+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Ваші товари можуть завозити на окуповані території України з інших країн? Готуйтеся до зупинення ЗЕД в Україні

26 травня, 2017 Інформаційні листи

Стаття 37 Закону «Про зовнішньоекономічну діяльність» (далі – «Закон про ЗЕД») встановлює спеціальні санкції за порушення цього або пов’язаних із ним законів.

Такі санкції можуть бути застосовані як до українських, так і іноземних суб’єктів ЗЕД та можуть бути накладені в таких формах:

  • штрафи за несвоєчасне виконання українськими та іноземними суб’єктами ЗЕД, визначених законом обов’язків;
  • застосування індивідуального режиму ліцензування у випадках порушення суб’єктами Закону про ЗЕД та/або пов’язаних з ним законів України, що встановлюють певні заборони, обмеження або порядок здійснення зовнішньоекономічних операцій;
  • тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності у випадках порушення Закону про ЗЕД або пов’язаних з ним законів України, проведення дій, які можуть зашкодити інтересам національної економічної безпеки.

Санкції застосовуються Мінекономрозвитку за поданням органів державної влади, серед яких: Державна фіскальна служба та Служба безпеки України.

Чому виявлення фактів ввезення товарів може стати причиною спеціальних санкцій в Україні?

Згідно з ч. 1 ст. 10 Митного кодексу України

«Межі митної території України є митним кордоном України. Митний кордон України збігається з державним кордоном України…».

Умовою переміщення товарів через митний кордон України є виконання митних формальностей, зокрема їх митне оформлення у порядку, встановленому чинним законодавством.

Так, ст. 246 Митного кодексу України встановлює, що

«метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України…».

Тимчасово окупована територія є частиною державної території України, на яку поширюється її суверенітет та законодавство, а частини кордону з іншими державами, які наразі не контролюються Україною, залишаються частинами державного кордону, а відтак і митного кордону України.

Переміщення товарів з інших країн через кордони на окупованих територіях є порушенням митних правил, яке підпадає під кваліфікацію за ст. 482 Митного кодексу України, що встановлює відповідальність за

«переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України поза митним контролем…».

Таке порушення цілком відповідає умовам, за яких застосовуються спеціальні санкції за Законом про ЗЕД. А політична ситуація на окупованих територіях потенційно впливатиме на оцінку порушення як такого, що може зашкодити інтересам національної економічної безпеки та створює підстави для застосування спеціальної санкції у формі тимчасового зупинення ЗЕД.

Зауважимо, що аналіз останніх наказів Мінекономрозвитку про застосування спеціальної санкції, тимчасового зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України, до іноземних суб’єктів господарської діяльності свідчить про те, що вказаний ризик є реальним.

Зокрема, така санкція неодноразово застосовувалася до іноземних суб’єктів господарювання (у т.ч. підприємств відомих транснаціональних корпорацій) на підставі подання СБУ з посиланням на порушення ст. 482 Митного кодексу України.

Важко навіть уявити, що українські митники зловили «за руку» представників поважних іноземних компаній за спробою переміщення партій товару через митний кордон поза митним контролем. Та й враховуючи те, що митні формальності при ввезенні, зазвичай, здійснюються резидентом-імпортером (чи митним брокером за дорученням резидента), уявити подібне порушення іноземною особою при звичайному ввезенні товарів на митну територію України також непросто.

Тож можемо припустити, що застосування таких санкцій стосовно іноземних суб’єктів ЗЕД пов’язане саме з виявленням фактів ввезення товарів окуповані території з інших країн.
Викладене вище означає, що будь-який іноземний постачальник/виробник, який реалізує товари в «ризикові» країни – тобто, з території яких може відбутися ввезення на окуповані території, наражається на ризик тимчасового зупинення ЗЕД на території України.

