Карантин через коронавірус COVID-19 законодавчо віднесений до форс-мажорних обставин: наслідки та можливості для бізнесу
17 березня Верховна Рада України прийняла закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» (далі – Закон № 530-IX), на основі проєкту закону № 3219 від 16 березня 2020 року. Закон було оперативно підписано Президентом України, про що вже сьогодні зазначено на сайті Верховної Ради та Президента.
Закон № 530-IX, серед іншого, вносить зміни до ч. 2 ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», якими відносить карантин, встановлений Кабінетом Міністрів України, до переліку форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Таким чином, вже законодавчо зафіксовано, що карантин є форс-мажорною обставиною (до цього в цій статті були вказані лише тривалі перерви в роботі транспорту, викликані епідемією).
Торгово-промислова палата України (далі – ТПП) вже висловилася з приводу прийняття Закону № 530-IX, і там вважають це дуже важливим кроком з боку державної влади, що спрощує посилання на форс-мажорні обставини суб’єктів господарювання, яким у зв’язку з обмежуючими заходами, введеними через загрозу епідемії коронавірусної інфекції в Україні та для недопущення поширення COVID-19, унеможливили виконання у відповідних сферах зобов’язань перед контрагентами. У ТПП наголосили, що засвідчення форс-мажору у зв’язку з введенням карантину існує.
ТПП також наголосила, що, враховуючи міжнародну практику використання застережень про форс-мажорні обставини, сторона, для якої виникли ці обставини, зобов’язана у будь-якій формі повідомити про виникнення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) іншу сторону.
Тому ТПП України рекомендує суб’єктам господарювання, які не можуть виконувати свої зобов’язання у зв’язку з форс-мажорними обставинами, в тому числі карантину, до моменту звернення до ТПП України або регіональної ТПП, в першу чергу оформлювати документальне призупинення своєї діяльності у відповідній сфері (наказ, розпорядження та ін.) та письмово повідомляти (сповіщати) іншу сторону, перед якою не виконується зобов’язання.
Таким чином, ТПП почне видавати сертифікати на підтвердження факту карантину як форс-мажорних обставин.
Звісно, для застосування звільнення від цивільно-правової відповідальності за порушення договірних зобов’язань потрібна наявність не тільки самого факту форс-мажорних обставин, а і належного обґрунтування того, що такі обставини призвели до неможливості виконання стороною своїх зобов’язань.
Ми будемо раді проконсультувати Вас з питань вірного застосування цього нового положення законодавства, виходячи з нашої експертизи у договірних спорах, а також застосуванні положень договорів та законодавства про форс-мажорні обставини.
Максим Олексіюк,
партнер
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Військова агресія Росії проти України є форс-мажорною обставиною. Але що це значить для кожного конкретного підприємства?
Закон № 731-IX: карантин тепер не є безумовною підставою для поновлення/продовження процесуальних строків
Повідомлення про надзвичайні заходи у сфері трудового законодавства в Україні, спричинені кризою Covid-19
Відповідальність за карантин: але не про 17 тис. грн штрафу для громадян, а про відповідальність високопосадовців за неправомірні обмеження для бізнесу та суспільства
Незаконність карантину в Україні
Що нового з карантинними обмеженнями?
Нові правила щодо орендної плати на період карантину
Заплутались із карантинними обмеженнями?
Обмеження права на свободу пересування в межах карантину
Уряд суттєво посилив карантинні заходи
Чи дійсно на період карантину скасована орендна плата (частина 2)?
Звільнення від ПДВ «заднім» числом: що робити?