+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Карантинні обмеження у Києві: узагальнення та аналітика

25 березня, 2020 Інформаційні листи

Останнім часом в інформаційному просторі зустрічається величезна кількість новин, оголошень та інтерв'ю, пов'язаних з обмеженнями, введеними різними органами влади у зв'язку з поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Підсумовуємо актуальні обмеження та зборони, які введені на всеукраїнському рівні та в місті Києві, із посиланнями на першоджерела.

Карантин, введений Кабінетом Міністрів України

11 березня 2020 року Постановою Кабінету Міністрів України № 211, в яку були внесені зміни Постановою № 215 від 16 березня 2020 року, на всій території України введено карантин з 12 березня 2020 року до 03 квітня 2020 року (нещодавно продовжено до 24 квітня 2020 року) та запроваджено ряд заборон. Про них ми писали в матеріалі «Нові обмеження, введені Кабінетом Міністрів України для запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19». Постановою, зокрема, зупинені метрополітени, заборонені заходи загальною кількістю учасників понад 10 осіб, перевезення пасажирів у кількості більше 10 осіб.

Обмежувальні заходи, введені Київською міською радою (Київською міською державною адміністрацією)

Перші обмеження: масові заходи не більше 60 осіб та інше

Обмеження почалися з Протоколу засідання Постійної комісії з питань техногенно екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій «Про додаткові заходи запобігання поширенню нової коронавірусної інфекції (COVID 19)» № 9 від 11 березня 2020 року, зміст якого ми аналізували в нашому інформаційному листі «Карантин у Києві: заборона масових заходів та інші обмеження, запроваджені Київською міською радою». На даний час вони неактуальні, оскільки вже введені більш жорсткіші.

Нові обмежувальні заходи: закриття більшості бізнесів, які працюють з відвідувачами

Протокол засідання Постійної комісії з питань техногенно екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій «Про попередження розповсюдження нової коронавірусної інфекції (COVID-19) та введення обмежувальних заходів на території міста Києва)» № 10 від 16 березня 2020 року.

Цим Протоколом, в тому числі, була тимчасово зупинена робота розважальних закладів, спортивних комплексів, закладів побутового обслуговування населення. Закладам громадського харчування дозволено працювати тільки в режимі кур’єрської доставки та самовивозу. Детальніше в нашому матеріалі: «Карантин у Києві: нові обмежувальні заходи та заборони».

Третя хвиля: заборона всіх масових заходів

17 березня 2020 року прийнято ряд нових рішень, оформлених Протоколом засідання постійної комісії з питань ТЕБ та НС «Про запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та введення обмежувальних заходів на території міста Києва».

Зокрема, Протоколом до 03 квітня 2020 року заборонені регулярні та нерегулярні перевезення пасажирів автобусним транспортом у приміському, міжміському і міжобласному сполученні (крім перевезення легковими автомобілями). Також заборонено проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних (в тому числі ярмаркових), релігійних, рекламних та інших) заходів, роботу підприємств ринкової мережі всіх форм власності, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Тобто маємо посилення обмежень навіть порівняно з Постановою Кабінету Міністрів України №211.

Додаткові обмеження: міський транспорт за перепусткою, не більше 1 особи на 10 кв.м. в аптеках та продовольчих магазинах

21 березня 2020 року був опублікований черговий Протокол (№ 16) Постійної комісії ТЕБ та НС «Про запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та введення додаткових обмежувальних заходів на території міста Києва».

Основні обмеження наступні:

1. Комунальному підприємству «Київпастранс» дозволено перевезення пасажирів на наземному транспорті (трамвай, тролейбус, автобус) за окремо визначеними маршрутами виключно тих осіб, які мають спеціальні квитки, посвідчення особи та засоби індивідуального захисту згідно з укладеними договорами з підприємствами, установами, організаціями, які забезпечують життєдіяльність міста Києва.

У Протоколі не уточнюється, що саме означає «життєдіяльність міста Києва». Загалом, термін «життєдіяльність» зустрічається в нормативно-правових актах саме відносно людини. Стосовно ж підприємств та установ, які є стратегічно важливими для функціонування економіки і безпеки держави, суспільства та населення, законодавством, наприклад, передбачене поняття «об'єкти критичної інфраструктури». Втім, у теперішній ситуації можна тільки інтуїтивно здогадуватись, працівники яких підприємств можуть отримувати спеціальні квитки та користуватися пасажирським наземним транспортом. Про заборони користування таксі чи особистим транспортом у Протоколі не йдеться.

2. Заборонено «користування дитячими та спортивними майданчиками в парках, скверах та на прибудинкових територіях». Не будемо вдаватися в аналіз термінології, а лише висловимо подив таким територіальним обмеженням заборони. Найбільш вірогідно, що автори цього правила мали на увазі заборону користування на будь-якій території будь-якими об'єктами, передбаченими, наприклад, у Правилах будови і безпечної експлуатації атракціонної техніки, затверджених Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 01 березня 2006 року № 110.

3. «Керівникам мережі продуктових магазинів та аптек забезпечити наявність споживачів в торгівельному приміщенні в кількості 1 особа на 10 м2 та забезпечити заходи щодо дотримання санітарних норм».

Стосовно терміну «магазин» особливих питань не виникає – це «торговельний об'єкт у роздрібній торгівлі, призначений для організації продажу товарів кінцевим споживачам і надання їм торговельних послуг». Що малося на увазі під «торговельним приміщенням», можна пояснити через термін «торговельна зала магазину (крамниці)» – це «торговельне приміщення магазину (крамниці) для показу, вибирання товарів та обслуговування покупців (крім приміщень для приймання скляної тари), яке охоплює площу для розміщення торговельно-технологічного обладнання, вузлів розрахунку, робочих місць продавців та площу для покупців, а також площу проходів, у тому числі основних евакуаційних проходів» (ДБН В.2.2-23:2009).

