ОАСК ліквідують. Що це значить для сторін, справи яких знаходяться на розгляді в ОАСК?
Президент України підписав законопроект № 5369 від 13 квітня 2021 року «Про ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва та утворення Київського міського окружного адміністративного суду» (далі – Закон).
13 грудня 2022 року Верховна Рада проголосувала за ліквідацію Окружного адміністративного суду м. Києва, схваливши відповідний законопроект, і цього ж дня закон повернуто з підписом від Президента України.
Закон передбачає ліквідацію Окружного адміністративного суду міста Києва (далі – ОАСК) та утворення нового Київського міського окружного адміністративного суду із місцезнаходженням у місті Києві.
Відповідно до Закону до початку роботи нового Київського міського окружного адміністративного суду справи, що підсудні ОАСК, розглядаються та вирішуються Київським окружним адміністративним судом. Закон встановлює, що ОАСК протягом десяти робочих днів із дня набрання чинності законом «передає судові справи, які перебувають у його володінні, до Київського окружного адміністративного суду».
Тобто з буквального прочитання Закону ми розуміємо, що всі справи, котрі фізично знаходяться в ОАСК на будь-якому з етапів розгляду, передаються до Київського окружного адміністративного суду для їх розгляду.
Закон передбачає, що з дня початку роботи нового Київського міського окружного адміністративного суду Київський окружний адміністративний суд невідкладно передає назад справи, підсудні окружному адміністративному суду з територіальною юрисдикцією у місті Києві, до новоствореного Київського міського окружного адміністративного суду. Як слідує з норми, конкретний строк для передачі справ назад не визначений, що може створити проблеми для учасників процесу.
Це, власне, всі норми Закону. Судячи з усього, парламентарі вважають, що їх достатньо для врегулювання порядку передачі та розгляду справ, що нині наявні в ОАСК. А за останніми даними ОАСК, станом на 08 листопада 2022 року, у провадженні суддів ОАСК наразі одночасно перебуває майже 60 тис. справ та матеріалів.
Уже зараз ми бачимо наступні проблеми, що можуть виникнути з передачею та розглядом справ Київським окружним адміністративним судом.
Передусім це справи, які ОАСК вже розглянув (тобто рішення проголошено), однак повний текст рішення не складено. Як відомо, це непоодинока практика, коли суд проголошує у судовому засіданні тільки вступну та резолютивну частини, а повний текст складає пізніше. Чи будуть протягом 10 робочих днів з дня набрання чинності Законом – час наданий на передачу справ – складені повні тексти судових рішень суддями ОАСК? Навряд. То як бути з такими справами? Адже неприпустимим є повторний розгляд справи за проголошеним скороченим рішенням. Закон не регулює це питання жодним чином.
Що стосується справ, які не розглянуті по суті, то вочевидь розгляд таких справ буде розпочато заново Київським окружним адміністративним судом. Найперше це матиме наслідком зволікання із захистом прав та інтересів сторін. Також фактично йдеться про повторний судовий процес для сторін, адже звичною практикою в адміністративних судах є проходження всіх стадій судового розгляду та перехід судом в письмове провадження для прийняття рішення. Тобто фактично сторони пройшли всі стадії судового процесу та очікують рішення. З передачею справи вони вчинятимуть всі ці дії заново, що вимагатиме додаткових зусиль та витрат на правничу допомогу для сторони.
А як бути з доказами, особливо коли це заслухані свідки, експерти? Це ж означає їх повторні виклики, а прибуття таких осіб є явно ускладненим, враховуючи воєнний стан.
І не варто виключати ситуацію, коли Київський окружний адміністративний суд не встигне розглянути справу до утворення нового Київського міського окружного адміністративного суду. Це цілком імовірно, адже в адміністративному судочинстві нерідко розгляд справи в загальному провадженні займає понад один рік. Варто очікувати, що будуть справи, котрі розглядатимуться трьома судами однієї інстанції.
І це лише перші питання, що спали на думку. Відсутність належного регулювання питання передачі та розгляду справ, що наразі знаходяться в ОАСК, встановлення таких обмежених строків для передачі справ, що фактично унеможливлює навіть підготовку повних текстів рішень щодо вже розглянутих справ, створює для сторін перешкоди в доступі до правосуддя та може серйозно порушити права сторін процесу.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
ОАСК ліквідували – найгірші очікування підтвердились
Кримінальний метод адміністрування податків
Зразки повідомлення про злочин на підставі ст. 366 ККУ «Службове підроблення» / ст. 367 ККУ «Службова недбалість»
Наказ ДПС № 204 від 12 травня 2020 року щодо упорядкування роботи Комісій з питань зупинення реєстрації ПН / розрахунку коригування в ЄРПН
Чи може платник податків надати в суд документи, які не були надані податковому органу, та на якій підставі суд може не враховувати ці документи?
Статус «ризикового»: все ж таки оскаржується чи ні?
ВЕРХОВНИЙ СУД: ВИМОГА ВИЗНАННЯ ДОХОДУ ВІД ДИСКОНТУВАННЯ ДОВГОСТРОКОВОЇ ЗАБОРГОВАНОСТІ – НЕЗАКОННА
Магія цифр, або
Строки звернення до суду в податкових спорах: 1095 проти 30
Увага! Зміни щодо строків оскарження до суду податкових нарахувань після використання процедури адміністративного оскарження. Інші строки – в інших випадках
Віднесли до «ризикових»? Чи вдасться захиститись?
Податковий спір: чим ще керуватися, крім Податкового кодексу?
КМ Партнери захистила інтереси МЕТРО КЕШ ЕНД КЕРІ УКРАЇНА у Конституційному Суді України на підтвердження права на повернення переплат з місцевих податків на території АТО