Податкова реформа
Податкові зміни – це перманентний стан української податкової системи. Це не оцінка, це загальновідомий факт. Прийняття Податкового кодексу було не так власне реформою, як скоріше черговим «перелицюванням» податкового законодавства, яке продовжується наразі постійними змінами кодексу. Згадуються слова класика, що причиною постійних приготувань є невміння. Свого часу експерти WTS Consulting/АО «КМ Партнери» попереджали, що прийняття податкового кодексу таким чином – це помилка. Попереджали й активно виступали проти такого прийняття (детальніше: проект «Кодексу НІ»)
Причина постійних змін податкової системи, мабуть, полягає в тому, що проблеми, які існують в податковій системі, залишаються невирішеними.
Зміна податкової системи повинна відбуватися за алгоритмом:
- Виявлення проблеми.
- З’ясування причин існування проблеми.
- Визначення можливих способів вирішення.
- Імплементація оптимального способу.
- Виконання.
Податковий кодекс – це приклад того, як не треба робити реформи. Питання, яке вирішили його автори – це кодифікація, тобто зведення в пожежному порядку норм до єдиного документа. Але якою ціною? За три с половиною роки існування було прийнято більше 50 законів про внесення змін. Стан економіки та поточних надходжень до бюджету є, в тому числі, наслідком такого запровадження і дії Податкового кодексу. Кодекс важкий для сприйняття і є значною мірою кроком назад, навіть порівняно із попереднім законодавством.
Проблеми, які існують в податковій системі, можна перераховувати та перераховувати, і це стосується чи не кожної галузі економіки. Однак, окрім спеціальних проблем є також проблеми загальні. Такими, зокрема, є наступні:
- складність податкового обліку та адміністрування податків;
- превалювання форми над змістом (перевага надається документальному оформленню, а не суті податку, господарської операції);
- відсутність реальної відповідальності представників податкових та митних органів за неправомірні дії держави – за завдані збитки;
- надмірне оподаткування ринку праці;
- нерівні умови оподаткування (надання пільг та звільнень, невідшкодування ПДВ одним платникам та відшкодування іншим);
- непрозоре витрачання коштів державного бюджету, що стимулює до несплати податків.
Чи були вирішені зазначені проблеми з прийняттям Податкового кодексу? Жодна!
Розглянемо такий приклад: єдиний податок. Чи є проблеми у платників єдиного податку? Проблеми є завжди, але все пізнається у порівнянні. Так, у порівняні із загальною системою оподаткування у платників єдиного податку немає проблем. Єдиний податок – це, по-перше, спрощення обліку. По-друге – зменшення фіскального навантаження. Чи є такий приклад панацеєю у лікуванні хвороби? З єдиним податком проблеми починаються у держави, коли його використовують для податкової оптимізації. Проблеми починаються у платників, що знаходяться в загальній системі оподаткування щодо рівних конкурентних умов. Отже, правда десь посередині. Можна працювати над вирішенням відповідних окремих питань, а можна спробувати вирішити проблему в цілому шляхом пропонування єдиної, однаково необтяжливої для всіх моделі оподаткування.
Наразі реформуванням податкової системи займається Мінфін, Мінекономіки, Міндоходів. Залучено значну кількість експертів, що є позитивним явищем. Єдиного центру з цього питання немає. Час покаже, чи є правильною стратегія, коли цим займаються всі. Хочеться сподіватися, що на останньому етапі буде конкуренція концепцій. Прийняття рішення за принципом хто перший подав, чи хто сьогодні «в фаворі», навряд чи буде мати позитивний ефект. У будь-якому випадку обраний шлях реформування повинен усунути наведені вище причини.
Головною проблемою, з якою приходиться стикатися під час обговорення реформування податкової системи, є те, що будь яке зменшення навантаження на платника податків одразу вимагає компенсаторів. Так реформу буде зробити неможливо. Зауважимо, що рівень перерозподілу ВВП через бюджет в Україні (тобто вилучення ресурсів з економіки державою) і так надміру високий, суттєво більший, ніж у переважній більшості країн. При тому що те, що реально отримується від держави – значно менше.
