“Сміттєвий збір” на митниці платити не потрібно, незважаючи на відміну судом актів, спрямованих на скасування порядку митного оформлення товарів в упаковці
31 січня 2013 року Окружний адміністративний суд м. Києва розглянув судову справу, яка об’єднувала позовні вимоги ДК “Укрекоресурси” до Держпідприємництва та Міністерства юстиції. ДК “Укрекоресурси”, на рахунок якої імпортери сплачували кошти за організацію утилізації упаковки згідно з вимогами Спільного наказу 1, прийшла до висновку про порушення її прав у зв’язку з прийняттям відповідачами актів, спрямованих на скасування Спільного наказу.
Так, Держпідприємництво прийняло Рішення № 7 2, у зв’язку з невиконанням якого в силу ст. 28 закону про державну регуляторну політику з 31.12.2012 р. зупинено дію Спільного наказу. На практиці це означало, що з 31.12.2012 р. імпортери не зобов’язані укладати договір з ДК “Укрекоресурси” та оплачувати її послуги. Міністерство юстиції України, у свою чергу, у відповідності до вимог положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів Наказом № 101/5 скасувало рішення про державну реєстрацію Спільного наказу.
Суд задовольнив вимоги ДК “Укрекоресурси” у повному обсязі. Прийнявши постанову, суд визнав протиправними та скасував обидва акти. Проте дане рішення поки не набрало законної сили та не є обов’язковим для виконання аж до моменту вирішення справи апеляційним судом. Тільки в разі набрання постановою законної сили порядок митного оформлення товарів в упаковці буде повернуто у попередній стан і сплата “сміттєвого збору” на митниці відновиться.
Таким чином, на сьогодні відсутність обов’язку імпортерів платити “сміттєвий збір” на митниці залишається в силі.
Разом з тим, суд прийняв ухвали про забезпечення позову, якими зупинив дію (1) Рішення № 7 та (2) Наказу № 101/5. Проте зазначимо, що такі ухвали не мають ніяких практичних наслідків для імпортерів, оскільки не відновлюють дію Спільного наказу, а отже, не відновлюють і обов’язок імпортерів платити “сміттєвий збір”.
Так, зазначені ухвали лише зупиняють подальшу дію Рішення № 7 та Наказу № 101/5. Вони не мають ретроспективної дії, а отже, жодним чином не змінюють фактів зупинення дії Спільного наказу та скасування рішення про його державну реєстрацію.
Єдиним практичним наслідком зазначених ухвал є те, що скасування державної реєстрації Спільного наказу у повному обсязі так і не відбулося. Власне, набрання чинності будь-яким нормативно-правовим актом передбачає його державну реєстрацію, що включає в себе прийняття рішення про державну реєстрацію та внесення відповідного акта в реєстр нормативно-правових актів. В свою чергу, для припинення чинності нормативно-правового акта необхідно скасувати як сам акт, так і його державну реєстрацію.
Відповідно до положення про реєстрацію нормативно-правових актів для скасування державної реєстрації акта приймається рішення про скасування його державної реєстрації, на підставі якого такий акт виключається з реєстру нормативно-правових актів. У зв’язку з ухвалою суду про забезпечення позову виключення Спільного наказу з реєстру нормативно-правових актів так і не відбулося. Тобто, Спільний наказ міститься в реєстрі нормативно-правових актів.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Інші статті по темі дивіться тут
Примітки:
1Спільний наказ Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Державної митної служби України від 30.07.2009 № 789/414/709 “Про затвердження Порядку здійснення митного оформлення імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах”.
2Рішення від 30.10.2012 № 7 “Про необхідність усунення Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством екології та природних ресурсів України та Державною митною службою України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” щодо скасування спільного наказу Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та Державної митної служби України від 30.07.2009 № 789/414/709 “Про затвердження Порядку здійснення митного оформлення імпортних товарів у тарі і пакувальних матеріалах”.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Спори щодо митної вартості: огляд свіжих рішень Верховного Суду
Авторизовані економічні оператори (АЕО): хто може отримати цей статус?
Оновлення процедури митного оформлення за законом щодо авторизованих економічних операторів
Верховний Суд легітимізував транзитні автомобілі на єврономерах?
«У держави відсутня відповідальність за все, що вона робить» (інтерв’ю партнерів КМ Партнери для Юридичної Газети)
Контролери без повноважень, або до чого призводять евфемізми у законотворчості (митний пост-аудит зараз незаконний?)
Винагорода експедитора-резидента та митна вартість. Включати чи не включати – ось в чому питання. Чи вже не питання?
Що варто зробити з митною cистемою України?
Проект змін до Порядку включення роялті/ліцензійних платежів в митну вартість. Що нового?
Ваші товари можуть завозити на окуповані території України з інших країн? Готуйтеся до зупинення ЗЕД в Україні
Режим переробки на митній території України: час провести «краш-тест» обраної моделі роботи за цим режимом?
Трансфертне ціноутворення та митна оцінка: точки дотику та як їх використати бізнесу