+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Про що свідчить статистика ПДВ?

16 жовтня, 2020 Блог

Alexander Shemiatkin_

Олександр Шемяткін

Партнер КМ Партнери

Сальдо ПДВ (різниця між ПДВ, сплаченим до бюджету, та ПДВ, відшкодованим з бюджету) станом на 01 вересня 2020 року складало 234,48 млрд грн проти 233,31 млрд грн на 01 вересня 2019 року (всі наведені дані щодо ПДВ використані із сайту Державного казначейства та ДПС).

Скорочення економіки у 2020 році склало 4,5 %1. У такому випадку сальдо ПДВ у 2020 році мало б складати 226,59 млрд грн (233,31 – 4,5 % = 222,81*101,7 % (індекс споживчих цін)). Але складає 234,48 млрд грн. За чий же рахунок свято на 6,72 млрд грн?

ДПС стверджує, що приріст сальдо ПДВ – за рахунок наведення ладу з системою адміністрування ПДВ. Але в чому саме був наведений лад?

Дивимось на надходження по митниці: на 01 вересня 2019 року – 181,65 млрд грн, а станом на 01 вересня 2020 року – 160,61 млрд. Якщо ж застосувати ті самі 4,5 % падіння, то надходження ПДВ на митниці мали б складати 176,41 млрд грн (181,65 – 4,5 % = 173,47*101,7 % (індекс споживчих цін)). Де ж загубились 15,8 млрд грн (176,41 – 160,61) на митниці?

Що ж означає втрата 15,8 млрд грн на митниці під час зростання сальдо ПДВ на 6,72 млрд (з урахуванням падіння економіки та індексу інфляції)? Означає, що ДПС змогла навести лад в системі ПДВ вже на 22,5 млрд грн (6,72 млрд + 15,8 млрд).

Невже все це результат подолання вкидання в систему фіктивного ПДВ? Аж на 22,5 млрд грн?

Але є й інша статистика.

Наприклад, сума відшкодування ПДВ станом на 01 вересня 2019 року склала 105,48 млрд грн, а станом на аналогічну дату 2020 року – 92,76 млрд грн. Якщо застосувати відсоток падіння економіки та індекс інфляції, то у 2020 році мало б бути 102,44 млрд, а маємо 92,76 млрд. Тобто в 25 млрд покращення сидить 10 млрд затриманого відшкодування (напевно, за рахунок перевірок законності відшкодування та відправлення платника ПДВ до суду доводити неправомірність вимог ДПС).

Станом на 01 вересня 2019 року було заявлено нові суми до бюджетного відшкодування в сумі 98,91 млрд грн, а у 2020 році 84,03 млрд. Якщо застосувати ті ж самі 4,5 % падіння та індекс інфляції, то у 2020 році мало б бути заявлено 96 млрд грн. Тобто маємо ще 12 млрд грн покращення адміністрування ПДВ з боку ДПС. Що ж це за 12 млрд? Напевно, це і є сума заблокованих податкових накладних. До речі, статистику із сумами заблокованих податкових накладних знайти не вдалося.

Що маємо у підсумку?

Прокредитований платниками ПДВ бюджет на 10 млрд грн затриманого відшкодування з ПДВ та ще 12 млрд грн за рахунок заблокованих податкових накладних, це якщо рахувати, що у випадку блокування ПДВ сплачується один раз. Насправді сплачується два і навіть, за певних обставин, три рази (за рахунок показника S-перевищення, який зменшує ліміт для реєстрації податкових накладних, що вимагає додаткової сплати коштів на спецрахунок ПДВ). Тобто за рахунок заблокованих податкових накладних на 10 млрд грн бюджет кредитується не на 10 млрд грн, а на значно більші суми.

Із наведеного можна припустити, що із 22,5 млрд грн «перемоги» ДПС у системі адміністрування ПДВ принаймні 22 млрд грн – це кошти, неправомірно вилучені у платників податків та економіки. І до цього слід додати суми, які зависають на спецрахунках ПДВ. А це – ще мільярди гривень. При цьому, одночасно мільярди гривень митного ПДВ гуляють по «гаманцях».

Можна сперечатися із конкретними цифрами, але навряд чи можна посперечатися із висновком – без використання даних щодо сум заблокованих податкових накладних та сум затриманого бюджетного відшкодування приведення ДПС даних щодо значення сальдо ПДВ як показника наведення ладу з ПДВ – є маніпуляцією.

Як ДПС може спростувати наведені розрахунки? Виключно надавши інформацію щодо:

  • суми заблокованих податкових накладних (помісячно),
  • суми зупиненого бюджетного відшкодування (помісячно).

Уже сьогодні є зрозумілим, що назріли зміни до Податкового кодексу, які будуть передбачати, що у випадку блокування податкової накладної податкові зобов’язання у податковій декларації за такою заблокованою податковою накладною не відображаються до моменту розблокування податкової накладної. От тоді і можна буде побачити реальну картину з наведенням ладу у системі адміністрування ПДВ.

Примітки:

1Економічна Правда «Падіння економіки в Україні не є критичним – ЄБРР».

Перегляди 987

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Звільнення від ПДВ «заднім» числом: що робити? 02 квітня, 2020    685

КМ Партнери разом з бізнесом протистоїть «драконівським» штрафам за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних 13 січня, 2020    580

Відшкодування іноземного ПДВ 03 вересня, 2019    579

Війна – фігня, маневри головніше? (або чому реєстрація податкової накладної важливіша за сплату податку?) 01 квітня, 2019    1032

Верховний Суд щодо строків звернення до суду з питань, пов’язаних із податками:
(1) «Податкова» Палата Касаційного адміністративного суду підтвердила право на звернення із позовом про стягнення пені за несвоєчасне бюджетне відшкодування ПДВ протягом 1095 днів
(2) Об’єднана Палата Касаційного адміністративного суду підтвердила право на оскарження в судовому порядку нормативно-правового акта протягом усього часу його чинності (тривалості дії)
27 березня, 2019    10730

Податок на додану вартість (ПДВ): що не так і що робити? 24 січня, 2019    4984

Велика Палата ВС оголосила перерву у справі
про стягнення бюджетного відшкодування ПДВ
07 листопада, 2018    866

Система електронного адміністрування – ПДВ на ручному керуванні? 17 вересня, 2018    2659

Велика Палата Верховного Суду розгляне питання (у справі стосовно відшкодування «старого» ПДВ) – чи
(1) має право вимога про стягнення коштів з бюджету як належний ефективний засіб захисту порушених прав платника податків, чи
(2) суд буде розглядати тільки звернення щодо спонукання державних органів зробити те, що вони й так мали зробити

І як можна буде відшкодовувати «старий» ПДВ, який мав би бути відшкодований за Тимчасовим реєстром
11 вересня, 2018    1502

Ухвала Великої Палати Верховного Суду від 03 вересня 2018 року про прийняття справи № 826/7380/15 до розгляду 11 вересня, 2018    1217

Ухвала Верховного Суду щодо передачі на розгляд Великої Палати справи про повернення бюджетного відшкодування ПДВ 11 вересня, 2018    3498

Прокоментувати