Стан військового обліку – умова для отримання статусу критичності
Вплив належного стану персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі – військовий облік) на отримання статусу критичності підприємством – актуальна тема упродовж останнього року.
Стан військового обліку вже враховується під час розгляду звернень щодо визначення підприємств критично важливими, і така практика поступово поширюється.
З огляду на підвищену увагу до теми, у найближчій перспективі очікуються законодавчі зміни. Поки ж їх не ухвалено, варто оцінити поточну ситуацію та тенденції, адже більшість підприємств подаватимуть заявки на оновлення статусу у період з грудня 2025 по березень 2026 року.
Військовий облік у місцевих критеріях важливості
Внаслідок внесення змін до Постанови 761 обласні військові адміністрації (далі – ОВА) та Київська міська військова адміністрація (далі – КМВА) мали оновити власні критерії важливості до 16.08.2025 р. Однак, як і торік, більшість адміністрацій не поспішає із виконанням цієї вимоги, попри встановлений строк. Водночас у вже оновлених місцевих критеріях (а інколи навіть і в їхніх попередніх версіях) спостерігається чітка тенденція – включення вимог щодо ведення військового обліку підприємствами.
Ми проаналізували наявні місцеві критерії та виокремили основні підходи, які використовують регіони:
- нагадування про обов’язок ведення військового обліку
Вінницька ОВА в оновлених критеріях (розпорядження від 01.08.2025 р. № 83-р) вказала про необхідність дотримання підприємствами вимог Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2022 р. № 1487 (далі – Порядок 1487).
Вказівка про обов’язок дотримуватись вимог Порядку 1487 з’явилась і в оновлених критеріях Кіровоградської ОВА (розпорядження від 12.09.2025 р. № 1446-р).
Таким чином, обидві адміністрації лише нагадують підприємствам про необхідність дотримання вимог Порядку № 1487 і не вимагають надання підтвердних документів з цього питання.
- дотримання вимог Порядку 1487
Однією з умов для отримання статусу критичності є дотримання Порядку 1487 згідно з оновленими критеріями Одеської ОВА (розпорядження від 03.09.2025 р. № 854/А-2025). Водночас адміністрація не уточнює, якими саме документами слід підтверджувати виконання цієї вимоги.
- підтвердження від ТЦК
Сумська ОВА також вимагає дотримання вимог Порядку 1487, але передбачає конкретну форму підтвердження – довідку про кількість військовозобов’язаних працівників, форма якої затверджена розпорядженням від 15.09.2025 р. № 612-ОД. Така довідка підписується не лише керівником підприємства, але й начальником відповідного ТЦК.
Полтавська ОВА у розпорядженні від 08.09.2025 р. № 760 зазначила про необхідність подання офіційного листа ТЦК, що підтверджує відсутність порушень підприємством законодавства у сфері мобілізаційної підготовки та мобілізації.
Тернопільська ОВА згідно з оновленими критеріями (розпорядження від 03.09.2025 р. № 584/01.02-01) для отримання статусу критичності вимагає від підприємств (І) довідку, видану Тернопільським обласним ТЦК, про відсутність на підприємстві працівників, які згідно з відомостями Реєстру «Оберіг» порушують правила військового обліку, а також (ІІ) список військовозобов’язаних працівників з Реєстру «Оберіг», сформований за допомогою Порталу Дія.
- проведення звіряння з ТЦК
Чернівецька ОВА в розпорядженні від 09.09.2025 р. № 1218-р вказала, що однією з підстав для отримання критичності є проведення впродовж останнього року звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими даними ТЦК. Це повинно підтверджуватися копією журналу обліку результатів перевірки стану військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Хмельницька ОВА також ще з початку 2025 року почала вимагати від підприємств проходження звіряння перед отриманням критичності. Щоправда, така вимога була встановлена наказом начальника Хмельницької ОВА «Про введення в дію рішення ради оборони Хмельницької області» від 28.01.2025 р. № 14/2025-н. Водночас поточні критерії Хмельницької ОВА такої умови не містять. Оновлені критерії наразі відсутні.