Тож треба не компенсатори шукати, а зменшувати витрачання. Існуючі надходження до бюджету є величиною віртуальною. Дефіцит держбюджету в 71 мільярд та фіскальний розрив в 289 мільярдів – найкраще тому підтвердження. Треба відходити від цієї моделі з компенсаторами. Треба визначити, скільки можна реально збирати без шкоди для економіки, і проводити реформу. Можливо, при цьому навіть законодавчо встановити обмеження, скільки максимально у відсотках від ВВП держава може перерозподіляти через себе. Розуміння цього, пошук балансу і є початком реальної реформи. Але це потребує докорінної зміни мислення чиновників та депутатів.
Зі свого боку експерти WTS Consulting/ АО «КМ Партнери» також залучилися до процесу реформування податкової системи. Ще в березні до Кабінету Міністрів України був направлений лист з пропозиціями щодо дій, які до реформування податкової системи спростять відносини з платниками податків (завантажити). Був підготовлений законопроект щодо підвищення відповідальності податкових органів у зв’язку з неприйняттям вмотивованих рішень (завантажити текст законопроекту, пояснювальну записку та порівняльну таблицю).
Експерти WTS Consulting/ АО «КМ Партнери» працюють над питаннями реформування податкової системи, починаючи з аналізу причин, які призводять до проблем у податковій системі. Певні напрацювання, аналітика і пропозиції та огляди будуть оприлюднюватися у рамках проекту «Податкова реформа».
Матеріали до проекту:
- стаття Володимира Дубровського «Податки, які не вбивають». – «Дзеркало тижня». – № 20. – 6 червня 2014 (стаття доступна російською мовою);
- стаття Олександра Шемяткіна: «Чим небезпечна Служба фінансових розслідувань». – «Forbes Україна». – 11 червня 2014 (стаття доступна російською мовою);
- стаття Олександра Шемяткіна та Іллі Несходовського «Реформа ПДВ: прибрати злодійство чи скасувати податок». – «Дзеркало тижня». – № 21. – 13 червня 2014;
- стаття Володимира Дубровського «Прибутковий податок». – «Дзеркало тижня». – № 21. – 13 червня 2014;
- коментар Олександра Мініна до статті В. Веремко «Перезавантаження податкової системи: коли фіскали стануть партнерами бізнесу». – «Контракти.ua». – 8 липня 2014 (стаття доступна російською мовою);
- проект Закону «Про внесення змін до Митного кодексу України та деяких інших законів України» (підготовлений до розгляду Верховною Радою України експертами «КМ Партнери»). Пояснювальна записка до законопроекту;
- проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення прав платників податків у спорах з суб’єктами владних повноважень і заходів, спрямованих на скорочення таких спорів в судах» (підготовлений експертами «КМ Партнери»). Пояснювальна записка і порівняльна таблиця до законопроекту;
- витяг з Податкового кодексу Азербайджанської республіки (російський текст надано нашими партнерами з GRATA Law Firm, Республіка Aзейбарджан);
- рішення Європейського суду справедливості в контексті обґрунтування відповідності естонської системи податку на прибуток директивам ЄС;
- Естонська система податку на прибуток (український переклад). Cтаття підготовлена нашими естонськими колегами з SORAINEN (Естонія);
- Закон «Про прибуток» Естонської Республіки (неофіційний російський переклад тексту надано Порталом Республіки Естонія);
- коментарі експертів до проекту податкової реформи: стаття «Податки закликають до зниження: експерти підготували концепцію фіскальної реформи». – Інформаційний проект FinMaidan (стаття доступна російською мовою);
- інформаційний лист «Наслідки запровадження нової системи електронних рахунків з ПДВ для переплати ПДВ». – 5 вересня 2014;
