Механізм конституційної скарги до КСУ в аспекті податкових питань
03 серпня 2017 року набрав чинності Закон України «Про Конституційний Суд України» від 13 липня 2017 року № 2136-VIII (далі – Закон), яким конституційне провадження та діяльність Конституційного Суду України (далі – КСУ) приведені у відповідність до нещодавніх змін до Конституції України (Закон України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 02 червня 2016 року № 1401-VIII).
Однією з основних новел такого Закону є фактичне впровадження інституту конституційної скарги в українську практику, який надає фізичний чи юридичній особі доступ до КСУ.
До цього, нагадаємо, таку можливість мали лише закритий перелік суб’єктів – органів державної влади. І як наслідок такого закритого доступу, зокрема податкові аспекти дуже рідко доходили до перевірки з боку КСУ.
Яскравим показником роботи КСУ в податкових питаннях є те, що ми знайшли лише два рішення КСУ, пов’язаних із розглядом застосування норм Податкового кодексу України (далі – ПКУ) (Рішення КСУ від 14 грудня 2011 року № 18-рп/2011 та Рішення КСУ від 12 червня 2012 року № 13-рп/2012). При цьому одне з вказаних рішень (від 14 грудня 2014 року) стосується подання Верховного Суду України щодо офіційного тлумачення норм ПКУ в частині оподаткування щомісячного грошового утримання самих же суддів (тобто питання не стосувалось широкого кола платників).
Разом з тим, положення ПКУ викликають чимало запитань з точки зору їх відповідності Конституції України, як-от:
- Чи є конституційними зміни, які системно вносяться до ПКУ посеред року (іноді зі зворотною дією у часі)?
- Чи відповідає військовий збір, якого немає в переліку податків та зборів, Конституції України?
- Чи дозволяє Конституція України встановлювати всі елементи місцевих податків прямо в законі (транспортний податок), без надання реальних повноважень з їх встановлення місцевим радам (всупереч ст. 143 Конституції України) (детальніше з цього питання див. в інформаційному листі «Транспортний податок як школа місцевих податків (за крок до визнання неконституційним»)?
- Наскільки конституційними є положення ПКУ із презюмованим правом слідчих суддів призначати податкові перевірки платників податків (детальніше з цього питання див. в інформаційному листі «Знову про незаконність податкових перевірок в рамках кримінального провадження. Що далі?»)?
У зв’язку з цим, нижче ми робимо огляд Закону з погляду практичного використання інституту конституційної скарги в податкових питаннях (розглядаємо практичні рекомендації). В рамках цього ми також розглядаємо доречний досвід ЄСПЛ та, як певний приклад, практику Конституційного Суду РФ, як практика, який розглядав численні питання оподаткування за скаргами російських платників податків.
При цьому ми не перераховуємо всі приписи Закону, пов’язані з конституційною скаргою, а описуємо лише ті питання, які можуть викликати сумнів та (або) варті особливої уваги платників податків. ...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Огляд практики Верховного Суду з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2018 рік
1689
Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано?
670
Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків
823
Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
4462
З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар»
1017
УСІ ВИ ОДНЕ
2603
Усі вільні
1179
Реальне призначення вироків за ст. 205 КК: чи є сенс у ст. 205 КК як такій?
3737
Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata)
16203
Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах
1960
Оновлення! На розгляд Великої Палати Верховного Суду передано справу для «формування єдиної правозастосовчої практики» щодо оцінки вироку за ст. 205 КК відносно директора контрагента
2700
Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року
2279
