+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Tах-час: висновки та виклики для юристів

автор: Олександр Мінін

видання: «Лідери ринку. Рейтинг юридичних компаній України – 2017»

13 лютого, 2018 Преса

Минулий рік вже традиційно можна назвати періодом викликів. «Ландшафт» юридичних послуг з питань оподаткування зазнає буквально тектонічних змін.

Одним із викликів сьогодення є запит на послуги з питань, які є важливими та потребують ресурсів для належного надання допомоги. Однак такі питання мають порівняно невелику грошову вартість для клієнта. Наприклад, заблокована реєстрація податкових накладних з ПДВ на 100 тис. грн. Скільки клієнт готовий заплатити за роботу з цього питання? При тому що ефективних шляхів розв’язання такого питання, якщо воно не вирішується одразу, не існує. Навіть якщо відповідь на скаргу просто не надано, і за Кодексом вона вважається задоволеною, на практиці це не забезпечує автоматично реєстрацію відповідних податкових накладних. Що ж робити далі? Йти до суду? А скільки це триватиме та коштуватиме? Скільки клієнт готовий за це заплатити? Як будувати практику в цьому напрямку?

ЄСПЛ визначає як обов’язок держави запровадження належного урядування та впровадження ефективних процедур. Проте чи варто очікувати на це від держави? На щастя, наразі можна говорити, що державні органи зараз готові принаймні дослухатися та співпрацювати з бізнесом і професійною юридичної спільнотою. Ззвичайно, не завжди, не повною мірою, однак сьогодні, у порівнянні з минулим, державна влада, мабуть, найбільш відкрита в цьому питанні. Хоча, на мою думку, необхідного рівня співпраці ще не досягнуто.

Багато фірм і особистостей вже спробували смак участі у внесенні системних змін – спрямуванні зусиль не на вирішення низки окремих кейсів, а на вирішення на системному рівні цілої низки питань. Це може приносити свої плоди. Наприклад, податок на виведений капітал (запровадження якого з 2019 р., замість податку на прибуток, обіцяв Президент на зустрічі з бізнесом 01.12.2017 р., значно полегшує питання трансфертного ціноутворення, знімає принципово потенційні спори у питаннях обліку діяльності та документального забезпечення. В цьому році такі проблеми вже почали з’являтися на практиці. Контролюючі органи певною мірою адаптувалися до змін 2015 р. і почали в нових умовах відбудовувати схожі на старі конфліктні моделі поведінки.

Хоча, будемо об’єктивними, загалом податкових спорів стало менше. Також є зрушення у питанні щодо механізмів їх вирішення. Якщо раніше адміністративне оскарження було скоріше лише «номером, який потрібно відбути» та використати для підготовки до судового спору, то зараз частина спорів (відсоток яких визначається виходячи з КПІ, які вимагає від податкової Мінфін) дійсно вирішується на етапі розгляду адміністративної скарги. Якими б не були чинники, що забезпечують цей процес, насправді спостерігається поліпшення.

Всі ці зміни у податковій сфері (зменшення спорів, поліпшення, яке все ж таки відбувається, спрощення та автоматизація) певною мірою є проблемою для податкових фахівців. Адже якщо спорів буде менше, правила та процедури стануть простішими, а процеси автоматизуються, то податкових фахівців потрібно буде менше, вони втратять свою значущість. Мова йде не тільки про зовнішніх консультантів, а й про внутрішніх фахівців, оскільки значущість особи значною мірою залежить від важливості та актуальності тієї справи, якою вона займається. Таким чином, системні зміни викликають певний спротив (свідомий чи несвідомий) окремої частки професійної спільноти. Дехто навіть стверджує, що у нього забирають бізнес.

Тому до таких змін необхідно готуватися. Потрібно йти навіть не в ногу з ними, а попереду. Наприклад, вже у найближче десятиліття прогнозується можливе зникнення роботи для водіїв таксі та вантажівок, яких мають замінити автоводії. То чому наш фах повинен мати іншу долю? Ніхто не гарантує прижиттєву зайнятість ні водіям таксі, ні податковим фахівцям. Краще не опиратися, а вести ці зміни, не знаходити, а формувати своє місце у змінюваному світі. Нехай навіть назва залишається, а форма, зміст і так змінюються.

Наразі все менше трапляється такий традиційний вид роботи як «Ви нам – запит, ми Вам – відповідь». Все більше податкового фахівця хочуть бачити партнером проекту, членом команди, який має забезпечувати податковий аспект бізнесу, проекту, а не просто тлумачити податкове законодавство з незрозумілих питань.

