Податкова політика ЄС. Рада ЄС удосконалює процедуру вирішення спорів щодо подвійного оподаткування

Іван Шинкаренко
Партнер КМ Партнери
Стаття 26 більшості Угод про уникнення подвійного оподаткування містить процедуру взаємного узгодження.
За цією процедурою платник податків має право звернутися до компетентного органу країни своєї резиденції, якщо, на його думку, дії однієї з договірних країн угоди (або одразу обидвох сторін) призводять до подвійного оподаткування його доходів. Компетентний орган (податкова чи Міністерство фінансів) повинен розглянути таке звернення й вжити заходів, які дозволять уникнути подвійного оподаткування чи ж звернутися до компетентного органу іншої країни з метою узгодженого підходу, що дозволить уникнути подвійного оподаткування.
На практиці цей механізм пробуксовував – одержати ефективне рішення в розумні строки вкрай важко, враховуючи відсутність чіткої процедури.
Чому цей механізм важливий?
На сьогодні більшість країн активізувалися в напрямі боротьби з розмиванням бази оподаткування. Особливу динаміку бачимо в застосуванні механізмів трансфертного ціноутворення. А оскільки в контрольованій транскордонній операції участь беруть податкові резиденти принаймні двох країн, податкові коригування трансфертних цін в одній з країн дуже часто призводять до подвійного оподаткування. А це порушує умови застосовних угод про подвійне оподаткування.
В ЄС вирішили зробити цей механізм врешті-решт дієвим.
Так, 10 жовтня Рада ЄС удосконалила механізм врегулювання спорів щодо подвійного оподаткування1. Зокрема, передбачається:
- створити чіткий механізм врегулювання таких спорів із залученням компетентних органів країн-членів ЄС;
- країни-члени будуть зобов’язані прийняти ефективне рішення у визначені терміни (максимум два роки);
- якщо рішення не знайдено в дані строки – сторони зобов’язані передати це питання арбітражній комісії;
- забезпечити право платника податків звертатися до національних судів з метою «розблокування» процедури взаємного узгодження.
ЄС знову показує приклад у вирішенні важливих питань міжнародної податкової політики.
Схоже, що зростання числа звернень до процедури взаємного узгодження за Угодами про уникнення подвійного оподаткування є трендом. І цей «тренд» може поширитися і на Україну, враховуючи активність вітчизняних фіскальних органів у сфері контролю трансфертного ціноутворення.
Примітки:
1http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2017/10/10-double-taxation-new-dispute-resolution/
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
		Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано?		 2535
			 2535		
		Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків		 2168
			 2168		
		Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»		 11095
			 11095		
		УСІ ВИ ОДНЕ		 6451
			 6451		
		Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata)		 34586
			 34586		
		Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах		 3789
			 3789		
		Ухвала Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 21 лютого 2018 року		 4779
			 4779		
		Зловживання процесуальними правами. Перша практика застосування судами положень КАСУ		 5501
			 5501		
		Хто в країні господар?		 5490
			 5490		
		Перше «податкове» рішення оновленого Конституційного Суду України		 5448
			 5448		
		Запровадження попереднього контролю реєстрації податкових накладних та автоматичне бюджетне відшкодування		 1703
			 1703		
		Огляд судової практики судів касаційної інстанції з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2017 рік		 2552
			 2552		
 Прокоментувати
Прокоментувати










