+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Чому з 01 жовтня для представництв нерезидентів зміниться все?

20 травня, 2019 Блог

Ivan Shynkarenko_

Іван Шинкаренко

Кандидат економічних наук, партнер КМ Партнери

З 2018 року правила ТЦУ поширюються на операції нерезидентів з їх постійними представництвами в Україні. Для України це – нововведення, хоча в багатьох інших країнах, де запроваджені правила ТЦУ, це вже звична практика.

Великого ажіотажу серед представництв нерезидентів в Україні ця новина не викликала. І зрозуміло чому. Справа в тому, що перший «контакт» з новими правилами для представництв виникає у зв’язку з підготовкою звіту про контрольовані операції. А такий звіт для операцій 2018 року (на які вже поширювалися правила ТЦУ) має бути поданий аж до 01 жовтня 2019 року.

Але час плине швидко, і граничний термін подання звіту вже не за горами. Тож раджу ретельно проаналізувати нові правила. Є великі шанси, що нові правила кардинально змінять «правила гри» для постійних представництв.

Категорія постійних представництв існує в податковому законодавстві України давно. Це суто податкова категорія з міжнародних угод про уникнення подвійного оподаткування.

Вона введена з конкретною метою, а саме з метою розмежування випадків:

1) коли іноземна компанія, що одержує доходи з джерелом походження з України (продає товари, послуги, виконує роботи), не підлягає оподаткуванню в Україні;

2) коли компанія має сплачувати податок з прибутків в країні, з якої одержує дохід, тобто в Україні.

Тут варто наголосити, що йдеться не стільки про представництва як відокремлений підрозділ нерезидента в Україні, скільки про податкову концепцію, що позначає бізнес-присутність іноземної компанії в Україні. Така бізнес-присутність може бути в формі зареєстрованого офісу (представництво нерезидента), співробітників, які певний час проводять в іншій країні в ділових цілях, резидентів (юридичних та фізичних осіб), що залучені до діяльності, яка генерує дохід нерезидента.

З проблематикою постійних представництв я почав працювати з перших років роботи в професії. Були й консультації, й податкові спори, коли податківці перекваліфіковували «некомерційні» представництва в постійні представництва.

І завжди при цьому було відчуття, що в системі контролю постійних представництв в Україні не вистачає якоїсь частини «пазла».

Справа в тому, що практичне застосування концепції постійного представництва в більшості випадків вимагає відповіді на два запитання:

1. Чи виникає постійне представництво нерезидента в Україні, виходячи з критеріїв, закріплених в податковому законодавстві та відповідній угоді про уникнення подвійного оподаткування?

2. Якщо «так», то яка частина прибутку нерезидента з джерелом походження з України повинна оподатковуватися в Україні? Так звана проблема «алокації прибутку» (з англ. profit allocation) до постійного представництва.

З відповіддю на перше питання все більш-менш зрозуміло, хоча також часто виникають дуже непрості запитання.

Але ось з другим питанням виникали проблеми. Не було адекватного інструментарію, який би дозволив обґрунтовано визначити частину прибутку, якій нерезидент завдячує представництву.

Наприклад, є в Податковому кодексі така категорія постійних представництв як «залежні агенти», тобто резиденти, які надають агентські, довірчі, комісійні та інші подібні послуги з продажу чи придбання товарів, робіт, послуг за рахунок і на користь тільки певного нерезидента.

Ну визнали ми такого резидента постійним представництвом – «залежним агентом». І що далі? Які додаткові податки мають бути сплачені безпосередньо з прибутків нерезидента?

Інструменти податкового контролю представництв, що існували раніше, відповіді на це питання не надавали. Тобто норма є, але на практиці застосувати її неможливо.

Та й взагалі контроль постійних представництв здебільшого обмежувався виключно коштами, що «проходили» через рахунки постійних представництв. Інші механізми встановлення справедливої «частки» прибутку, яка мала б оподатковуватися в Україні, фактично не працювали.

Це змінюється з 01 жовтня цього року, коли постійні представництва зобов’язані подати перші звіти про контрольовані операції за правилами ТЦУ.

Чому це зміниться? А тому, що саме інструментарій ТЦУ і є тією частиною «пазла» законодавчого регулювання, якої не вистачало для повноцінного податкового контролю за постійними представництвам нерезидентів в Україні.

Тобто йдеться не просто про додаткове адміністративне навантаження на представництва у вигляді додаткової звітності. Насправді, з точки зору податкового режиму в Україні для постійних представництв, ймовірно, зміниться все.

А тому в якості підсумку ще раз раджу ці нові «правила гри» не ігнорувати, а завчасно підготуватися. Недаремно значна частина резонансних спорів ТЦУ в країнах із розвиненою системою контролю ТЦУ стосується саме проблем віднесення прибутків до постійних представництв.

Перегляди 1045

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Революція в міжнародному оподаткуванні наближається. Тепер офіційно.
ОЕСР публікує пропозиції щодо уніфікованого підходу до оподаткування «цифрової економіки»
15 жовтня, 2019    259

Коли податківці можуть запитати обґрунтування цін в операціях, що потрапляють під норму про 30 % коригування (пп. 140.5.4 ст. 140 Податкового кодексу)? 11 жовтня, 2019    136

Оподаткування «цифрової економіки» – податкова реформа, над якою варто подумати, або про що мовчить «законодавчий принтер» 02 жовтня, 2019    421

Отримали запит про надання документації з ТЦУ: як діяти? 30 липня, 2019    475

Трансфертне ціноутворення для агробізнесу: що потрібно знати 09 липня, 2019    511

Нові зміни в українських правилах трансфертного ціноутворення у 2019 році 24 червня, 2019    655

Постійні представництва та трансфертне ціноутворення: що потрібно знати? 29 травня, 2019    1118

10 ознак того, що у Вас проблеми з трансфертним ціноутворенням 08 травня, 2019    768

Контроль ТЦУ в Україні: часи змінюються 03 травня, 2019    574

Тенденція, однак…
ДФС знову перемагає на рівні апеляції в спорі по суті правил ТЦУ
25 квітня, 2019    1000

Несподівана перемога ДФС на стадії апеляції у важливому спорі по суті правил ТЦУ: важливі позиції суду 19 квітня, 2019    1153

Україна націлена на імплементацію правил BEPS в частині ТЦУ 29 березня, 2019    549

Прокоментувати