Тимчасове зупинення зовнішньоекономічної діяльності на території України означає наступне:

  • заборону на ввезення товарів в Україну;
  • заборону на надання консультаційних, маркетингових, посередницьких та інших послуг суб’єктам підприємницької діяльності в Україні;
  • заборону будь-яких розрахункових операцій з особами в Україні;
  • заборону на надання ліцензій, торговельних марок, заборону на бартерні чи орендні операції;
  • заборону будь-яких контрактів з фізичними особами;
  • заборону інших можливих форм зовнішньоекономічної діяльності.

Таким чином, якщо іноземний суб’єкт господарювання співпрацює з резидентами України, то застосування спеціальної санкції може мати суттєві негативні наслідки. Фактично, унеможливить для такого нерезидента співпрацю з особами в Україні.

Чи можна знизити ризики і якщо так, то яким чином?

Єдиний варіант повністю убезпечитися від такого ризику є радикальним, а саме: припинення торговельних операцій з «ризиковими» країнами.

Однак ризики також можна зменшити, якщо забезпечити можливість максимально швидкого скасування санкцій.

Абзац 14 ст. 37 Закону про ЗЕД визначає підстави для скасування санкцій: (1) іноземними суб’єктами господарської діяльності, до яких застосовано санкції, усунуто допущені порушення законодавства України або (2) вжито практичні заходи, що гарантують виконання законодавства.

Отже, для оперативного скасування санкцій у цьому випадку можна продемонструвати, що іноземним суб’єктом господарської діяльності вжито практичних заходів, які гарантують виконання законодавства.
Такими практичними заходами може бути включення в контракти, укладені з особами з «ризикових» країн, положення про те, що товари постачаються виключно для використання та/або продажу на території відповідної країни. А у випадку перепродажу за межі такої країни сторона контракту повинна гарантувати дотримання всіх митних формальностей, які встановлені законодавством країни, в яку здійснюється поставка. Можна також зобов’язати контрагента включати таке положення в договори, на підставі яких здійснюватиметься подальший перепродаж товарів. За недотримання цієї умови можуть бути передбачені санкції або вимога про відшкодування шкоди, нанесеної в результаті недотримання такої умови.

Таким чином, бізнесу (зокрема й іноземному) варто зважати на ризик тимчасового зупинення ЗЕД в Україні, якщо буде виявлено, що його продукція чи товари були ввезені на окуповані території України з третіх країн без проведення митних формальностей. Рекомендуємо завчасно подбати про можливі варіанти захисту у випадку застосування санкцій.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2017

Перегляди 1749

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Спори щодо митної вартості: огляд свіжих рішень Верховного Суду 15 квітня, 2021    1593

Авторизовані економічні оператори (АЕО): хто може отримати цей статус? 14 січня, 2020    2186

Оновлення процедури митного оформлення за законом щодо авторизованих економічних операторів 16 грудня, 2019    963

Штрафи за порушення у сфері обігу готівки. Чи все так погано? 27 лютого, 2019    1621

Верховний Суд легітимізував транзитні автомобілі на єврономерах? 23 жовтня, 2018    2134

Інтерв’ю з Олександром Мініним із КМ Партнери, фірма-переможець 2019 року в Україні у сфері податків 13 серпня, 2018    1480

Чи завершилась АТО?
Або «Я вам посылку принес… Только я вам ее не отдам»
03 серпня, 2018    9633

З думок фантастів про податки, і не тільки. Роберт Хайнлайн. «Місяць – суворий господар» 09 липня, 2018    2168

«У держави відсутня відповідальність за все, що вона робить» (інтерв’ю партнерів КМ Партнери для Юридичної Газети) 21 червня, 2018    3957

УСІ ВИ ОДНЕ 23 квітня, 2018    4936

Право на поновлення строків на оскарження судового рішення vs. принцип остаточності судового рішення (res judicata) 06 квітня, 2018    32719

Перше «зразкове» рішення Верховного Суду в податкових спорах 06 квітня, 2018    3027

Прокоментувати