+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Скасування Господарського кодексу України: наслідки для окремих підприємств

12 Березня, 2025 Інформаційні листи

09.01.2025 р. ВРУ був прийнятий Закон України «Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб» (далі – Закон). Законом скасовується Господарський кодекс України та встановлюються особливості регулювання діяльності окремих юридичних осіб. У цьому матеріалі пропонуємо розглянути наслідки, які створює Закон для окремих підприємств.

1. ВПРОВАДЖЕННЯ ЗМІН

Набрання чинності: 28.02.2025 р.

Уведення в дію: 28.08.2025 р., крім встановлених винятків.

Перехідний період: з 28.08.2025 р. до 28.08.2028 р.

Скасування: з 28.08.2025 р. втрачає чинність Господарський кодекс України.

Заборона: з 28.08.2025 р. створення приватних підприємств, іноземних підприємств, дочірніх підприємств, підприємств об’єднання громадян (релігійних організацій, профспілок), підприємств споживчої кооперації (далі – підприємства)1.

Застосування: до приведення законодавства України у відповідність із Законом нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить Закону.

2. НАСЛІДКИ ДЛЯ ПІДПРИЄМСТВ

Перетворення: Закон говорить про необхідність прийняття підприємствами рішення про припинення до закінчення перехідного періоду. Проте прийняття рішення про перетворення не є тотожнім завершенню процесу перетворення. У Законі відсутня норма, яка б зобов’язувала підприємства перетворитися в принципі або закінчити перетворення до закінчення перехідного періоду. Отже, норми Закону сформульовані нечітко. Проте доходимо висновку, що підприємства все ж таки мають перетворитись і бажано, щоби таке перетворення відбулося до закінчення перехідного періоду.

Закон також передбачає, що якщо протягом перехідного періоду рішення про перетворення не прийнято, то після завершення перехідного періоду:

  • до підприємств застосовуються положення Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю»,
  • статути підприємств у частині, що суперечить Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю», є недійсними.

Приведення статуту у відповідність до Закону: до закінчення перехідного періоду статути та внутрішні положення підприємств та їхніх правонаступників підлягають приведенню у відповідність із цим Законом. Очевидно, що якщо підприємство завершить процес перетворення до закінчення перехідного періоду, то статут правонаступника буде відповідати вимогам законодавства. До приведення статуту підприємства у відповідність із Законом в межах перехідного періоду, він буде застосовуватись у частині, що не суперечить Закону. Із дня введення в дію Закону на підприємства буде поширюватися Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» у випадках, якщо відповідні правовідносини не врегульовані їхніми статутами та іншими законами.

Підприємства та їхні правонаступники звільняються від сплати адміністративного збору за проведення реєстраційних дій у зв’язку з приведенням їхньої діяльності у відповідність із цим Законом.

Особливості припинення: ст. 14 Закону встановлює особливості перетворення підприємств, проте положення цієї статті здебільшого стосуються особливостей перетворення підприємств, єдиним учасником (засновником) якого є держава або територіальна громада. Водночас на підприємства всіх форм власності поширюються такі норми:

  • Кредитор підприємства, що припиняється в результаті перетворення, не може вимагати припинення або дострокового виконання зобов’язання, а в разі якщо виконання зобов’язання такого підприємства не забезпечено – забезпечення виконання зобов’язання.
  • Майно, права та обов’язки підприємства, що припиняється в результаті реорганізації, переходять до правонаступників, крім права господарського відання та права оперативного управління майном усіх форм власності.
  • Документи дозвільного характеру, дозволи, ліцензії, сертифікати, декларації, погодження, повідомлення та інші публічні послуги, видані (погоджені, надані) підприємству, щодо якого прийнято рішення про його перетворення, є чинними для юридичної особи – правонаступника такого підприємства протягом строку, на який вони видані.
  • Наявність заборони відчуження або накладеного виконавцем у процесі виконавчого провадження арешту, крім арешту, накладеного за рішенням суду, майна підприємства, у тому числі закріпленого за підприємством на праві господарського відання або на праві оперативного управління, відсутність згоди кредитора або іпотекодержателя на відчуження такого майна, а також відсутність згоди контролюючого органу на відчуження такого майна, якщо воно перебуває в податковій заставі, не є перешкодою для внесення такого майна до статутного капіталу юридичної особи, створеної шляхом перетворення такого підприємства. Такі обтяження майна є дійсними для правонаступника такого підприємства, крім випадків, встановлених законом.
  • Заборона проведення реєстраційних дій, наявність заборгованості із сплати податків і зборів, ЄСВ, страхування, страхових коштів до ПФУ та фондів соціального страхування не є підставою для відмови у проведенні реєстраційних дій у зв’язку з перетворенням підприємства.

3. ЗАМІСТЬ ВИСНОВКІВ

Законодавець поклав на бізнес обов’язок привести свою організаційно-правову форму у відповідність до чинного законодавства. Процедура припинення шляхом перетворення підприємств передбачає низку вимог, виконання яких потребує значних часових і фінансових ресурсів (зокрема, повідомлення кредиторів, відкриття/закриття банківських рахунків тощо).

На практиці більшість таких підприємств фактично не відрізнялися від ТОВ, окрім назви їхньої організаційно-правової форми. Тож, незважаючи на вимушене проходження процедури перетворення, жодних реальних змін у діяльності та управлінні цих підприємств не відбудеться.

Законодавство передбачає певне спрощення процедури припинення шляхом перетворення в цій ситуації. Водночас, із метою оптимізації витрат ресурсів, більш логічним рішенням було б запровадження механізму автоматичної зміни організаційно-правової форми, залишивши за підприємствами лише обов’язок оновлення статуту відповідно до нових вимог. Винятком могло б стати бажання власника перетворити підприємство на іншу організаційно-правову форму, відмінну від ТОВ (наприклад, АТ).

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1Заборона створення також поширюється на державні підприємства (комерційні/некомерційні, казенні), комунальні підприємства (комерційні/некомерційні), спільні комунальні підприємства. Особливості припинення таких підприємств передбачено Законом.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2025

Перегляди 689

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

«Кредитні канікули» для підприємств-боржників та лізингоодержувачів, постраждалих від бойових дій та окупації РФ: Верховна Рада прийняла закон 01 Квітня, 2025    117

Представництво юридичних осіб: що дозволяє недобросовісним контрагентам ухилятись від виконання зобов’язань? 02 Липня, 2024    1316

Новий адміністративно-територіальний устрій: держава реформує, а бізнес розгрібає 27 Вересня, 2021    1820

Заборона пластикових пакетів: розбираємо закон 01 Липня, 2021    31540

Нова довірча власність: пройшов рік, а нічого не змінилось 18 Грудня, 2020    1756

Юридичні особи повинні будуть оновити інформацію про кінцевих бенефіціарних власників 21 Квітня, 2020    13768

Новий старий процес 19 Лютого, 2020    4454

Останні зміни в адміністративному судочинстві 17 Лютого, 2020    2026

Зупинити діяльність до отримання «неможливого» документа, або підходи екологічної інспекції та судів до деяких питань застосування законодавства про екологічну експертизу та оцінку впливу на довкілля 07 Жовтня, 2019    2488

Ліцензія на зберігання пального – впорядкування ринку чи нові корупційні ризики? 19 Серпня, 2019    1884

Проблеми захисту персональних даних 06 Серпня, 2019    16690

Користуватися реєстром нерухомості стане легше 31 Липня, 2019    61548

Прокоментувати