+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Кабінет Міністрів України вирішив обійти мораторій на проведення низки перевірок

09 лютого, 2021 Інформаційні листи

09.02.2021 року на Урядовому порталі та в «Урядовому кур’єрі» № 26 оприлюднено постанову Кабінету Міністрів України № 89 «Про скорочення строків дії обмежень, встановлених пунктом 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок» (далі – Постанова), прийняту на засіданні Кабінету Міністрів України 03.02.2021 року.

Оскільки про інше не зазначено у Постанові, відповідно до ч. 1 ст. 52 Закону України «Про Кабінет Міністрів України», вона набуває чинності з дати публікації.

Нагадаємо, що раніше у нашому матеріалі «”САМ СЕБЕ РЕЖИССЕР”, або ЯК ДПС ХОЧЕ МОРАТОРІЙ СКАСУВАТИ» ми аналізували ще на етапі підготовки проект Постанови, як його було опубліковано на той час, а також неконституційність змін в законодавстві, в розвиток яких приймається Постанова.

Текст Постанови зазнав змін порівняно з проектом щодо переліку перевірок, які виводяться з-під мораторію.

Так, з тексту Постанови зникли документальні планові перевірки, які відповідно до плану-графіка проведення планових документальних перевірок заплановані на листопад-грудень 2020 року, як це передбачалося в проекті Постанови.

Водночас КМУ дозволив проведення наступних видів перевірок юридичних осіб:

1) тимчасово зупинених документальних та фактичних перевірок, що були розпочаті до 18.03.2020 року та не були завершеними;

2) документальних перевірок, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ст. 77 Кодексу. Нагадаємо, що відповідно до п. 77.4 ст. 77 ПКУ встановлено формальні вимоги до повідомлення платника податків про проведення планової перевірки. Тож дозволяється проведення планових перевірок, про які платник податків повідомлений із дотриманням цих вимог;

3) документальних позапланових перевірок суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів/послуг («із переліку ризикових платників податків, визначених у межах роботи Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади, які призвели до значних втрат дохідної частини Державного бюджету України, утвореної відповідно до Постанови Верховної Ради України від 24 квітня 2020 р. № 568-ІХ»);

4) документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

5) документальних позапланових перевірок з підстав, визначених п.п. 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 Кодексу.

Нагадаємо, що п. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 ПКУ передбачає проведення документальної позапланової перевірки контролюючим органом вищого рівня в порядку контролю за діями або бездіяльністю посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня в ході проведення перевірок платників податків та оформлення їх результатів. Перевірки передбачені для випадків, коли проти посадових осіб контролюючого органу нижчого рівня розпочато кримінальне провадження або їм повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.

П.п. 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 ПКУ передбачені перевірки з питань ТЦУ.

Не зважаючи на те, що Постанова була опублікована і набрала чинності, вважаємо, що є достатні підстави говорити про те, що вона є незаконною та неконституційною, а перевірки проведені з посиланням на неї – проведеними за відсутності для цього правових підстав.

Зокрема, як зазначали в огляді «”САМ СЕБЕ РЕЖИССЕР”, або ЯК ДПС ХОЧЕ МОРАТОРІЙ СКАСУВАТИ», положення про встановлення мораторію на проведення податкових перевірок міститься в ПКУ. У той же час, право на внесення змін до законів належить виключно Верховній Раді України та не може бути передано іншим органам влади. Крім того, положеннями ПКУ прямо передбачено, що зміна положень цього Кодексу може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до цього Кодексу (!), а не Постановами Кабінету Міністрів України.

Приймаючи Постанову, що вносить зміни безпосередньо до ПКУ, Кабінет Міністрів України перебрав на себе повноваження Верховної Ради України, що є грубим порушенням принципу поділу влади та Конституції України.

Таким чином, у випадку появи податківців на порозі, у платника податків є підстави вказувати на неконституційність Постанови та не допускати посадових осіб до перевірки, використовуючи аргументацію, викладену у згаданому вище матеріалі «”САМ СЕБЕ РЕЖИССЕР”, або ЯК ДПС ХОЧЕ МОРАТОРІЙ СКАСУВАТИ».

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2021

Перегляди 1228

Прокоментувати