+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Чим дихає міжнародна спільнота професіоналів ТЦУ

Враження від участі в Глобальному форумі з трансфертного ціноутворення в Мюнхені під егідою International Tax Review

17 жовтня, 2018 Блог

Ivan Shynkarenko_

Іван Шинкаренко

Партнер КМ Партнери

1.

Мав нагоду долучитися до міжнародної спільноти ТЦУ на вересневому форумі в Мюнхені. Серед доповідачів був цікавий мікс представників глобального бізнесу, офіцерів ОЕСР та, звичайно, консультантів/юристів, що займаються ТЦУ.

Тож які основні проблеми/тренди, що турбують глобальну спільноту?

2.

Відкривав форум Ахім Просс (Achim Pross), Голова підрозділу міжнародної взаємодії та податкового адміністрування ОЕСР. Напевне, один з кращих ораторів, виступи яких я бачив наживо. А бачив я немало.

Доповідь можна підсумувати так: усе буде BEPS. В майбутньому немає місця для розумних структурувань у податкових цілях.

Одна з засторог пана Просса консультантам: коли вигадуєте нову схему, зважайте, як це «аукнеться» для ваших колег.

В цьому контексті навів цікаву історію про розумних консультантів, які розробили схему з пенсійними фондами в Гонконзі, що нібито дозволяла обійти вимоги спільного стандарту щодо звітності (Common Reporting Standard). І не тільки її розробили, а й активно рекламували в інтернеті.

Однак, в ОЕСР також вміють читати інтернет. І що маємо в результаті?

Нові модельні правила ОЕСР щодо розкриття інформації юристами, аудиторами, фінансовими консультантами, банкірами й іншими подібними професіями. Зокрема, настійливо рекомендують запровадити обов’язок повідомляти податковим органам юристами, аудиторами, фінансовими консультантами, банкірами й іншими подібними професіями інформацію про будь-які схеми, які дозволяють уникнути звітування згідно з пропозиціями ОЕСР чи ідентифікації бенефіціарного власника. Звичайно, з конкретною відповідальністю за неподання такої інформації.

Ось такий результат статті з гарною назвою «Ставай на пенсію в Гонконзі та не плати податки!» (мій вільний переклад по пам’яті), в інтернеті знайти легко чомусь не вийшло.

Тож ОЕСР налаштований серйозно. Ви ще структуруєтесь? Тоді ми йдемо до вас

3.

З найпроблемніших моментів міжнародного оподаткування на сьогодні: як оподатковувати цифрову економіку? Особливі питання з доходами соцмереж. Одна з ідей: ділити «податковий пиріг», виходячи з того, де знаходяться/проживають користувачі тієї чи іншої мережі (такий собі ключовий актив соцмережевої економіки). Виглядає логічним (та бажаним для багатьох країн), але консенсусу з цього приводу немає й близько. Як розумію, головним чином через позицію США.

4.

Традиційно значна увага була приділена спеціальним питання ТЦУ: інтелектуальній власності та фінансовим операціям в світлі BEPS.

В контексті інтелектуальної власності питання викликає відсутність чіткого визначення, що слід вважати об’єктом інтелектуальної власності, а також необхідність проводити складний аналіз ланцюга доданої вартості з метою розподілу прибутку від використання інтелектуальної власності.

Мова про так званий «аналіз DEMPE» – абревіатура з англійських слів: розробка, удосконалення, утримання, захист та використання (development, enhancement, maintenance, protection and exploitation) інтелектуальної власності.

Загалом, і в контексті підходу ОЕСР до інтелектуальної власності, і в контексті проекту ОЕСР щодо фінансових послуг, фахівці звертають увагу на певний відхід від фундаментального принципу «витягнутої руки» (на якому побудована вся діюча сьогодні система ТЦУ) в бік певної завуальованої версії формулярного розподілу (розподіл оподатковуваного прибутку, виходячи з кількості персоналу/активів/інших факторів в тій чи іншій дочірній компанії).

5.

Колеги зі США представили огляд змін у податковій політиці по той бік Атлантичного океану. Зокрема, огляд нових правил GILTI та BEAT. Ці правила не тільки цікаво звучать англійською, а й мають безпосередній вплив на податкове планування міжнародного бізнесу, суттєво обмежуючи ініціативи для такого планування.

Загальне резюме від колег зі США: якщо ви вважаєте ініціативи ОЕСР відходом від принципу «витягнутої руки», то ознайомтеся з новими правилами США і зрозумієте, як відхід від принципу «витягнутої руки» виглядає насправді.

6.

Окрему сесію організатори присвятили питанням технології й автоматизації в оподаткуванні та ТЦУ.