- інформаційний лист «З чого почати дійсну податкову реформу?». – 23 вересня 2014;
- інформаційний лист «Електронне адміністрування в слайдах». – 19 листопада 2014;
- завантажити порівняльну таблицю до законопроекту (69 Kb);
- завантажити текст законопроекту «Про внесення змін до законів України з метою забезпечення прав добросовісних платників податків на податковий кредит та припинення зловживання та інших порушень щодо ПДВ» (200 Kb);
- завантажити презентацію Олександра Шемяткіна «Законопроект щодо забезпечення прав добросовісних платників податків на податковий кредит і припинення зловживання та інших порушень щодо ПДВ» (592 Kb);
- інформаційний лист «Скільки податків в Україні?». – 14 січня 2015;
- інформаційний лист «Початок Закону про податкову реформу як показник». – 19 січня 2015;
- стаття Олександра Мініна «На ті ж граблі: навіщо депутати поспішали з прийняттям податку на нерухомість і на авто з великим двигуном?». – «Контракти.ua». – 22 січня 2015;
- інформаційний лист «Податкова реформа в картинках і не тільки». – 27 січня 2015;
- стаття Інни Таптунової «Податок на прибуток підприємств: проблеми та перспективи реформування». – «Україна: огляд економіки 2015». – лютий 2015;
- стаття Олександра Нестерова-Сурменко та Віталія Оджиковського «Відчути роздріб: встановлення акцизу на роздрібну реалізацію товарів не відповідає вимогам податкового законодавства України». – «Юридична практика». – № 11 (899). – 17 березня 2015;
- стаття Олександра Мініна «Податкова реформа депутата від «Самопомочі» із скасуванням спрощенки: що всередині? Коментар експерта». – Інтернет-видання «Майдан». – 28 травня 2015;
- стаття Олександра Мініна «Податкова реформа депутата від «Самопомочі» із скасуванням спрощенки: додатковий коментар» – Інтернет-видання «Майдан». – 3 червня 2015;
- завантажити презентацію Олександра Шемяткіна «Концепція змін до Податкового кодексу України стосовно реформування податку на прибуток»;
- стаття Олександра Мініна «Чи писаний закон для Верховної Ради або Про строки податкової реформи». – «Контракти.ua». – 1 листопада 2015;
- стаття Олександра Мініна «Намагатися – шкідливо». – «Юридична практика». – № 44 (932). – 3 листопада 2015;
- стаття Олександра Шемяткіна «Податкова реформа і зміна свідомості». – «Економічна правда». – 9 листопада 2015 (стаття доступна російською мовою);
- Олександр Шемяткін про проект закону щодо податкової лібералізації. – Вебінар. Видавництво «Фактор». – 18 листопада 2015;
- стаття Олександра Шемяткіна «Закон про податкових консультантів – кому потрібен і навіщо». – Портал ЛІГА.net. – 4 грудня 2015 (стаття доступна російською мовою);
- інформаційний лист «НЕприйняття Податкового кодексу від Кабміну забезпечить вищий поріг для порушення кримінальних проваджень щодо умисного ухилення від сплати податків у 2016 році». – 17 грудня 2015;
- стаття Олександра Мініна «Новорічні податкові модифікації: очікуємо подальших змін чи час самим щось міняти?». – «Юридична газета». – 19 січня 2016;
- інформаційний лист «Пороги кримінальної відповідальності за ухилення від сплати податків (ст. 212 КК України) у 2016 році – ошукані очікування на збільшення порогів вдвічі (як було обіцяно законом). Необхідність законодавчого збільшення порогів». – 25 січня 2016;
- інформаційний лист «Якщо дістали кримінальними справами – огляд законопроекту № 3448». – 26 січня 2016;
- участь Олександра Шемяткіна в онлайн-конференції «Реальна податкова реформа заради вільної економіки». – 29 січня 2016;
- інформаційний лист «Зменшення податку на прибуток 2015 року: суми, їх розмір та порядок врахування». – 2 лютого 2016.