+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

COVID-19 і трансфертне ціноутворення: що слід мати на увазі?

28 квітня, 2020 Блог

Ivan Shynkarenko_

Іван Шинкаренко

Кандидат економічних наук, адвокат, партнер КМ Партнери

Пандемія вплинула на всі аспекти соціального життя, і особливо це відчув бізнес, який зіштовхнувся з безпрецедентним викликом у глобальному масштабі. Пандемія призвела до втрати доходів, перервала логістичні ланцюги та ланцюги додавання вартості, пришвидшила втрату актуальності успішними у минулому бізнес-моделями й, навпаки, різко актуалізувала інші.

Зрозуміло, що на цьому тлі трансфертне ціноутворення (далі – ТЦУ) не є першочерговим питанням, на яке, здавалося б, має бути спрямована увага антикризових менеджерів. Термін подання звітності з ТЦУ за 2019 рік аж у жовтні, а до жовтня ще дожити треба.

Однак в дійсності, саме в цей період повністю відкладати питання ТЦУ в «довгий ящик» не варто.

Так, складна економічна ситуація призведе до того, що за підсумками 2020 року багато бізнесів прозвітує про збитки. І вже у 2021 році постане питання з тим, як обґрунтувати, що правила ТЦУ дотримані. І щоб не вийшло так, що за цей складний рік доведеться ще й доплатити в бюджет податок на прибуток, варто вже зараз приділити увагу цьому питанню. Зокрема, чітко ідентифікувати основні фактори, що вплинули на фінансовий результат підприємства, подбати про документальні підтвердження.

Достатньо ґрунтовно проблематику збитків з точки зору ТЦУ ми спробували дослідити в серії матеріалів «High-End ТЦУ. Серія матеріалів: трансфертне ціноутворення та збитки – ще не вирок. У яких випадках можна обґрунтувати і як це зробити?». Кого цікавить ця тема, раджу ознайомитися.

Не слід також забувати, що в цьому році на бізнес ще очікує звітна компанія за 2019 рік. А відтак і потенційні коригування з ТЦУ, тобто відтік коштів на доплату податку на прибуток. І в умовах економічної кризи це може мати значний негативний вплив на бізнес, якщо не критичний. Адже в умовах економічної кризи особливо актуальним стає англійське висловлювання – «cash is the king», що українською можна перекласти як «готівка – усьому голова». Іншими словами, в кризовий період одне з головних завдань – перекрити шляхи витоку життєво необхідних для бізнесу грошових коштів.

А тому в цих умовах варто особливо ретельно підійти до проведення аналізу операцій 2019 року за правилами ТЦУ. Так, в багатьох випадках коригування за правилами ТЦУ не є необхідним, навіть якщо початкове застосування методу демонструє невідповідність принципу «витягнутої руки». Так, необхідно перевірити зіставність відібраних «неконтрольованих» операцій або осіб, доцільність можливих коригувань тощо. Тобто необхідно провести глибоку перевірку, а не поверхове й шаблонне застосування стандартного методу.

Ну і не варто забувати про те, що всі рішення мають бути ретельно обґрунтовані в документації, адже цього року платники податків мають всі шанси зіштовхнутися з подвоєним тиском під час контролю ТЦУ. Грошові кошти потрібні не тільки бізнесу, а й державі.

Українським підприємствам міжнародних груп варто також бути готовими до кардинальних змін у глобальних політиках ціноутворення. Так, мої колеги з глобальної лінії послуг ТЦУ WTS Global очікують, що такі зміни будуть необхідними в умовах нових викликів.

Наприклад, в масштабі міжнародної компанії неефективно залишати без змін статус дистриб’юторів з обмеженими ризиками, які зазвичай працюють з фіксованим на певному рівні прибутком. У випадку збитків на рівні основних підприємств групи, дистриб’ютори декларуватимуть прибуток, якого фактично не буде на рівні групи підприємств у цілому. Тобто залишення такої моделі означатиме витік коштів для групи для сплати податку з прибутку, якого в дійсності немає. Можна прогнозувати, що таку модель будуть перебудовувати – наприклад, підвищувати ціни для дистриб’юторів, що працюють на локальних ринках, виводячи їх прибутковість «в нуль».

Зрозуміло, що локальні податкові ризики в даній ситуації відходитимуть на другий план. Але не для локального менеджменту, якому раджу також звертати на це увагу і заздалегідь подумати про те, яким чином знизити ризики негативного впливу антикризових рішень, прийнятих на рівні групи.

Отже, пандемія – не підстава «закривати очі» на проблематику ТЦУ. В дійсності, можна прогнозувати достатньо значний вплив на практику обґрунтування цін та контролю ТЦУ. І деякі питання варто адресувати вже зараз, оскільки ближче до граничних строків подання звіту може виявитися вже запізно.

Перегляди 2303

Прокоментувати