Огляд судової практики Верховного Суду України у справах з питань оподаткування за період дії Закону України «Про забезпечення права на справедливий суд»
28 березня 2015 року набрав чинності Закон України «Про забезпечення права на справедливий суд», яким, зокрема, були внесені зміни до Кодексу адміністративного судочинства України в контексті повноважень Верховного Суду України.
Головна впроваджена зміна – можливість звертатися з заявою про перегляд безпосередньо до Верховного Суду України. За попередньою редакцією Кодексу можливість передачі справи до Верховного Суду вирішував Вищий адміністративний суд України, що було причиною певного конфлікту між вказаними судовими органами.
Це призвело до суттєвого зростання кількості заяв про перегляд судових рішень, поданих до Верховного Суду, та, відповідно, кількості винесених ним постанов. Але аналіз цих рішень дозволяє помітити початок невтішної тенденції, відповідно до якої Верховний Суд України «ламає» усталену та, що важливо, цілком правомірну практику Вищого адміністративного суду України в ряді принципових питань.
В першу чергу така ситуація виникає у зв’язку з розрізненістю практики ВАСУ, який у подібних справах без будь-яких обґрунтувань по-іншому застосовує одні й ті ж правові норми. Крім того складається враження, що таким чином Верховний Суд України демонструє ВАСУ, який із судів України має вирішальне слово в адміністративному судочинстві, та намагається поставити остаточну крапку в цьому питанні. Нагадаємо, що правовий висновок Верховного Суду України обов’язковий для нижчестоящих судів та всіх суб’єктів, які використовують у своїй діяльності проаналізовану норму права. Тому і Вищий адміністративний суд України наразі починає міняти свою практику згідно з позицією Верховного Суду України.
Однак зайнята Верховним Судом України позиція у справах, про які йде мова, на противагу позиції ВАСУ, очевидно не на користь платників податків і, як мінімум, ігнорує принцип правомірності рішень платника.
Нижче наводимо ряд найбільш цікавих рішень Верховного Суду України з 28.03.2015 р., які викликають сумніви щодо їх відповідності нормі закону, а також інших, які мають бути враховані в ході вирішення аналогічних справ судами України та застосування певних правових норм.
Повний текст статті доступний лише клієнтам WTS Consulting, LLC та передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Нові перепони для платників податків. Відшкодування витрат на правничу допомогу
3237
Валютне регулювання по-новому, у зв’язку з прийняттям Закону України «Про валюту і валютні операції»
10510
Виключення технічного переоснащення та інші зміни дозвільних процедур у будівництві
16192
Зміни у регулюванні касових операцій (повний огляд)
1655
Зміни у регулюванні касових операцій (продовження)
1609
Зміни у регулюванні касових операцій
4216
До теми відповідальності за порушення у сфері містобудівного законодавства
10557
Забезпечення судових витрат як новий засіб боротьби із необґрунтованими позовами
2034
Оцінка впливу на довкілля при реалізації проектів на діючих підприємствах
1748
Істотні ризики для господарської діяльності у зв’язку з ухваленням закону про корпоративні договори та закону про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю
11014
За яких умов можливе проведення позапланових перевірок у 2018 році?
2100
Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»
1493
