+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Блокування податкових накладних: позиція Верховного Суду

31 травня, 2019 Інформаційні листи

Одним із ключових проблемних аспектів процедури блокування податкових накладних, на який наші фахівці вже звертали увагу (детальніше див. у матеріалі «Блок нот. Коментар Інни Таптунової щодо роботи системи блокування податкових накладних»), є порушення положень п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) у кожному випадку такого блокування.

Так, з 01 січня 2018 року п. 201.16 ст. 201 ПКУ викладено в наступній редакції:

«201.16. Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України».

Відповідно, підстави для призупинення реєстрації податкових накладних повинні бути встановлені Кабінетом Міністрів України. Натомість фактично підстави для призупинення реєстрації податкових накладних встановлені Державної фіскальною службою України (з 21 березня 2018 року – у листі № 959/99-99-07-18 та з 05 листопада 2018 року – в листі «Критерії ризиковості платника податку» від 05 листопада 2018 року) та погоджені з Міністерством фінансів України.

Схожу позицію підтримав Верховний Суд в одному із рішень.

Так, у Постанові від 02 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18 Верховний Суд зазначив про незаконність блокування податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, визначених Державною фіскальною службою України з огляду на наступне:

«Верховний Суд, надаючи оцінку доводам касаційної скарги, враховує, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Натомість, як встановлено судами попередніх інстанцій, платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов’язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Враховуючи, суперечливість нормативного регулювання, наведене та проаналізоване вище, як підстави застосування презумпції правомірності рішень платника (підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України), а також вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної Товариства та протиправності рішення податкового органу від 04 травня 2018 року №679000/39957239 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Як бачимо, Верховний Суд також правильно відмітив, що акт, який затверджує фактичні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних, підлягає обов’язковій реєстрації. Відповідна Постанова Верховного Суду доступна за посиланням.

Крім того, Верховний Суд також відмітив, що процедура блокування реєстрації, яка діяла до 05 листопада 2018 року (аналогічна процедура із незначними змінами діє і сьогодні), порушує базові засади принципу правової визначеності та передбачуваності як складової гарантованого ст. 8 Конституції України принципу верховенства права.

Слід зауважити, що відповідна позиція Верховного Суду є обов’язковою для застосування з огляду на положення ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно, очікуємо, що спори щодо блокування реєстрації податкових накладних будуть вирішуватись на адміністративному рівні або принаймні їх кількість у судах суттєво зменшиться.

Як наслідок, на сьогодні робота системи блокування реєстрації податкових накладних незаконна як така, оскільки підстави для призупинення реєстрації податкових накладних не встановлені у встановленому законом порядку. Таким чином, будь-яка зупинка реєстрації податкових накладних є неправомірною, а відповідні рішення про зупинення реєстрації – підлягають автоматичному скасуванню вже з цієї підстави.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2019

Перегляди 885

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Роль ЄСПЛ у спорах з питань податків в Україні 06 листопада, 2019    210

Податковий спір: чим ще керуватися, крім Податкового кодексу? 28 серпня, 2019    570

Огляд практики Верховного Суду з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2019 рік 02 серпня, 2019    876

Реєстрація ПН в ЄРПН – ВС нас почув, що платник не реєструє! 29 липня, 2019    2632

Штраф за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в аспекті юридичної визначеності 25 липня, 2019    865

Указ щодо штрафних санкцій за порушення норм обігу готівки визнаний таким, що втратив чинність 21 червня, 2019    384

Все, що нам потрібно – СВОБОДА! 19 червня, 2019    928

Реєстрація податкових накладних – хто насправді реєструє і чи є підстави для застосування штрафних санкцій за порушення строків реєстрації ПН в ЄРПН? 10 червня, 2019    1462

Чи сплачується пеня при самовиправленні (самонарахуванні) податкових зобов’язань за минулі періоди? 10 червня, 2019    403

КМ Партнери захистила інтереси МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ УКРАЇНА у Конституційному Суді України на підтвердження права на повернення переплат з місцевих податків на території АТО 07 червня, 2019    578

Державна податкова служба не буде за законом контролюючим органом
і не матиме право на проведення податкових перевірок
(або ДФСУ forever, чи принаймні до змін до Податкового кодексу)?
22 травня, 2019    1772

ДФС=ДПС+ДМС-конкурс (та конкурсні умови) 07 травня, 2019    675

Прокоментувати