+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Чи дійсно військовий облік для жінок став обов’язковим?

24 грудня, 2021 Інформаційні листи

Останні декілька днів активно обговорюється питання набуття чинності Наказом № 313 від 11 грудня 2021 року, яким було затверджено Перелік спеціальностей та/або професій, споріднених із відповідними військово-обліковими спеціальностями, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних (далі – Перелік № 313). Далі в нашому коментарі ми аналізуємо питання військового обліку жінок в деталях.

Нормативна база

Насамперед зазначимо, що військовий облік жінок в Україні існував і раніше. Наказом КМУ від 14 жовтня 1994 року було затверджено Постанову № 711 «Про затвердження переліку спеціальностей, за якими жінки, що мають відповідну підготовку, можуть бути взяті на військовий облік» (далі – Перелік № 711). Такий перелік містив всього 7 спеціальностей та був прийнятий відповідно до ст. 1 Закону України «Про загальний військовий обов’язок і військову службу» (далі – Закон). Відповідна норма Закону, в редакції чинній на той момент, передбачала наступне:

«5.Жінки, які за фахом мають медичну підготовку або споріднену з відповідною військовою спеціальністю за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, можуть бути взяті на військовий облік. Вони зобов’язані прибувати за викликом військового комісаріату для проходження медичного огляду і виконувати правила військового обліку».

Навесні цього року Верховна Рада України прийняла Закон № 1357 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку» (далі – Закон № 1357). Відповідно до пояснювальної записки обґрунтуванням для прийняття даного закону стала необхідність приведення у відповідність військового обліку до принципів та підходів держав-членів НАТО. Даним законом Міноборони було передано повноваження із затвердження переліку спеціальностей/професій жінок, що можуть бути взяті на військовий облік. Отже, чинна редакція Закону містить наступну норму:

«11. Жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міністерством оборони України, та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, беруться на військовий облік військовозобов’язаних».

На виконання вимоги Закону № 1357 Міноборони України видало Перелік № 313, який набув чинності 17 грудня 2021 року.

Перелік № 313 містить 2 списки: спеціальностей та професій. Тобто на військовий облік зобов’язані вставати як жінки, що отримали відповідну спеціальність з переліку (навіть якщо вони працюють за іншою професією), так і жінки, які працюють на посаді, що входить до переліку (навіть якщо вони не отримали відповідну освіту). Саме такий підхід озвучили представники Міноборони під час брифінгу 23 грудня.

Також варто звернути увагу, що текст Наказу, яким затверджено Перелік № 313, не містить згадок про перехідний період для організації процесу взяття на військовий облік жінок. По суті це означає, що значна кількість жінок має бути взята на військовий облік терміново.

Що може стати наслідком взяття на облік жінки? У воєнний період жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави.  У мирний час жінки можуть вступати на військову службу виключно в добровільному порядку (ч. 12 ст. 1 Закону). Однак законодавством також передбачено, що військовозобов’язані призиваються на навчальні та спеціальні збори, а оскільки жінки виконують військовий обов’язок на рівних засадах із чоловіками, то даний обов’язок може поширюватися і на жінок.

Проблеми застосування

1) Неузгодженість переліків

Незважаючи на набуття чинності новим Переліком № 313 Міноборони, Перелік № 711 КМУ досі залишається чинний. Тобто на даний момент існує два переліки, в яких зазначено різні спеціальності та професії, за якими жінки мають ставати на військовий облік.

Здається очевидним, що Перелік № 711 має бути скасовано КМУ, а навіть якщо він не буде скасований, то він не може застосуватися, адже Закон прямо говорить про те, що перелік має бути затверджений Міноборони, а не КМУ.

2) Порядок взяття на облік

Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затверджений Постановою КМУ № 921 від 07 грудня 2016 року (далі – Порядок № 921), передбачає:

«18. Взяттю на військовий облік військовозобов’язаних державними органами, підприємствами, установами та організаціями підлягають:

жінки, які мають фах, споріднений з відповідними військово-обліковими спеціальностями, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України, за умови їх придатності до проходження військової служби за станом здоров’я, віком та сімейним станом».

