Кабінет Міністрів України скасував Постанову № 724 «Про використання у системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів»

12 жовтня, 2016 Інформаційні листи

Постановою № 686 від 5 жовтня 2016 року1 Уряд визнав такою, що втратила чинність, Постанову Кабінету Міністрів України № 724 від 16 вересня 2015 року «Про використання у системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів» (далі – «Постанова № 724»).

Нагадаємо, що Постановою № 724 було запроваджено використання у системі управління ризиків єдиних орієнтовних показників митної вартості товарів для імпортних операцій. З цією метою було сформовано перелік товарів, для яких визначено «орієнтовні показники» у розрізі (а) товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД і (б) країн походження, розраховано їх середньозважену митну вартість за 6 місяців та на основі такого переліку сформовано орієнтовні показники митної вартості. Детальніше про дану Постанову в нашому інформаційному листі «Постанова КМУ № 724: орієнтовні показники митної вартості – нові проблеми для імпорту».

Як зазначається, таке рішення про скасування було прийняте задля вирішення проблем, з якими почали стикатись суб’єкти господарювання на етапі здійснення контролю правильності визначення митної вартості товарів під час їх переміщення через митний кордон України після набуття чинності вищезазначеною Постановою № 724. Зокрема, так і не був до кінця визначений алгоритм розрахунку орієнтовних показників, які б враховували, наприклад, можливе відхилення митної вартості товару у зв’язку з наданням знижок оптовим покупцям, варіативність митної вартості товарів навіть в межах однієї товарної підкатегорії тощо.

Остання численна судова практика, що стосується питань визначення митної вартості товарів, які переміщуються через державний кордон України, показує, що часто митниці застосовували Постанову № 724 саме в якості підстави для коригування митної вартості товарів до рівня ідентичних (подібних) товарів, дані про які містились у системі управління ризиками. Проте судами підтверджено, що таке самостійне визначення митним органом митної вартості товарів суперечило, насамперед, нормам Митного кодексу України. Наприклад, в Ухвалі Харківського апеляційного адміністративного суду від 02 червня 2016 року у справі № 820/357/162 судом було зазначено, що:

«…колегія суддів, не заперечуючи загальнообов’язкового значення Постанови КМУ № 724 від 16.09.2015 року, зауважує, що … самостійне визначення митним органом митної вартості, відображеної в оскаржуваному рішенні, лише на підставі даних системи управління ризиками є необґрунтованим».

Такий же висновок про відсутність підстав для коригування митної вартості товару, враховуючи лише дані системи аналізу та управління ризиками щодо подібних (аналогічних) товарів, міститься і в Ухвалі ВАСУ від 24 березня 2016 року у справі № К/800/10802/153. Колегія суддів зазначила, що:

«… торгові відносини є різноманітними, здійснюються на принципах автономії волі та свободи договору, при цьому безліч обставин можуть впливати на їх ціну (характеристика товару, виробник, торгова марка, умови і обсяги поставок, наявність знижок тощо). Автоматизована система аналізу та управління ризиками з об’єктивних причин не може містити усієї інформації, що стосується суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, товарів і умов їх продажу, тому такі дані не можуть мати більше значення, ніж надані декларантом первинні документи про товар».

Вищенаведена судова практика доводить, що скасування дії Постанови № 724 є виправданим кроком Уряду.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1 Постанова № 686 від 5 жовтня 2016 року. 

2 Ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 02 червня 2016 року у справі № 820/357/16.

3 Ухвала ВАСУ від 24 березня 2016 року у справі № К/800/10802/15.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2016

Перегляди 259

Прокоментувати