До речі, стандартне правило щодо кількості покупців, що одночасно перебувають у торговельній залі, визначається із розрахунку на одну людину (включаючи площу, зайняту обладнанням) та для магазинів становить 3,0 м2 площі торговельної зали в містах. Тобто, якщо всі магазини побудовані та функціонують за правилами, то нові обмеження – це приблизно втричі менше людей у торговельній залі.

Черговий Протокол: МАФи з шаурмою

23 березня 2020 року оформлений Протокол Постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій (№ 17).

Зокрема, керівникам підприємств, установ та організацій, незалежно від форм власності та підпорядкування:

  • заборонено «роботу МАФів із реалізації шаурми, приготування та продажу кавових напоїв, тощо»;
  • заборонено «реалізацію у торгових закладах алкогольних напоїв на розлив та приготування і продаж кавових напоїв»;
  • запроваджено «масочний режим» для людей, які перебувають в адміністративних, виробничих приміщеннях та у громадському транспорті.

Маємо сказати, що відповідно до чинного законодавства мала архітектурна форма (МАФ) – це елемент декоративного чи іншого оснащення об’єкта благоустрою (ч. 2 ст. 21 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»), тому, якщо вже вводити обмеження, то для уникнення будь-яких маніпуляцій логічніше було би згадати не тільки МАФи, а й тимчасові споруди, як вони визначені в Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженому Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244.

Але якщо ви не продаєте у вашому МАФі «шаурму» та «кавові напої», то що означає «тощо»? Чи повинні закриватися МАФи без шаурми та кавових напоїв в асортименті? На жаль, відповіді на ці питання відсутні.

«Масочний режим», на жаль, неможливо трактувати, виходячи із положень законодавства; це правило можна розуміти тільки базуючись на загальних уявленнях про те, що саме варто робити в «масочному режимі» та яку «маску» використовувати. Загалом зазначимо, що в законодавстві для цього випадку є термін «засіб індивідуального захисту органів дихання».

Питання щодо законності Протоколів Постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій

Не концентруючись на цьому питанні, для повноти висвітлення обмежувальних заходів маємо відмітити, що існує думка про недостатність у Постійної комісії повноважень для запровадження обмежувальних заходів на території міста Києва. Зокрема, така позиція випливає зі змісту Положення про Постійну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), затвердженого розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 03 травня 2017 року № 519.

Також сумніви у дотриманні процедури введення заходів запобігання особливо небезпечним інфекційним хворобам на території міста Києва викликає той факт, що вони мають запроваджуватися за поданням відповідних головних державних санітарних лікарів (стаття 30 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення»). Як відомо, посади «регіональних» головних державних санітарних лікарів не відновлені (нещодавно був призначений тільки Головний державний санітарний лікар України).

Режим надзвичайної ситуації у місті Києві

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 року № 324-р встановлено режим надзвичайної ситуації у місті Києві. Також про це йдеться в Розпорядженні Київської державної адміністрації від 20 березня 2020 року № 488. Загалом, 25 березня 2020 року Урядом було прийнято рішення про запровадження режиму надзвичайної ситуації на всій території України до 24 квітня 2020 року.

Визначення надзвичайної ситуації можна подивитись в п. 24 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту, а про завдання, які виконуються державними органами та органами місцевого самоврядування у такому режимі, знайти в пп. 3 п. 24 Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 січня 2014 року № 11.

Водночас, тепер важливо знати тільки те, що, на відміну від режиму надзвичайного стану, режим надзвичайної ситуації як такий не передбачає обмежень для бізнесу та громадян.

Зупинення строків надання адміністративних послуг

Відповідно до нещодавно прийнятого Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення (підпункт 3 пункту 2 Розділу II Закону). Очевидно, що таке правило на практиці також може обернутися певними обмеженнями.

Окремо зауважимо, що Законом України «Про адміністративні послуги» передбачені виключення, які дають підстави вважати, що зупинення перебігу строків не поширюється, наприклад, на відносини щодо судочинства, виконавчого провадження, нотаріальних дій, доступу до публічної інформації (повний перелік в частині 2 статті 2 Закону).

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2020

Перегляди 3766

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Закон № 731-IX: карантин тепер не є безумовною підставою для поновлення/продовження процесуальних строків 04 серпня, 2020    22618

Повідомлення про надзвичайні заходи у сфері трудового законодавства в Україні, спричинені кризою Covid-19 13 травня, 2020    1181

Відповідальність за карантин: але не про 17 тис. грн штрафу для громадян, а про відповідальність високопосадовців за неправомірні обмеження для бізнесу та суспільства 13 травня, 2020    3264

Незаконність карантину в Україні 30 квітня, 2020    38115

Що нового з карантинними обмеженнями? 24 квітня, 2020    1225

Нові правила щодо орендної плати на період карантину 21 квітня, 2020    1117

Заплутались із карантинними обмеженнями? 10 квітня, 2020    1864

Обмеження права на свободу пересування в межах карантину 09 квітня, 2020    2357

Уряд суттєво посилив карантинні заходи 03 квітня, 2020    1639

Чи дійсно на період карантину скасована орендна плата (частина 2)? 03 квітня, 2020    3817

Звільнення від ПДВ «заднім» числом: що робити? 02 квітня, 2020    1332

Карантинні обмеження в Україні: ситуація на даний час 02 квітня, 2020    2440

Прокоментувати