SAF-T UA: тимчасова відстрочка для великих платників податків чи стратегічне повернення? Що змінюється після відкликання та зняття з розгляду Верховною Радою Законопроєкту № 6255?
Питання впровадження електронних перевірок (е-аудиту) в Україні досі залишається предметом активних дискусій серед бізнес-спільноти та експертного середовища. Як у поточному, так і в попередньому році до Проєкту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо впровадження електронних перевірок (е-аудит) від 02 листопада 2021 року № 6255 (далі – Законопроєкт № 6255) надходили численні пропозиції щодо його вдосконалення, що, серед іншого, стало підставою для перегляду актуальності цього законопроєкту та його подальшого відкликання і зняття з розгляду.
Нагадаймо, свої зауваження та пропозиції щодо цього офіційно висловлювали, зокрема, Європейська бізнес асоціація, Американська торговельна палата в Україні, а також інші представники бізнес-спільноти. Основні акценти були зроблені на необхідності належного врегулювання питань, пов’язаних із запровадженням стандартного аудиторського файлу SAF-T UA.
Бізнес-асоціації неодноразово наголошували на потребі врахування першочергових змін, спрямованих на уникнення надмірного адміністративного навантаження на платників податків та, зокрема, забезпечення ефективності реалізації реформи, в тому числі, з урахуванням перехідного періоду для бізнесу після прийняття Законопроєкту № 6255.
17 липня 2025 року Верховна Рада відкликала та зняла з розгляду Законопроєкт № 6255, що передбачав внесення змін до Податкового кодексу України (далі – ПКУ) з метою запровадження електронних перевірок (е-аудиту).
Відзначимо, що таке рішення стало знаковим, адже воно формально призупинило законодавче закріплення стандартного аудиторського файлу SAF-T UA.
Водночас практика показує, що електронний аудит у форматі SAF-T UA не лише зберіг актуальність, а й поступово набирає оберти.
Тож відкликання Законопроєкту № 6255 – це формальне завершення впровадження електронних перевірок (е-аудиту) в Україні чи все таки новий старт?
1.
Передусім зазначимо, що відповідно до статтей 104-105 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України», законопроєкт може бути відкликаний ініціатором або вважатися відкликаним у випадку припинення повноважень суб’єкта законодавчої ініціативи. Так, у випадку Законопроєкту № 6255 йдеться саме про ініціативне відкликання Кабінетом Міністрів України, що свідчить не про автоматичну втрату чинності, а саме про перегляд доцільності його реалізації нині в тому вигляді, в якому його було надано. Станом на сьогодні цей законопроєкт відкликано і знято з розгляду.
Тобто Законопроєкт № 6255 більше ніколи не з’явиться в порядку денному. Водночас це не означає відмову держави від самої ідеї електронних перевірок (е-аудиту). Найвірогідніше, ініціатива може бути внесена знову найближчим часом як новий законопроєкт від Кабінету Міністрів України чи іншого суб’єкта законодавчої ініціативи.
Таким чином, відкликання і зняття з розгляду Законопроєкту № 6255 не є тотожним відмові від самої концепції впровадження електронних перевірок (е-аудиту) в Україні.
Ба більше, це відкриває простір для оновлення та адаптації під сучасні виклики, врахування пропозицій, запропонованих бізнес-спільнотою, і підготовки більш доопрацьованого законопроєкту під новим номером.
2.
Водночас, попри відсутність законодавчого підґрунтя і закріплення будь-яких змін до ПКУ, Державна податкова служба України (далі – ДПС України) наразі продовжує активно просувати пілотний проєкт SAF-T UA.
Відзначимо, що за інформацією із сайту ДПС України станом на 23 липня 2025 року: «До тестування Е-аудиту вже долучився 41 платник податків. Вони сформували та подали 415 SAF-T-файлів».
При цьому ДПС України зазначає, що метою такого тестування є:
- перевірка працездатності формату у реальних умовах;
- виявлення методичних, технічних та облікових особливостей;
- зібрання практичних зауважень від бізнесу».
Вищевказане демонструє, що бізнес поступово адаптується до нового формату обміну даними, а відкликання Законопроєкту № 6255 можна трактувати як своєрідну тимчасову відстрочку для платників податків. І хоча законодавче впровадження електронного аудиту (е-аудиту) відтерміновано, сама система вже діє в тестовому режимі.
При цьому такий пілотний проєкт дозволяє ДПС України накопичити практичний досвід, протестувати технічне рішення та підготувати бізнес до майбутніх і вже не таких далеких змін.
У найближчій перспективі найвірогіднішим є внесення урядом нового, удосконаленого законопроєкту, у якому, сподіваємось, будуть враховані результати пілотного впровадження та пропозиції бізнес-асоціацій.
Таким чином, стратегія виглядає не як відмова, а радше як підготовка до сильного та більш обґрунтованого «повернення» стандартного аудиторського файлу SAF-T UA у законодавче поле.
Що ж далі?
3.
Припускаємо, що, доки уряд прийматиме більш вдосконалений законопроєкт щодо електронних перевірок (е-аудиту), можливі наступні кроки:
- Бізнес прийматиме власне рішення, брати добровільну участь у тестуванні пілотного проєкту впровадження стандартного аудиторського файлу SAF-T UA чи ні (тут кожен сам приймає бізнес-рішення).
- Законодавче закріплення може відбутися у новому форматі з уточненими процедурами та термінами.
- Перехід до обов’язковості (найвірогідніше, спершу відбудеться для великих платників податків, а згодом – і для всіх інших), однак можливий лише після ухвалення нового закону.
Отже, вважаємо, що наразі відкликання та зняття з розгляду Законопроєкту № 6255 не стане крапкою в історії імплементації стандартного аудиторського файлу SAF-T UA, а навпаки, дасть можливість врахувати необхідні актуальні зміни та передбачити перехідний період для бізнесу після прийняття нового закону.
Крім того, електронні перевірки (е-аудит), вірогідніше, повернуться на розгляд до Верховної Ради у новій редакції, а перехід від «паперових» перевірок до цифрових стане неминучим етапом модернізації податкової системи України.
Поки що залишається лише чекати на новий законопроєкт та сподіватися, що пропозиції бізнес-спільноти будуть враховані.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Олександр Мінін та Іван Шинкаренко виступили на заході АНК Ukraine «Податкові перевірки бізнесу: як готуватись та чого чекати»
293
Строки давності: обмеження для перевірок, застосування санкцій, збереження документів та вплив COVID/воєнного стану
723
Податкові перевірки: види, критерії та підстави для призначення
451
Стандартний аудиторський файл (SAF-T UA): реально працюючий інструмент чи все ще примара?
4125
Чекаєте на поновлення перевірок з 1 липня 2023 року? А вони з багатьох питань вже «тут»
3856
Сезон перевірок податковою дотримання валютного законодавства в частині строків розрахунків за експортно-імпортними операціями відкритий
2186
Try it again, aбо як обійти мораторій на податкові перевірки вдруге
1628
«САМ СЕБЕ РЕЖИССЕР», або
ЯК ДПС ХОЧЕ МОРАТОРІЙ СКАСУВАТИ
2861
КАРАУЛ УСТАЛ! (ПРО СКАСУВАННЯ МОРАТОРІЮ НА ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК)
2393
Готуємося до шквалу перевірок як тільки завершиться карантин?
та
Скільки реально необхідно податкових перевірок?
4274
КРИМІНАЛЬНІ ПРОВАДЖЕННЯ: коли і для чого варто подивитися на строки розслідування
46002
