства, положень статті 55 Конституції України, Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практики Європейського суду з прав людини, то ВСУ такі аргументи залишив поза своєю увагою та лаконічно зауважив, що відшкодування з Державного бюджету України ПДВ є виключним повноваженням податкових органів та органів Державного казначейства.
Якщо до цього ВАСУ, в основному, відходив від правової позиції ВСУ з даного питання, то наразі складно сказати, якою буде подальша практика цього суду. Можливо, ми так і залишимось у невизначеності, коли практика ВСУ та ВАСУ є різною.
Принагідно також зауважимо, що у вищезазначеній Постанові ВСУ від 07.06.2016 р. суд не змінив спосіб захисту прав платника (із «стягнення» на «зобов’язання підготувати висновок») з власної ініціативи, як це робив ВСУ в своїх інших рішеннях. Однак така обставина викликана лише тим, що спірна сума бюджетного відшкодування з ПДВ, за обставинами відповідної справи, була повернена платнику ще на етапі апеляційного оскарження (тобто платник не потребував підготовки висновку для казначейства).
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано?
Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків
Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар»
УСІ ВИ ОДНЕ
Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata)
Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах
Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року
Зловживання процесуальними правами. Перша практика застосування судами положень КАСУ
Хто в країні господар?
Перше «податкове» рішення оновленого Конституційного Суду України
Запровадження попереднього контролю реєстрації податкових накладних та автоматичне бюджетне відшкодування