Змінено обов’язкові реквізити первинних документів
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення адміністративних бар’єрів для експорту послуг» від 03.11.2016 р. (далі – «Закон») непомітно для всіх були внесені досить суттєві зміни до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо обов’язкових реквізитів первинних документів. Закон набрав чинності та почав діяти з 03.01.2017 р.
Розглянемо ключові нововведення:
1. Змінено визначення первинного документу. До внесення змін під «первинним документом» розуміли «документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення», документ, який фіксує «факти здійснення господарських операцій» (ст. 1, ч. 1 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» відповідно).
Проте внесеними Законом змінами таку вимогу до первинного документу як «підтвердження здійснення господарської операції» було виключено.
Стаття | Було | Стало з 03.01.2017 р. |
Частина 1 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» | Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо – безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. | Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. |
Стаття 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» | Первинний документ – документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. | Первинний документ – документ, який містить відомості про господарську операцію. |
Як випливає з пояснювальної записки до законопроекту, такі зміни були спрямовані, насамперед, на створення правових можливостей визнання рахунку (інвойсу) первинним документом для спрощення процедури ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності суб’єктів зовнішньоекономічних відносин. Проте вони «торкнулися» усіх платників, незалежно від того, здійснюють вони зовнішньоекономічну діяльність чи ні.
Зауважимо, що поки що Міністерством фінансів України ніяких змін до визначення «первинний документ» в Положенні про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженому наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88, зокрема, в частині щодо підтвердження здійснення господарської операції, не внесено.
2. Виключено вимогу щодо терміну складання первинних документів. До внесення змін Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зобов’язував платників податків складати первинні документи під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо – безпосередньо після її закінчення. Проте відповідними змінами вимогу щодо терміну складання первинних документів скасовано. Відтепер контролюючі органи не зможуть «придиратися» до того, що первинні документи складені не відразу після закінчення господарської операції, а через певний проміжок часу (що часто мало місце на практиці).
3. Серед обов’язкових реквізитів первинного документу виключено «місце складання». З 03.01.2017 р. платники можуть не вказувати місце складання первинного документу. Разом з тим, дата складання первинних документів залишається обов’язковим реквізитом.
4. Змінено вимоги щодо підпису. Нагадаємо, що з набранням чинності 30.09.2015 р. Закону України «Про електронну комерцію» у платників з’явилася можливість підписувати первинні документи факсиміле чи іншим аналогом механічного або іншого копіювання власноручного підпису особи, яка бере участь у здійсненні господарської операції.
Проте така можливість існувала недовго. Внесеними Законом змінами з переліку обов’язкових реквізитів первинних документів виключено положення щодо можливості підписання первинних документів аналогом власноручного підпису або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону «Про електронний цифровий підпис».
З 03.01.2017 р. первинні документи, що складаються у паперовій формі, повинні мати особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи, складені в електронній формі, як і раніше мають відповідати усім вимогам законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Насамкінець зауважимо, що спочатку проект Закону містив позитивне для платників податків положення про те, що незначні недоліки в документах, які містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що вони не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. Проте в ході розгляду законопроекту це положення було виключено.
***
Зауважимо, що внесені Законом зміни до визначення «первинний документ», на наш погляд, повністю відповідають практиці, що наразі склалася. Так, контролюючі органи та суди на практиці вже давно перестали сприймати первинний документ як такий, що підтверджує фактичне здійснення господарської операції. А оскільки первинні документи не стали самодостатнім підтвердженням реального здійснення господарської операції та фактично втратили свою роль «підтверджуючого» документу, то таку функцію первинного документу як «підтвердження здійснення господарської операції» цілком виправдано було виключено з визначення.
Внесені зміни також дають можливість почати використовувати податкову накладну як первинний документ, зменшивши кількість документального оформлення господарських операцій.
Разом з тим, проблема з підтвердженням в суді фактичного здійснення господарських операцій може стати більш актуальною.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Нові перепони для платників податків. Відшкодування витрат на правничу допомогу
Про вічне
Валютне регулювання по-новому, у зв’язку з прийняттям Закону України «Про валюту і валютні операції»
Виключення технічного переоснащення та інші зміни дозвільних процедур у будівництві
Зміни у регулюванні касових операцій (повний огляд)
Зміни у регулюванні касових операцій (продовження)
Зміни у регулюванні касових операцій
До теми відповідальності за порушення у сфері містобудівного законодавства
Забезпечення судових витрат як новий засіб боротьби із необґрунтованими позовами
Оцінка впливу на довкілля при реалізації проектів на діючих підприємствах
Істотні ризики для господарської діяльності у зв’язку з ухваленням закону про корпоративні договори та закону про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю
За яких умов можливе проведення позапланових перевірок у 2018 році?