Зміни у правилах працевлаштування іноземців: Закон 2623
21 вересня 2022 року Верховна Рада прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо застосування праці іноземців та осіб без громадянства в Україні» № 2623-IX (далі – Закон). Закон набув чинності 15 жовтня 2022 року.
Нижче ми опишемо основні зміни, які було внесено Законом у питання працевлаштування іноземців в Україні.
Оплата праці іноземців
Раніше ст. 42-1 Закону України «Про зайнятість населення» передбачала, що роботодавець може отримати дозвіл на працевлаштування іноземців та осіб без громадянства виключно у випадку, якщо розмір заробітної плати становить не менше 5 або 10 мінімальних заробітних плат (залежно від категорії працівника). Закон скасував таку вимогу.
Плата за видачу і продовження дії дозволу
Закон збільшив розмір плати за видачу або продовження дозволу на працевлаштування. Тепер розмір плати за видачу дозволу становить:
- 3 прожиткові мінімуми – для дозволів на строк до 6 місяців;
- 5 прожиткових мінімумів – для дозволів на строк від 6 місяців до 1 року;
- 8 прожиткових мінімумів – для дозволів на строк від 1 року до 2 років;
- 10 прожиткових мінімумів – для дозволів на строк від 2 років до 3 років.
Розмір плати за продовження дії дозволу зменшується на один прожитковий мінімум від розміру плати за видачу дозволу на відповідний строк.
Натомість Закон скасував плату за внесення змін до дозволу або видачу дубліката дозволу на працевлаштування.
Також Закон розширює перелік випадків безоплатної видачі дозволів. Так, безоплатно здійснюються видача та продовження дії дозволу для наступних категорій осіб:
1) осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, та осіб, які оскаржують рішення про відмову в оформленні таких документів;
2) іноземців та осіб без громадянства, які прибули в Україну з метою навчання та мають намір у період навчання і після закінчення навчання провадити трудову діяльність в Україні;
3) особам, які подали заяву про визнання особою без громадянства, та особам, які оскаржують рішення про відмову у визнанні особою без громадянства;
4) іноземців або осіб без громадянства, які брали безпосередню участь у відсічі та стримуванні збройної агресії Російської Федерації проти України.
Процедура отримання дозволу
Закон спрощує процедуру подання документів для отримання дозволу. Так, подати необхідні документи може роботодавець або його уповноважена особа у паперовій чи електронній формі в один із таких способів:
- особисто під час прийому посадовими особами суб’єктів звернення;
- шляхом направлення поштового відправлення з описом вкладення;
- через електронний кабінет роботодавця на офіційному веб-сайті Державної служби зайнятості, або інші державні електронні системи онлайн-послуг із використанням електронного підпису та з проходженням процедури верифікації;
- через центр надання адміністративних послуг;
- через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровані з ним інформаційні системи державних органів та органів місцевого самоврядування (за наявності технічної можливості).
Також звертаємо увагу, що Закон уточнює перелік документів, які має подати роботодавець для отримання або продовження дозволу. Зокрема, у Законі вказано, які документи потрібно подавати у випадку отримання дозволу для відряджених іноземних працівників, внутрішньокорпоративних цесіонаріїв, іноземців, що прибули в Україну для навчання, та інше.
Контроль за використанням праці іноземців та осіб без громадянства
Новацією Закону є встановлення моніторингу за сплатою роботодавцями єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Такий моніторинг здійснюється Державною службою зайнятості шляхом обміну даними з Пенсійним фондом України.
Нові підстави для скасування дозволу
Закон передбачає нові підстави для скасування дозволу на застосування праці іноземців та осіб без громадянства, а саме:
- надходження подання про скасування дозволу від Національної поліції України, Служби безпеки України, іншого вповноваженого державного органу, у разі якщо дії іноземця або особи без громадянства порушують законодавство про правовий статус іноземців та осіб без громадянства або суперечать інтересам забезпечення національної безпеки України чи охорони громадського порядку, або якщо це необхідно для охорони здоров’я, захисту прав і законних інтересів громадян України;
- несплати роботодавцем єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за особу, на застосування праці якої отримано дозвіл, протягом двох місяців з дати укладення трудового договору (контракту), крім випадків, передбачених законодавством;
- отримання від закладу вищої освіти України інформації про відрахування іноземця або особи без громадянства з такого закладу.
Закон також уточнює, що контролюючий орган приймає рішення про скасування дозволу у триденний строк з дня отримання інформації або виявлення обставин, які є підставами для скасування дозволу. Інформація про скасування дозволу протягом двох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення оприлюднюється на офіційному веб-сайті контролюючого органу та надсилається роботодавцю засобами електронного зв’язку.
Заборона працевлаштування певних категорій іноземців
Закон передбачає, що в Україні не можуть призначатися на посаду або займатися трудовою та іншою діяльністю:
- іноземці та особи без громадянства, включені до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
- іноземці та особи без громадянства, до яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції».
Працевлаштування громадян Росії та Білорусі
Закон встановлює, що видача та продовження дії дозволу на застосування праці громадян Російської Федерації, Республіки Білорусь, а також інших держав, визнаних такими, що становлять загрозу державному суверенітету, територіальній цілісності і демократичному конституційному ладу та іншим національним інтересам України, здійснюються за погодженням із регіональними органами Служби безпеки України.
З огляду на це відмова регіонального органу Служби безпеки України у наданні погодження є підставою для відмови у видачі, продовженні дії, внесенні змін до дозволу. Також варто відмітити, що строк розгляду заяв про видачу дозволу, про продовження дії дозволу або про внесення змін до нього можуть бути продовжені на строк надання (відмови) погодження від регіонального органу Служби безпеки України.
Надання дозволу особам, які прибули в Україну для навчання
Закон врегульовує питання надання дозволу іноземцям та особам без громадянства, які перебувають в Україні для навчання. Так, дозвіл може бути видано особам, які прибули в Україну з метою навчання у закладах вищої освіти та мають намір провадити трудову діяльність в Україні у період навчання та після закінчення навчання за умови працевлаштування в українського роботодавця не пізніше ніж за 30 календарних днів до моменту завершення навчання.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Зміни щодо стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю
Штрафи власне за не уточнення даних військовозобов’язаними до 16.07.2024 р. – НЕ застосовуються?
Ведення військового обліку: що потрібно знати роботодавцю (оновлено станом на 14.08.2024 р.)
Закон про відпустки та інші питання трудового законодавства: положення по-новому
ТОП-7 аргументів у спорі з Фондом соціального захисту інвалідів
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОБОРОНУ, МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА МОБІЛІЗАЦІЮ
Інструкція дій при перевірках стану військового обліку
Інструкція дій при перевірках Державною службою з питань праці дотримання законодавства про працю
Норматив робочих місць для осіб з інвалідністю: чи мають дотримуватися відокремлені підрозділи іноземних юридичних осіб?
Запровадження чергового податку-внеску на фонд оплати праці як демонстрація негараздів із працевлаштуванням осіб з інвалідністю
Призовний вік та бронювання призовників
Закінчення карантину: дії роботодавця