Документальні перевірки з митної справи повертаються: Закон опубліковано
15 травня 2024 року опубліковано Закон України № 3613-IX від 20 березня 2024 року1 (далі – Закон), яким, серед іншого, частково скасовано з 01 травня 2024 року мораторій на проведення документальних перевірок з питань митної справи2. Закон набирає чинності 16 травня 2024 року3.
Закон зберігає4 мораторій на документальні митні перевірки для платників податків:
- які ввозять в Україну гуманітарну допомогу у період дії воєнного стану. Мораторій діє виключно щодо питань, пов’язаних з таким ввезенням;
- місцезнаходженням яких є тимчасово окуповані російською федерацією території України, територія, на якій ведуться активні бойові дії, або територія можливих бойових дій. Мораторій є чинним до останнього числа місяця, в якому було скасовано відповідний режим території України, що можна прослідкувати за змінами до Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22 грудня 2022 року5.
У разі якщо платник податків змінює своє місцезнаходження на іншу територію України, яка не зазначена у переліку вище, мораторій для такого платника податків скасовується після дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження.
Для усіх інших категорій платників податків документальні митні перевірки можуть бути поновлені6 або розпочаті з 01 травня 2024 року. Водночас проведення таких перевірок здійснюється з урахуванням особливостей, встановлених Законом7.
Зокрема, Закон передбачає, що відбір платників податків до квартальних планів-графіків документальних планових виїзних перевірок у 2024 році здійснюватиметься за наступними підставами:
«підприємства:
які здійснюють ввезення на митну територію України підакцизних товарів, товарів, подібних до тих, щодо яких застосовуються особливі види мита;
які здійснюють вивезення з митної території України товарів, на які законом встановлено вивізне мито;
які оформили митні декларації із звільненням від сплати митних платежів, використанням пільг, розстроченням сплати митних платежів;
щодо яких у митного органу наявна інформація про декларування складових митної вартості, визначених цим Кодексом, не в повному обсязі;
щодо яких у митного органу наявна інформація про порушення правил класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД;
щодо яких у митного органу наявна інформація щодо недостовірного декларування країни походження, що впливає на надходження митних платежів до бюджету».
Тобто принаймні протягом решти 2024 року квартальні плани-графіки документальних планових виїзних перевірок з митної справи будуть формуватися за вищевказаними спеціальними підставами, а не за загальними підставами, передбаченими ч. 3 ст. 346 Митного кодексу та п. 4 Розділу II Наказу Міністерства фінансів України № 509 від 17 серпня 2020 року8.
Для документальних позапланових виїзних перевірок та документальних невиїзних перевірок Закон не встановлює спеціальних підстав для їх проведення, а тому у цих аспектах застосовуватимуться загальні підстави, передбачені ч. 7 ст. 346 та ч. 2 ст. 351 Митного кодексу відповідно.
Насамкінець повернення документальних митних перевірок піднімає питання щодо можливості застосування пп. 69.37 та 69.38 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу (які ми аналізували в матеріалах «Ложка меду в бочці дьогтю»: що позитивного принесли останні зміни до Податкового кодексу» та «Складнощі чи можливості: звільнення від штрафних санкцій та пені при сплаті донарахованих податкових зобов’язань у межах 30 календарних днів після отримання ППР на підставі пп. 69.37 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ») до митних правовідносин.
Варто зазначити, що буквальне тлумачення вищевказаних положень Податкового кодексу може надати митним органам аргументи для ствердження неможливості використання платниками податків таких переваг у митних правовідносинах.
Однак ми вважаємо, що єдність податкового законодавства (ст. 3 Податкового кодексу) та податкової системи України (ст. 9 Податкового кодексу), які не розглядають Митний кодекс та мито за межами цієї єдності, дозволяє стверджувати зворотнє.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1«Про внесення змін до Митного кодексу України та інших законів України щодо особливостей здійснення митного контролю та митного оформлення окремих категорій товарів».
2Підпункт 1 пункту 9-12 та новий пункт 9-34 Розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу.
3Пункт 1 Розділу II «Прикінцеві положення» Закону № 3613-IX.
4У період з 01 травня 2024 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні.
5«Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».
6Ті документальні митні перевірки, які були розпочаті, але згодом зупинені у зв’язку з введенням мораторію згідно з підпунктом 1 пункту 9-12 Розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу (в редакції Закону України № 2142-IX від 24 березня 2022 року).
7За новим пунктом 9-34 Розділу XXI «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу.
8«Про затвердження Порядку планування митними органами документальних виїзних перевірок».
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Доведення статусу нерезидента як бенефіціарного власника доходів: на яку обставину звернув увагу Верховний Суд
«Ложка меду в бочці дьогтю»: що позитивного принесли останні зміни до Податкового кодексу