Отже, наразі Порядок № 921 регулює порядок взяття на облік тих жінок, чиї професії зазначено в Переліку КМУ, який, хоча і не був ще скасований, вже не може застосовуватись, оскільки його існування суперечить Закону.

Зазначимо, що на брифінгу 23 грудня представники Міноборони повідомили, що порядок взяття на військовий облік жінок нічим не буде відрізнятися від порядку взяття на військовий облік чоловіків. Проте питання щодо необхідності внесення змін до Порядку № 921 (з метою його приведення до вимог Закону) під час брифінгу не обговорювалось.

Відповідальність

Наголосимо, що відповідальність за дотримання порядку військового обліку встановлено як для самих військовозобов’язаних, так і для їх роботодавців.

Жінки, що підпадають під Перелік № 313, повинні стати на військовий облік, а тому на них поширюється ст. 210 КУпАП. За порушення правил військового обліку військовозобов’язаними встановлено адміністративну відповідальність. Розмір штрафу в особливий період (що наразі триває в Україні) становить від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 до 1700 грн).

Роботодавці відповідно до Порядку № 921 зобов’язані при прийнятті на роботу перевіряти наявність документів про перебування на військовому обліку. Якщо військовозобов’язана жінка уже працює на підприємстві та відмовляється вставати на військовий облік, то роботодавець зобов’язаний інформувати військові комісаріати про працівників, які порушують правила військового обліку.

В іншому випадку посадову особу роботодавця (особу, якій делеговано ведення військового обліку на підприємстві) може бути притягнуто до адміністративної відповідальності відповідно до ст. 210-1 КУпАП – порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Сума штрафу в особливий період становить від 200 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 5100 грн до 8500 грн).

На нашу думку, відповідальність за даною статтею може бути покладено на посадову особу саме за порушення правил військового обліку на підприємстві загалом, а не окремо у розрізі кожного працівника.

Під час того ж брифінгу від 23 грудня представники Міноборони заявили, що до кінця 2022 року за порушення правил військового обліку нікого притягувати до відповідальності не будуть. Більше того, через шквал обговорень та критики щодо Переліку № 313 Міністерство оборони пообіцяло скоротити перелік спеціальностей та професій військовозобов’язаних жінок. Наразі чинний Перелік №313 доступний за посиланням.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2021

Перегляди 5579

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Судова практика у справах про притягнення до відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про мобілізацію 18 березня, 2024    561

Закон про відпустки та інші питання трудового законодавства: положення по-новому 15 січня, 2024    624

ТОП-7 аргументів у спорі з Фондом соціального захисту інвалідів 08 грудня, 2023    285

Cвавілля ТЦК у контексті затримання військовозобов’язаних: відповідальність представників ТЦК та алгоритми дій 04 жовтня, 2023    928

ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ТА ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ОБОРОНУ, МОБІЛІЗАЦІЙНУ ПІДГОТОВКУ ТА МОБІЛІЗАЦІЮ 19 вересня, 2023    1380

Інструкція дій при перевірках стану військового обліку 01 вересня, 2023    584

Інструкція дій при перевірках Державною службою з питань праці дотримання законодавства про працю 01 вересня, 2023    345

Норматив робочих місць для осіб з інвалідністю: чи мають дотримуватися відокремлені підрозділи іноземних юридичних осіб? 09 серпня, 2023    984

Запровадження чергового податку-внеску на фонд оплати праці як демонстрація негараздів із працевлаштуванням осіб з інвалідністю 26 липня, 2023    2230

Призовний вік та бронювання призовників 12 липня, 2023    1069

Закінчення карантину: дії роботодавця 12 липня, 2023    483

Новий Закон про колективні угоди та договори 10 травня, 2023    1711

Прокоментувати