З 8-го квітня притягнення до відповідальності за порушення митних правил можна оскаржувати в судах усіх інстанцій
8 квітня 2015 року Конституційний Суд України виніс рішення № 3-рп/2015 у справі № 1-6/20151 (далі – «Рішення № 3-рп/2015»), яким визнав неконституційними положення частини 2 статті 171-2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Нагадаємо, вказаною нормою кодексу було закріплено, що рішення місцевого загального суду як адміністративного суду у справах з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень щодо притягнення до адміністративної відповідальності є остаточним і оскарженню не підлягає.
Йдеться про доволі суттєвий об’єм спорів, до яких належать, наприклад, спори з митними органами у справах про порушення митних правил. Санкції за такими порушеннями можуть сягати мільйонів гривень (наприклад, ст. 485 Митного кодексу України встановлює відповідальність за дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру у вигляді штрафу в розмірі 300 відсотків несплаченої суми митних платежів).
До вказаного Рішення Конституційного Суду України № 3-рп/2015 особа була позбавлена можливості оскаржити незаконне рішення суду першої інстанції та була зобов’язана сплатити визначений митним органом штраф, якщо не вийшло переконати суд першої інстанції. Зрозуміло, що залишати питання застосування цих санкцій на цілковитий розсуд суду 1-ї інстанції в сучасних реаліях правосуддя України було, м’яко кажучи, незваженим кроком законодавця.
Очевидно, що така ситуація була грубим порушенням таких основних конституційних принципів, як: верховенства права; права на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади; забезпечення права на апеляційне та касаційне оскарження; недопустимості звуження змісту існуючих прав та інших.
Тому, нарешті, Рішенням № 3-рп/2015 Конституційний Суд України визнав неконституційними положення частини 2 статті 171-2 Кодексу адміністративного судочинства України, які забороняли оскарження такого роду рішень суду. А отже, відповідно до частини 2 статті 152 Конституції України такі положення втратили чинність та не підлягають застосуванню.
Таким чином, з 8 квітня 2015 року рішення місцевого загального суду як адміністративного суду у справах з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень щодо притягнення до адміністративної відповідальності, можуть бути оскаржені в апеляційному та касаційному порядку, а також переглянуті Верховним Судом України за загальними правилами адміністративного судочинства.
З повним текстом Рішення Конституційного суду України від 8 квітня 2015 року можна ознайомитися на сайті Конституційного суду України за посиланням.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
Примітки:
1Рішення Конституційного Суду України від 08.04.2015 р. № 3-рп/2015 у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень частини другої статті 171-2 Кодексу адміністративного судочинства України.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Спори щодо митної вартості: огляд свіжих рішень Верховного Суду
Авторизовані економічні оператори (АЕО): хто може отримати цей статус?
Оновлення процедури митного оформлення за законом щодо авторизованих економічних операторів
Верховний Суд легітимізував транзитні автомобілі на єврономерах?
«У держави відсутня відповідальність за все, що вона робить» (інтерв’ю партнерів КМ Партнери для Юридичної Газети)
Контролери без повноважень, або до чого призводять евфемізми у законотворчості (митний пост-аудит зараз незаконний?)
Винагорода експедитора-резидента та митна вартість. Включати чи не включати – ось в чому питання. Чи вже не питання?
Що варто зробити з митною cистемою України?
Проект змін до Порядку включення роялті/ліцензійних платежів в митну вартість. Що нового?
Ваші товари можуть завозити на окуповані території України з інших країн? Готуйтеся до зупинення ЗЕД в Україні
Режим переробки на митній території України: час провести «краш-тест» обраної моделі роботи за цим режимом?
Трансфертне ціноутворення та митна оцінка: точки дотику та як їх використати бізнесу