Незаконне блокування податкових накладних – підрив економічної безпеки України
Олександр Шемяткін
Партнер КМ Партнери
У реєстрі судових рішень майже 40 тис. рішень адміністративних судів першої інстанції, де згадуються заблоковані податкові накладні. Перші рішення датуються 2018 роком. За період 2018-2022 років це приблизно 8 тис. справ на рік, в яких розглядається питання блокування податкових накладних. Якщо взяти середньорічне навантаження на суддю від 500 до 1000 справ, то це умовно 10-12 суддів лише в першій інстанції розглядають виключно справи щодо блокування податкових накладних. Плюс трійки в апеляції, це приблизно ще 30 суддів, плюс Верховний Суд, до якого ці справи інколи потрапляють.
За грубим підрахунком, можна стверджувати, що до 50 умовних суддів у системі адміністративного судочинства за останні 5 років зайняті виключно розглядом справ про блокування податкових накладних. Плюс помічники та секретарі цих суддів, плюс утримання робочих місць цих суддів та допоміжного персоналу. Можна припустити, що річна сума витрат бюджету на розгляд судових справ з блокування податкових накладних перевищує 50 млн грн.
Кількість податківців, яка задіяна у блокуванні податкових накладних, невідома. Але якщо врахувати 2 млн заблокованих накладних, 12 тис. поданих таблиць про діяльність платників, то йдеться про сотні, а, може, і тисячі податківців, задіяних у блокуванні податкових накладних. Це також мільйони гривень бюджетних коштів на утримання цих людей.
Витрати платників на забезпечення розблокування (адмінперсонал, юристи, підготовка документів) – це десятки мільйонів гривень у сукупності по країні.
І все це для того, щоб порушення конституційних прав платників на мирне володіння майном зробити нормою життя? Щоб «вимити» з бізнесу десятки мільярдів гривень коштів, які заблоковані, які бізнес позбавлений можливості використовувати, які втрачають вартість через інфляційні процеси? А для бізнесу це ще і втрати через залучення кредитів для поповнення цих вилучених обігових коштів. Якщо ці вилучені у бізнесу кошти порахувати з мультиплікаційним ефектом (не отриманий заробіток, який би був ще рази вкладений у бізнес), то втрати бізнесу можна оцінити у сукупності вже на сотні мільярдів гривень.
З точки зору державних інтересів пояснити таку «вакханалію» неможливо. Навіть як корупційний заробіток у вигляді 2 % від суми ПДВ за не блокування податкових накладних, який йде «невстановленим особам», враховуючи руйнівні наслідки для економіки, зрозуміти здоровим глуздом навряд чи вдасться. А от як діяльність, спрямована на підрив економічного суверенітету держави, сприймається логічно.
Як швидко припинити цей злочин, не відмовляючись від СМКОР?
Передбачити, що по заблокованих податкових накладних податкові зобов’язання у податковій декларації не визнаються до моменту розблокування такої податкової накладної. Для цього п. 200.1 ст. 200 ПКУ доповнюється наступним реченням:
«Сума податкових зобов’язань зменшується на суму податку на додану вартість, визначену у податкових накладних, заблокованих за звітний період, та збільшується на суму податку на додану вартість, визначену у раніше заблокованих податкових накладних, які були зареєстровані протягом звітного періоду».
Що це дасть?
По-перше, це позбавить економічної доцільності незаконне блокування податкових накладних. Продавець не сплачує ПДВ до бюджету, тому не отримує суми ПДВ від покупця. Покупець не сплачує ПДВ продавцю та не заявляє його до відшкодування. У бізнесу гроші не «вимиваються», а от бюджет втрачає, порівняно із нормальним функціонуванням системи (без блокування). І тут вже не платник піде в суд, тут вже Мінфін почне «розборки» з податковою. А там і система запрацює без штучного блокування.
По-друге, це логічно, бо якщо операція сумнівна, тобто нереальна, то які податкові зобов’язання? З повітря?
Час для внесення змін – одне засідання податкового комітету та два засідання парламенту.
Ау… чи є в країні депутати, які відчувають свій обов’язок припинити підрив економічної безпеки України?
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Заблокований експорт, або як податкова отримує контроль над експортом під прикриттям боротьби з неповерненням валютної виручки
Метод аб’юзивного партнера: зміни до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної
Антоніна Городецька виступила з доповіддю на засіданні Комітету АПУ з податкового та митного права
Олександр Мінін виступив з доповіддю на засіданні Комітету АПУ з податкового та митного права
Відповідальність і штрафи за ПКУ по-новому з 01 січня 2021 року
Рішення суду щодо реєстрації податкових накладних – тільки початок?
Олександр Мінін взяв участь у зустрічі з Головою Державної фіскальної служби України
Олександр Мінін та Антоніна Городецька виступили із доповідями на вебінарі «Податки: зміни в законодавстві та правозастосуванні»