- регіони без вимог щодо військового обліку
В оновлених критеріях Дніпропетровської (розпорядження від 01.08.2025 р. № 1058/0/527-25), Закарпатської (розпорядження від 21.08.2025 р. № 595), Луганської (розпорядження від 26.08.2025 р. № 216), Львівської (розпорядження від 09.09.2025 р. № 1184/0/5-25ВА), Миколаївської (розпорядження від 03.09.2025 р. № 366-р), Чернігівської (розпорядження від 28.08.2025 р. № 1089) ОВА та КМВА (розпорядження від 24.09.2025 р. № 1010) відсутня будь-яка вказівка щодо військового обліку на підприємствах.
Поки що у відкритому доступі відсутні оновлені критерії Волинської, Донецької, Житомирської, Івано-Франківської, Київської, Рівненської, Харківської, Херсонської та Черкаської ОВА, в розпорядженні яких раніше не було жодної вказівки на військовий облік.
Що це означає на практиці?
Положення Постанови 76 надають ОВА/КМВА та міністерствам повну дискрецію у визначенні місцевих та галузевих критеріїв. Іншими словами, ці органи мають право встановлювати критерії на власний розсуд за умови їх погодження з Мінекономіки та Міноборони. Відповідно, встановлення такої додаткової умови як підтвердження ведення військового обліку для отримання статусу критичності ОВА не суперечить Постанові 76.
При цьому варто звернути увагу на практичний аспект – додаткову комунікацію підприємств із ТЦК. Так, деякі ОВА вимагають надання документів, підготовлених ТЦК. Водночас надання таких листів/довідок прямо не передбачено Положенням про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки2, що свідчить й про відсутність встановленого строку на їх видачу. Потрібно враховувати і надмірну завантаженість працівників ТЦК. Відсутність чіткого механізму взаємодії між підприємствами та ТЦК щодо підтвердження належного стану військового обліку створює додатковий тягар для підприємств та потенційно ставить їх у залежність від ефективності (або неефективності) роботи ТЦК.
Особливо спірною виглядає вимога Тернопільської ОВА щодо підтвердження відсутності на підприємстві працівників, які за даними Реєстру «Оберіг» порушують правила військового обліку. Таке положення суперечить законодавству, оскільки наявність таких працівників не свідчить про порушення підприємством вимог Порядку 1487. Законодавство покладає на підприємство, серед іншого, лише обов’язок повідомити ТЦК про порушника, водночас порушення працівника не повинно ставати перешкодою для отримання статусу критичності підприємством. Ба більше, підприємство має право працевлаштовувати працівника, незважаючи на наявну відмітку про порушення правил військового обліку. Для працевлаштування достатньо надати військово-обліковий документ належної форми з відомостями про взяття такої особи на облік. До того ж, підприємство не має права звільняти працівників, які мають відмітку про порушення військового обліку. Таким чином, зазначена вимога Тернопільської ОВА є необґрунтованою. Проблему поглиблює і те, що кількість неправомірних відміток ТЦК у Реєстрі «Оберіг» за останній рік суттєво зросла, а виключити таку відмітку не є простою задачею.
Військовий облік у галузевих критеріях міністерств
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
		Розшук військовозобов’язаних: у який суд звертатися для оскарження?		 386
			 386		
		Студентам та роботодавцям приготуватися: початок базової загальновійськової підготовки		 292
			 292		
		Базова військова служба: призов громадян та наслідки для роботодавця		 384
			 384		
		Організація та ведення військового обліку: відповідальність керівника за порушення		 1371
			 1371		
		Штрафи власне за не уточнення даних військовозобов’язаними до 16.07.2024 р. – НЕ застосовуються?		 4279
			 4279		
		Ведення військового обліку: що потрібно знати роботодавцю (оновлено станом на 14.08.2024 р.)		 6898
			 6898		
		Відповідальність посадових осіб підприємств за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію – судова практика		 2414
			 2414		
		Судова практика у справах про притягнення до відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію		 4718
			 4718		
		Cвавілля ТЦК у контексті затримання військовозобов’язаних: відповідальність представників ТЦК та алгоритми дій		 12716
			 12716		
		ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОБОРОНУ, МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА МОБІЛІЗАЦІЮ		 6595
			 6595		
		Інструкція дій при перевірках стану військового обліку		 1674
			 1674		
		НОВИЙ ПОРЯДОК ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ: ЩО ПОТРІБНО ЗНАТИ РОБОТОДАВЦЮ		 11352
			 11352		
 Прокоментувати
Прокоментувати