І недаремно! Судячи з рекламних стендів, майже не залишилося серйозних гравців на ринку глобальних послуг ТЦУ, хто б не пропонував свої рішення з автоматизації.

Одним словом, пропозицій не бракує. Однак ось з попитом не все так очевидно – всі представники бізнесу, які вже автоматизували свою функцію ТЦУ, про що розповідали під час сесії, займалися розробкою самостійно. Чому? Відсутні готові системи, які б задовольняли всі потреби без необхідності суттєвого доопрацювання.

Хоча від себе додам, що тут питання смаку. Ті ж системи, розроблені WTS, вже декілька років ефективно застосовуються великими корпораціями Німеччини. І звичайно, що під час імплементації вони можуть потребувати підлаштування. А з якою складною ERP системою інакше?

7.

Завершувала форум сесія, присвячена розв’язанню спорів у ТЦУ.

При чому розглядалася не практика судових спорів в окремих країнах, а досвід застосування спеціальних механізмів – таких як процедура взаємного узгодження за угодами про уникнення подвійного оподаткування та угоди про попереднє узгодження ціноутворення.

Особисто для мене цікавим був новий пілотний проект ОЕСР під назвою Міжнародна програма з забезпечення дотримання правил (International Compliance Assurance Programme, ICAP). Пілотна програма була започаткована у січні 2018 року за участі податкових адміністрацій восьми країн-членів Форуму з податкового адміністрування під егідою ОЕСР. Зокрема, наразі в пілотній програмі беруть участь Австралія, Канада, Італія, Японія, Нідерланди, Іспанія, Великобританія та США.

Основна ідея програми – створити спільний майданчик для переговорів з міжнародними корпораціями щодо ризиків в контексті оподаткування. Тобто такий собі не дуже заформалізований та спрощений варіант багатосторонніх угод про попереднє узгодження ціноутворення.

Працює це таким чином: міжнародні корпорації подають інформацію щодо своєї бізнес моделі, а податкові адміністрації країн-учасників оцінюють ризики. Наскільки розумію, черги з бажаючих скористатися таким методом оцінки своїх ризиків поки немає.

***

Загалом, форум залишив по собі досить гарне враження рівнем виступів та розглянутими темами.

Можу констатувати, що в глобальному масштабі світ швидко рухається в сторону транспарентності та зменшення можливостей для недобросовісного податкового планування.

Однак нова ера в оподаткуванні міжнародного бізнесу не наступить одночасно й автоматично в усіх країнах. Економічно потужні країни створюють умови, за яких бізнесу буде вкрай важко обділити їх податками. Якщо ж ви країна з (1) відносно високим податковим навантаженням та (2) відсутністю розвинених інструментів боротьби з податковими ухиленнями (як мінімум, налагодженим обміном податковою інформацією та інституційною спроможністю відстоювати донарахування в межах процедур взаємного узгодження), то збирати прямі податки стане ще важче. Є над чим замислитися, зокрема й в контексті податкової політики України.

Перегляди 2178

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Кабінет Міністрів України затвердив новий порядок щодо укладення договорів про попереднє узгодження ціноутворення для цілей ТЦУ 19 листопада, 2021    175

Узагальнююча податкова консультація Міністерства фінансів України про оподаткування доходів нерезидентів, що прирівнюються до дивідендів 01 жовтня, 2021    470

Окремі питання трансфертного ціноутворення: роз’яснює Мінфін 16 червня, 2021    822

Нові правила трансфертного ціноутворення в Україні розширюють перелік обов’язків платників податків 19 травня, 2021    1905

Нова форма Звіту про контрольовані операції і Порядок його заповнення: що змінилось? 25 березня, 2021    659

Нові правила щодо визначення ділової мети в Україні
З 01 січня 2021 року набирають чинності оновлені правила щодо визначення ділової мети операцій, представлені у 2020 році
09 березня, 2021    723

Звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній: форма та порядок подачі 05 березня, 2021    1100

Звітуємо з ТЦУ за 2020 р.: що Вам ще потрібно знати 19 лютого, 2021    702

Мільярдний програш Coca-Cola у ТЦУ-спорі з Податковою службою США стосовно роялті, або чому платникам не варто бути надміру оптимістичними в домовленостях з державою 17 лютого, 2021    963

Дякуємо, що не 31-го! Кабмін затвердив перелік сировинних товарів, на які поширюватимуться нові спецправила ТЦУ 16 грудня, 2020    1312

Закон № 466-ІХ встановив, що прибуток фізичних осіб від деяких операцій з інвестиційними активами розраховується за звичайними цінами. Що це означає? 16 жовтня, 2020    915

Нові правила пропорційного коригування з ТЦУ запроваджені в податкове законодавство України з травня 2020 року 06 жовтня, 2020    669

Прокоментувати