Щоденний друк фіскальних звітних чеків (Z-звітів): Верховний Суд України висловив офіційну позицію з даного питання
У нашій недавній публікації “Підприємства із цілодобовим режимом роботи не зобов’язані оприбутковувати готівку до 00:00 год. Судова практика” розглядалося питання щоденного друку суб’єктами господарювання фіскальних звітних чеків (Z-звітів). Як зазначалося, позиція Вищого адміністративного суду України із даного питання є неоднозначною: у низці рішень суд вважає, що друкувати Z-звіт можна в межах 24 годин з моменту здійснення першої розрахункової операції на реєстраторі; в інших рішеннях, навпаки, суд дійшов висновку, що Z-звіт потрібно друкувати кожного дня до півночі (00:00), незалежно від того, коли було розпочато роботу на реєстраторі.
У зв’язку з неоднаковим вирішенням Вищим адміністративним судом України зазначеної категорії спорів, вони були переглянуті Верховним Судом України. Так, Верховний Суд України у Постанові від 13 березня 2014 року у справі № 21-5а14 все-таки дійшов висновку, що обов’язок «щоденно» друкувати Z-звіт означає друкувати Z-звіт кожного робочого дня до півночі (00:00). Таким чином, на думку суду, роздрукування Z-звіту не щоденно, однак у межах 24 годин з моменту здійснення на реєстраторі першої розрахункової операції, є порушенням законодавчих вимог.
Верховний Суд України підійшов до вирішення зазначеного питання фіскально. Виходить, що до суб’єкта господарювання можна застосувати 5-кратний штраф просто за те, що Z-звіт був роздрукований не до 00:00, а, скажімо, о 00:20 наступної календарної доби. Хоча час роздрукування Z-звіту – до 00:00 чи після 00:00, але в межах 24 годин з початку роботи РРО – жодним чином не впливає на суму Z-звіту, яка в результаті оприбутковується у книзі обліку розрахункових операцій. У даному випадку відсутній факт приховування готівкових коштів. А, як відомо, саме з метою боротьби з тінізацією готівкових коштів були запроваджені такі високі штрафи у сфері обігу готівкових коштів.
Якщо розглядати аргументи Верховного Суду, якими він обґрунтовує свою позицію, то такий підхід є дуже формалізованим. Так, у вищезгаданій постанові суд посилається на Вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування1, зазначаючи, що максимальна тривалість зміни роботи реєстратора2 не повинна перевищувати 24 години. На підставі зазначеної норми суд приходить до висновку, що оскільки календарна доба налічує 24 години, то при щоденній роботі реєстратора Z-звіт необхідно виконувати не пізніше півночі цього ж дня. Тобто суд ототожнює «24 години» як період, протягом якого може працювати реєстратор, та «щоденно» як час, протягом якого має бути роздруковано Z-звіт. А якщо робота на реєстраторі розпочалася о 23:30? Виходить, що звіт має бути роздруковано протягом півгодини як запрацював реєстратор.
Сподіваємося, що Верховний Суд України перегляне свою позицію, адже вона взагалі не відповідає реаліям сучасного ведення бізнесу: коли підприємства, які працюють цілодобово, щоб «вчасно» роздрукувати Z-звіт, змушені закривати каси, створювати черги невдоволених покупців. А поки підприємствам варто врахувати вищезазначене та все-таки роздруковувати фіскальний звітний чек (Z-звіт) до півночі 00:00 кожного дня.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2002 року N 199.
2Зміна – це період роботи реєстратора від реєстрації першої розрахункової операції після виконання Z-звіту до виконання наступного Z-звіту.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Нові перепони для платників податків. Відшкодування витрат на правничу допомогу
Про вічне
Валютне регулювання по-новому, у зв’язку з прийняттям Закону України «Про валюту і валютні операції»
Виключення технічного переоснащення та інші зміни дозвільних процедур у будівництві
Зміни у регулюванні касових операцій (повний огляд)
Зміни у регулюванні касових операцій (продовження)
Зміни у регулюванні касових операцій
До теми відповідальності за порушення у сфері містобудівного законодавства
Забезпечення судових витрат як новий засіб боротьби із необґрунтованими позовами
Оцінка впливу на довкілля при реалізації проектів на діючих підприємствах
Істотні ризики для господарської діяльності у зв’язку з ухваленням закону про корпоративні договори та закону про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю
За яких умов можливе проведення позапланових перевірок у 2018 році?