Світ змінюється, а разом із ним змінюються пріоритети та очікування від податкових консультантів. Деофшорізація, прозорість, автоматичний обмін інформацією хоча й на початковому рівні та більше у перспективі, але все ж таки впливають на поведінку. Все більше говорять про дотримання законодавства як основний пріоритет, однак при забезпеченні розумності і збалансованості такого законодавства як основний пріоритет, однак за умови забезпечення розумності та збалансованості такого підходу, а натомість очікує свідомого дотримання бізнесом таких напрацьованих разом правил.

Можна сказати, що відбувається переведення податкових відносин у певну площину договору з більшою відповідальністю бізнесу за недотримання умов, які «погоджені», а не просто нав’язані державою. Сьогодні переважно не знаходить позитивного відгуку від бізнесу пропозиція консультанта, який знайшов у податковому законодавстві «шпаринку», хоча б формально й легальну, яка дозволить уникнути того, що очікують за прийнятим правилом. Тому послуги не знаходить позитивного відгуку бізнесу – в бізнесі домовленості слід тримати. Тож послуги з агресивного податкового планування наразі є винятком.

З негативно-позитивних моментів залишається значна кількість кримінальних проваджень, пов’язаних податками. Негатив об’єктивно для бізнесу, оскільки забезпечує значний обсяг роботи з високими гонорарами.

Бізнес залишається основним клієнтом фахівців з питань оподаткування. Громадяни, які стають клієнтами з податкових питань, здебільшого завдячують цьому своїй бізнес-іпостасі.

Водночас останній рік продемонстрував сплеск запитів і на певні специфічні послуги, пов’язані з податками. Варто згадати ситуацію з Аль Капоне, якого у США запроторили до в’язниці саме за несплату податків. В Україні подібного ще не було, але вже є низка кримінальних проваджень, відкритих через невідповідність статків, задекларованих в електронних деклараціях, доходам за минулі періоди за базами даних податкової. Багато декларантів змушені приділити час особливостям податкового законодавства. Хто ще такого не робив, почали шукати шляхи, як показати у податковій декларації співмірні доходи, бажано без «зайвого» податкового навантаження.

Також трапляються непоодинокі випадки звернення до визнаних спеціалістів за офіційним підтвердженням-сертифікатом для закордонних фінансових та інших інституцій про дотримання особою (за відомостями фахівця) відповідного українського, зокрема податкового, законодавства.

Приємно бачити «територіальну експансію», коли робота з податкових питань не замикається виключно на внутрішньоукраїнських питаннях з «вкрапленням» завдань із відбудови по суті офшорних схем, а з участю в реальному податковому бізнес-структуруванні за межами України. Вже навіть вже є запити від громадян, які насправді побачили «вікно в Європу».

Отже, змінюються види послуг, пов’язаних з податками, а також значно змінюється значущість різних видів послуг.

Як знайти чи побудувати свої місце в цьому новому світі? Простої відповіді на це питання немає. Можна очікувати нових форм роботи (на кшталт повного аутсорсінгу податкової функції бізнесом, що вже подекуди відбувається), створення електронних податкових сервісів (адже навіщо робити самому те, що може зробити машина). А також, про що ми думаємо і плануємо, але залишу це поки що нашою комерційною таємницею. Адже кожен податковий фахівець про це теж повинен думати. Податковий світ зазнає змін, змінюється наша робота. Однак саме ми її створюємо.

Завантажити pdf-файл статті (2 Mb)

Перегляди 1345

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Нові перепони для платників податків. Відшкодування витрат на правничу допомогу 25 жовтня, 2018    2574

Про вічне 22 жовтня, 2018    1795

Валютне регулювання по-новому, у зв’язку з прийняттям Закону України «Про валюту і валютні операції» 17 липня, 2018    8597

Виключення технічного переоснащення та інші зміни дозвільних процедур у будівництві 11 червня, 2018    6724

Зміни у регулюванні касових операцій (повний огляд) 06 червня, 2018    1368

Зміни у регулюванні касових операцій (продовження) 01 червня, 2018    1153

Зміни у регулюванні касових операцій 30 травня, 2018    3162

До теми відповідальності за порушення у сфері містобудівного законодавства 15 травня, 2018    9845

Забезпечення судових витрат як новий засіб боротьби із необґрунтованими позовами 14 травня, 2018    1375

Оцінка впливу на довкілля при реалізації проектів на діючих підприємствах 27 квітня, 2018    1333

Істотні ризики для господарської діяльності у зв’язку з ухваленням закону про корпоративні договори та закону про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю 22 березня, 2018    9929

За яких умов можливе проведення позапланових перевірок у 2018 році? 19 березня, 2018    1335

Прокоментувати