Науково-експертний висновок на проект Закону України «Про внесення змін до статті 12 Закону України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» щодо забезпечення можливості створення додаткового капіталу товариством та внесення учасниками товариства внесків до додаткового капіталу товариства»
Висновок взято із сайту Верховної Ради України за посиланням.
Як зазначено у п. 2 пояснювальної записки до проекту, його розроблено з
метою «доповнення Закону про ТОВ1 положенням щодо можливості створення
у ТОВ2 додаткового капіталу, який є окремим інститутом від інституту
статутного капіталу ТОВ, можливості залучення інвестицій у формі внесків
учасників в додатковий капітал ТОВ без зміни розміру статутного капіталу ТОВ
та зміни часток учасників ТОВ». Для досягнення цієї мети у проекті
пропонується доповнити ст. 12 новою ч. 4, в якій передбачається врегулювати
зазначене питання.
Відповідно до п. 6 пояснювальної записки до проекту, його прийняття
«дозволить засновникам та учасникам ТОВ залучати інвестиції ТОВ у формі
внесків до додаткового капіталу ТОВ». Крім того, прийняття проекту «матиме
наслідком створення в Україні можливості, яка існує в інших країнах. У випадку
залучення іноземних інвестицій в українські ТОВ, результатом такої можливості
буде збільшення не лише інвестицій в ТОВ, а й валютних надходжень в Україну.
Також це дозволить усунути розбіжність у тлумаченні та застосуванні існуючих
норм Закону про ТОВ нотаріусами, державними реєстраторами, банками
стосовно внесків до статутного капіталу ТОВ, коли намірами учасників ТОВ є
забезпечення можливості непропорційності таких внесків та розмірів часток
учасників відносно розміру статутного капіталу. При цьому, законопроект
дозволяє засновникам бізнесів бути захищеними від розмиття, що співпадає із
політикою держави щодо захисту міноритарних акціонерів. Законопроект також
заповнює прогалину в корпоративному законодавстві та передбачає
законодавчий механізм для учасників ТОВ прозоро врегулювати відносини між
собою. Це дозволить збільшити ринкову капіталізацію українських ТОВ без
зміни юрисдикції».
Проект не включений до Плану законопроектної роботи Верховної Ради
України на 2025 рік, затвердженого постановою Верховної Ради України від
11.02.20253.
Розглянувши проект, Головне управління вважає за доцільне висловити
щодо його положень такі зауваження та пропозиції.
1. У проекті пропонується доповнити ст. 12 Закону новою ч. 4, відповідно
до якої «окремо від статутного капіталу товариства, статутом товариства може
передбачатися створення додаткового капіталу товариства за рахунок внесків
його учасників. Внески до додаткового капіталу товариства вносяться
учасниками без зміни номінальної вартості чи зміни розміру статутного капіталу
товариства. У рішенні загальних зборів учасників товариства про залучення
внеску до додаткового капіталу товариства визначається розмір такого внеску.
Внеском учасника товариства до додаткового капіталу товариства можуть бути
гроші, цінні папери, інше майно, якщо інше не встановлено законом». З приводу
зазначеної норми звертаємо увагу на таке.
1.1. Необхідність прийняття проекту у пояснювальній записці до нього
обґрунтовується необхідністю залучення до ТОВ коштів інвесторів. Так, у її п. 1
визначається, що «у трансакціях венчурного капіталу та прямих інвестицій
майже завжди розмір частки, яку отримує інвестор, не залежить від формального
розміру статутного капіталу та розміру вкладу інвестора по відношенню до
розміру статутного капіталу. Наприклад, перші зовнішні інвестори у Apple та
Facebook, до того, як ці компанії стали публічними та почали торгуватися на
фондових біржах, отримували свої акції (частки) відповідно до узгодженої із
засновниками вартості компанії (тобто вартості її активів, капіталізації бізнесу та
перспективи росту вартості компанії у майбутньому), а не до розміру їх
статутного капіталу чи номінальної вартості акцій (часток) на момент здійснення
інвестицій. Такий підхід дозволяв належно оцінити вартість компаній, створених
засновниками, та убезпечити засновників від розмиття на стадіях залучення
зовнішніх інвестицій, ще до моменту виходу цих компанії на організовані ринки
капіталу. Що ж до інвесторів, то це також дозволило їм належно оцінити
створену засновниками вартість та отримати вигоду від подальшого зростання
вартості як компаній, так і їхніх інвестицій». Звертаємо увагу, що у вказаних
положеннях інвестори названі «зовнішніми» по відношенню до учасників
товариства, що дозволяє припустити, що такі інвестори не є учасниками
товариства. Проте у новій ч. 4 ст. 12 Закону передбачається створення
додаткового капіталу ТОВ за рахунок внесків його учасників, а не зовнішніх
інвесторів, тобто необхідність прийняття проекту у супровідних документах до
нього не виглядає такою, що обґрунтована належним чином.
1.2. Що стосується ідеї залучати кошти учасників ТОВ поза межами
статутного капіталу, то, на нашу думку, вона є доволі контроверсійною, оскільки
залишається незрозумілим в чому саме полягає інтерес учасників ТОВ у додаткових внесках до його капіталу без гарантій впливу на їх використання,
отримання доходів від такого використання та гарантій захисту, що надає
вкладення цих же самих коштів у статутний капітал, який відображається у долі
учасника у статутному капіталі ТОВ та надає йому відповідні корпоративні
права. Зазначимо, що згідно з ч. 3 ст. 16 Закону «при збільшенні статутного
капіталу за рахунок додаткових вкладів номінальна вартість частки учасника
товариства може бути збільшена на суму, що дорівнює або менша за вартість
додаткового вкладу такого учасника». За цих умов масове залучення інвесторів
до ТОВ виглядає дискусійним.
1.3. Варто також зазначити, що у проекті не розкритий зміст терміну
«додатковий капітал» та його правовий режим, що також, на нашу думку, може
ускладнити реалізацію відповідного припису і не забезпечує захисту прав
учасника товариства, оскільки залишається невизначеним, наприклад, питання
чи має повертатися його внесок до додаткового капіталу при виході з ТОВ, а
також чи здійснюється грошова оцінка майнового вкладу учасника.
2. Проект потребує техніко-юридичного доопрацювання. Зауважимо, що
відповідно до Правил оформлення проектів законів та основних вимог
законодавчої техніки4, якщо у проекті вносяться зміни до однієї статті, то
конкретизувати предмет регулювання у назві проекту не потрібно.
Керівник Головного управління С. Тихонюк
Вик.: О. Куціпак, О. Гончаренко, С. Коновалова
____________________
1 Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (далі – Закон).
2 Товариства з обмеженою відповідальністю.
3 Див. проект Постанови про План законопроектної роботи Верховної Ради України на 2025 рік від 10.02.2025 (прийнята 11.02.2025) / URL: https://itd.rada.gov.ua/BILLINFO/Bills/Card/55776.
4 Правила оформлення проектів законів та основні вимоги законодавчої техніки (Методичні
рекомендації); Апарат Верховної Ради від 01.06.2006 // База даних «Законодавство України» / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/n0002451-06 (дата звернення: 19.02.2025).
