Блокування податкових накладних: позиція Верховного Суду
Одним із ключових проблемних аспектів процедури блокування податкових накладних, на який наші фахівці вже звертали увагу (детальніше див. у матеріалі «Блок нот. Коментар Інни Таптунової щодо роботи системи блокування податкових накладних»), є порушення положень п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) у кожному випадку такого блокування.
Так, з 01 січня 2018 року п. 201.16 ст. 201 ПКУ викладено в наступній редакції:
Відповідно, підстави для призупинення реєстрації податкових накладних повинні бути встановлені Кабінетом Міністрів України. Натомість фактично підстави для призупинення реєстрації податкових накладних встановлені Державної фіскальною службою України (з 21 березня 2018 року – у листі № 959/99-99-07-18 та з 05 листопада 2018 року – в листі «Критерії ризиковості платника податку» від 05 листопада 2018 року) та погоджені з Міністерством фінансів України.
Схожу позицію підтримав Верховний Суд в одному із рішень.
Так, у Постанові від 02 квітня 2019 року у справі № 822/1878/18 Верховний Суд зазначив про незаконність блокування податкових накладних на підставі критеріїв ризиковості, визначених Державною фіскальною службою України з огляду на наступне:
«Верховний Суд, надаючи оцінку доводам касаційної скарги, враховує, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. Натомість, як встановлено судами попередніх інстанцій, платником податків надано до податкового органу первинні документи на підтвердження реальності господарських операцій.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов'язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Враховуючи, суперечливість нормативного регулювання, наведене та проаналізоване вище, як підстави застосування презумпції правомірності рішень платника (підпункт 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України), а також вимоги принципів правової визначеності та передбачуваності, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо безпідставності зупинення реєстрації податкової накладної Товариства та протиправності рішення податкового органу від 04 травня 2018 року №679000/39957239 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних».
Як бачимо, Верховний Суд також правильно відмітив, що акт, який затверджує фактичні підстави для зупинення реєстрації податкових накладних, підлягає обов’язковій реєстрації. Відповідна Постанова Верховного Суду доступна за посиланням.
Крім того, Верховний Суд також відмітив, що процедура блокування реєстрації, яка діяла до 05 листопада 2018 року (аналогічна процедура із незначними змінами діє і сьогодні), порушує базові засади принципу правової визначеності та передбачуваності як складової гарантованого ст. 8 Конституції України принципу верховенства права.
Слід зауважити, що відповідна позиція Верховного Суду є обов’язковою для застосування з огляду на положення ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно, очікуємо, що спори щодо блокування реєстрації податкових накладних будуть вирішуватись на адміністративному рівні або принаймні їх кількість у судах суттєво зменшиться.
Як наслідок, на сьогодні робота системи блокування реєстрації податкових накладних незаконна як така, оскільки підстави для призупинення реєстрації податкових накладних не встановлені у встановленому законом порядку. Таким чином, будь-яка зупинка реєстрації податкових накладних є неправомірною, а відповідні рішення про зупинення реєстрації – підлягають автоматичному скасуванню вже з цієї підстави.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Де знайти СПРАВЖНІЙ закон? АБО
Як встановити дійсні норми Податкового кодексу на певний момент часу?
Огляд практики Верховного Суду з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2021 рік
Антоніна Городецька виступила з доповіддю на засіданні Комітету АПУ з податкового та митного права
Олександр Мінін виступив з доповіддю на засіданні Комітету АПУ з податкового та митного права
Відповідальність і штрафи за ПКУ по-новому з 01 січня 2021 року
Рішення суду щодо реєстрації податкових накладних – тільки початок?
Податкові пільги для нових значних інвестицій
Олександр Мінін та Антоніна Городецька виступили із доповідями на вебінарі «Податки: зміни в законодавстві та правозастосуванні»
Огляд практики Верховного Суду з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2020 рік
Що змінилося з 01 січня 2021 року у сфері оподаткування?
Заблокували реєстрацію податкових накладних – так що ж робити? – ІІІ
(якщо звичайні заходи не призводять до вирішення проблеми)
Зупинення реєстрації податкових накладних – чи є взагалі у податкової на це право?