Митні органи мають право застосовувати кожний наступний метод визначення митної вартості товарів, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу. При цьому митні органи зобов’язані обґрунтувати неможливість застосування кожного з попередніх методів, в тому числі неможливість визнання заявленої декларантом митної вартості.
11 вересня 2012 року Верховний Суд України прийняв Постанову, у якій ще раз підтвердив неправомірність застосування митними органами наступного методу визначення митної вартості товару без обґрунтування неможливості застосування попереднього методу (див., наприклад, Постанову від 21 січня 2011 року у справі № 21-56а10, від 7 лютого 2011 року у справі № 21-76а10, від 14 листопада 2011 року у справі № 21-213а11, від 6 лютого 2012 року у справі № 21-418а11).
Так, у Постанові від 11 вересня 2012 року Верховний Суд України зазначив, що:
“…кожний наступний метод застосовується, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу… при визначені митної вартості за третім методом Митниця не обґрунтувала із посиланням на подані декларантом документи неможливість застосування першого методу визначення митної вартості, заявленої Товариством. Ненадання ж декларантом запитуваних митним органом документів, за відсутності обґрунтування неможливості визначення митної вартості товару за першим методом, не є достатнім для висновку про наявність підстав для застосування митним органом іншого методу визначення митної вартості“.
Вищенаведена судова практика підтверджує, що митні органи мають право застосовувати кожний наступний метод визначення митної вартості товарів, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу. При цьому митні органи у рішенні про визначення митної вартості товарів зобов’язані обґрунтувати неможливість застосування кожного з попередніх методів, в тому числі неможливість визнання заявленої декларантом митної вартості.
Слід відзначити, що у згаданій судовій практиці йдеться про застосування положень Митного кодексу України, який діяв до набрання чинності новим Митним кодексом України від 13.03.2012 р. В той же час вищенаведені висновки Верховного Суду України залишаються актуальними і для застосування нового законодавства.
Так, відповідно до ст. 57 нового Митного кодексу України, основним методом визначення митної вартості товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є перший метод – за ціною договору (вартість операції). Кожний наступний метод застосовується лише у разі, якщо митна вартість товарів не може бути визначена шляхом застосування попереднього методу відповідно до норм цього Кодексу.
Відповідно до ст. 55 Митного кодексу України? прийняте митним органом письмове рішення про коригування заявленої митної вартості товарів має містити, серед іншого, обґрунтування причин, через які заявлену декларантом митну вартість не може бути визнано, обґрунтування числового значення митної вартості товарів, скоригованої митним органом, та факти, які вплинули на таке коригування.
Відповідна графа міститься і у формі Рішення про коригування митної вартості товарів, затвердженій Наказом № 598 Міністерства фінансів України 24.05.2012 р. Зокрема, у графі 33 Рішення “Обставини прийняття Рішення та джерела інформації, що використовувалися митним органом для визначення митної вартості”, серед іншого, “зазначається послідовність застосування методів визначення митної вартості та причини, через які не був застосований кожний з методів, що передує методу, обраному митним органом“.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Спори щодо митної вартості: огляд свіжих рішень Верховного Суду
Авторизовані економічні оператори (АЕО): хто може отримати цей статус?
Оновлення процедури митного оформлення за законом щодо авторизованих економічних операторів
Верховний Суд легітимізував транзитні автомобілі на єврономерах?
«У держави відсутня відповідальність за все, що вона робить» (інтерв’ю партнерів КМ Партнери для Юридичної Газети)
Контролери без повноважень, або до чого призводять евфемізми у законотворчості (митний пост-аудит зараз незаконний?)
Винагорода експедитора-резидента та митна вартість. Включати чи не включати – ось в чому питання. Чи вже не питання?
Що варто зробити з митною cистемою України?
Проект змін до Порядку включення роялті/ліцензійних платежів в митну вартість. Що нового?
Ваші товари можуть завозити на окуповані території України з інших країн? Готуйтеся до зупинення ЗЕД в Україні
Режим переробки на митній території України: час провести «краш-тест» обраної моделі роботи за цим режимом?
Трансфертне ціноутворення та митна оцінка: точки дотику та як їх використати бізнесу