+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

На горизонті вихід спорів щодо ТЦУ на міждержавний рівень? На виконання Дії 14 плану BEPS опублікована перша статистика щодо ефективності процедур взаємного узгодження за 2016 рік

11 грудня, 2017 Інформаційні листи

Дія 14 з Плану ОЕСР з протидії розмиванню бази оподаткування та виведення прибутку з-під оподаткування (далі – BEPS) передбачає удосконалення ефективності механізму розгляду спорів за угодами про уникнення подвійного оподаткування. Зокрема, в якості «мінімального стандарту» передбачається, що метою є розгляд справ за процедурами взаємного узгодження в межах 24 місяців. При цьому ОЕСР здійснює моніторинг виконання вказаної мети, збираючи відповідну статистику по 65 країнам.

27 листопада ОЕСР оприлюднило вказану статистику.

Чому це цікаво?

Хоча Україна до вказаної дії BEPS і не приєдналася, ця статистика, по-перше, демонструє глобальні тенденції розвитку механізму врегулювання спорів щодо подвійного оподаткування.

По-друге, вказані трансформації механізму взаємного узгодження можуть безпосередньо торкнутися й України, якщо інша сторона укладеної Україною угоди про уникнення подвійного оподаткування буде прагнути дотримуватися «дисципліни» під час розгляду звернень за механізмом взаємного узгодження.

Певним чином відповідні процеси ми вже можемо бачити. Так, загадаймо нещодавно підписаний протокол з Великобританією, який суттєво оновлює чинну угоду та, серед іншого, переписує положення про механізм взаємного узгодження. Детальніше про передбачені протоколом зміни в нашому матеріалі «Україна та Великобританія підписали протокол зі суттєвими змінами до Конвенції про усунення подвійного оподаткування 1993 року».

Що ж до статистики, то вона демонструє впевнений поступ у напрямі забезпечення насправді дієвого механізму розв’язання спорів щодо подвійного оподаткування.

Так, спори для цілей моніторингу було розділено на ті, що виникли до 1 січня 2016 року (а таких було 8002 спорів), оскільки на них нові жорсткі вимоги не поширювалися, та на ті, що виникли вже у 2016 році (всього 1496 спорів).

Впродовж 2016 року було завершено 25 % як спорів, накопичених за попередні роки, так і вже нових спорів.

ОЕСР окремо виділяє спори, пов’язані з питаннями трансфертного ціноутворення, які розглядаються за механізмами взаємного узгодження. До таких спорів ОЕСР відносить:

  • спори щодо віднесення прибутку до постійних представництв (щодо застосування статті 7 угод про уникнення подвійного оподаткування), та
  • спори щодо визначення прибутків пов’язаних підприємств (в контексті застосування статті 9 угод про уникнення подвійного оподаткування).

Цікаво, що таких спорів станом на 1 січня 2016 року накопичилося найбільше – 4451 спір у порівнянні з 3551 спором з усіх інших питань. У 2016 році спорів щодо трансфертного ціноутворення теж було багато - 616 спорів проти 880 інших спорів.

В Україні ще тільки починаються спори щодо застосування правил ТЦУ в національному податковому контексті, але, як бачимо зі статистики, закордоном такі спори вже виходять на новий міждержавний рівень.

Про те, у яких випадках правила ТЦУ можуть призводити до подвійного оподаткування, читайте в матеріалі «Коли наслідком коригування на підставі правил ТЦУ є подвійне оподаткування?».

Що стосується результатів розгляду спорів за вказаною процедурою, то важливо підкреслити, що у 58 % випадків прийнято рішення, яке дозволяє повністю уникнути подвійного оподаткування, а в 19 % випадків країни приймали рішення про звільнення доходів від оподаткування в односторонньому порядку.

При цьому лише в 1 % випадків приймалося рішення про відсутність факту оподаткування не у відповідності з положеннями угоди про уникнення подвійного оподаткування. Також лише у 1 % випадків сторони не змогли досягти згоди.

Що ж стосується строків розгляду спорів за процедурою взаємного узгодження, то у середньому для всіх спорів такий розгляд займав 22,5 місяці. Традиційно найдовше часу займали спори, пов’язані з ТЦУ – 33,5 місяці для накопичених до 1 січня 2016 року спорів. А ось спори, що розпочалися з 1 січня 2016 року й розглядалися повністю за новими процедурами, зайняли у середньому рекордні 2,5 місяці для справ щодо ТЦУ та 1,5 місяці для всіх інших спорів.

Тобто можемо констатувати, що вже відчувається вплив Дії 14 BEPS і процедури взаємного узгодження за угодами про уникнення подвійного оподаткування стають справді дієвим інструментом, який може стати у нагоді й платникам податків.

Незабаром тенденції щодо розгляду спорів ТЦУ за механізмом, передбаченим угодами про уникнення подвійного оподаткування, можуть поширитися і на нашу країну. А відтак, до проведення відповідних коригувань на підставі правил ТЦУ справедливим варто враховувати приказку «сім разів відміряй – один раз відріж». Адже пояснювати здійснені коригування, можливо, доведеться не лише в національних судах, а і компетентним органам держави-партнера за угодою про уникнення подвійного оподаткування.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2017

Перегляди 780

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Глобальний тренд: операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості під прицілом ТЦУ 20 листопада, 2018    187

Паралельний імпорт: приховані податкові ризики для офіційних імпортерів в контексті правил трансфертного ціноутворення 24 жовтня, 2018    254

Чим дихає міжнародна спільнота професіоналів ТЦУ

Враження від участі в Глобальному форумі з трансфертного ціноутворення в Мюнхені під егідою International Tax Review
17 жовтня, 2018    352

WTS Global Country TP Guide:
Комплексне дослідження з ТЦУ у 73 країнах
12 жовтня, 2018    543

Болгарію виключено з переліку «низькоподаткових» юрисдикцій для цілей ТЦУ 27 квітня, 2018    486

Штрафи з ТЦУ: чи правомірно штрафують за несвоєчасне подання звіту у періоді до 01 січня 2017 р.? 26 квітня, 2018    317

Штрафи в ТЦУ: загальний огляд 12 березня, 2018    11076

Оновлено перелік «низькоподаткових» юрисдикцій, операції з якими визнаватимуться контрольованими 07 березня, 2018    1317

Спори з ТЦУ: уроки першого судового рішення в Україні по суті застосування методу «чистого прибутку» 23 лютого, 2018    635

Спеціальні правила щодо постійних представництв нерезидентів у змінах ТЦУ з 01 січня 2018 року. До чого готуватися? 06 лютого, 2018    801

Розширено коло операцій, які потенційно підпадають під 30 % коригування за пп. 140.5.4 ПК України та думки щодо практичного застосування цієї норми 22 січня, 2018    859

Перелік організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток (корпоративний податок), у тому числі податок з доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, в якій вони зареєстровані як юридичні особи 22 січня, 2018    791

Прокоментувати