+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Статистика кримінальних проваджень за ст. 212 КК України за перше півріччя 2019 року

31 липня, 2019 Інформаційні листи

Президентські, позачергові парламентські вибори, реформування органів Державної фіскальної служби … – чи вплинули такі фактори на показники роботи податкової міліції, чи для «привидів» (нагадаємо, з 2017 року податкової міліції нормативно не існує1) такі питання не досить актуальні?

Традиційно звернемось до статистики Генеральної прокуратури України щодо розпочатих кримінальних проваджень. За даними такої статистики, за перші шість місяців 2019 року зареєстровано 653 кримінальні правопорушення за ухилення від сплати податків. Суто в порівнянні з такими показниками щодо минулих років, кожного року прослідковуємо незначне зменшення. Для прикладу, порівнюючи з показниками аналогічного періоду минулого року (першого півріччя 2018 року), кількість розпочатих кримінальних проваджень зменшилась на 18,8 %2.

Однак таке зменшення розпочатих кримінальних проваджень кореспондує загальному зменшенню кількості податкових перевірок, невід’ємним супутником яких виступають, як правило, кримінальні провадження. Так, за даними статистики Державної фіскальної служби України щодо кількості податкових перевірок, за перше півріччя 2018 року кількість перевірок склала 9 005, а за перше півріччя цього року – 7 404. Тобто зменшення кількості податкових перевірок у відсотках складає – 17,8 %. Тобто кількість кримінальних проваджень кореспондує фактичному обсягу податкових перевірок. Тож тенденції з використанням кримінальних проваджень як засобу тиску на бізнес не змінюються, обсяг кримінальних проваджень у контексті кількості податкових перевірок залишився незмінним.

Для наочності відповідні показники щодо початих кримінальних проваджень та кількості податкових перевірок наводяться нижче.

Динаміка завершення досудового розслідування кримінальних проваджень також залишається на досить низькому рівні. За даними статистики Державної фіскальної служби України, за перше півріччя 2019 року завершено розслідування у 376 кримінальних провадженнях щодо ухилення від сплати податків.

Однак такий показник вважаємо досить низьким та таким, що свідчить про неефективність роботи органів досудового розслідування, оскільки, якщо звернутись до складових такого показника, – 84 % завершених кримінальних проваджень складає закриття у зв’язку з відсутністю складу злочину (241 кримінальне провадження) та передання справ до суду з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності (118 кримінальних проваджень).

У свою чергу, з обвинувальними актами до суду направлено лише 71 кримінальне провадження, з яких (якщо орієнтуватись на загальну кількість щодо переданих до суду обвинувальних актів та кількості угод про визнання винуватості у провадженнях, що підслідні органам Державної фіскальної служби України) близько половини3, вірогідно, складають угоди про визнання винуватості, тобто, знову ж таки, випадки, де реально розслідування не здійснювалось у зв’язку з визнанням обвинуваченим винуватості та згодою співпрацювати зі слідством. Тобто кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків, де дійсно здійснювалось розслідування та які передані до суду, не перевищують межу 10 % від загальної кількості завершених досудових розслідувань. Для наочності відповідні показники щодо завершення кримінальних проваджень наводимо нижче.

Виходячи з наведеного, в більшості своїй кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків, як і раніше, нагадують переслідування заради переслідування, тобто такі кримінальні провадження і надалі продовжують залишатись нічим іншим, ніж засобом тиску на платників податків.

За результатами судового розгляду кримінальних проваджень кількість підтверджених ухилень від сплати податків ще менша. Так, за даними Єдиного державного реєстру судових рішень, всього за перше півріччя 2019 року було постановлено 11 вироків, а саме: 7 обвинувальних вироків, із яких 2 на підставі угод про визнання винуватості, та 4 виправдувальні вироки. Для ознайомлення, пропонуємо Вашій увазі короткий опис усіх постановлених вироків у Додатку.

Загалом, за фактичними обставинами справи тенденція залишається незмінною – більшість справ стосуються ухилення від сплати податків у зв’язку з вчиненням безтоварних операцій, за якими, як і раніше, здійснюється супутня кваліфікація за ст. 205, 358, 366 Кримінального кодексу України.

Як і раніше, поширеними є випадки початку кримінальних проваджень до узгодження грошових зобов’язань за результатами перевірки, хоча, здавалось би, таке питання певною мірою вже мало б бути вирішене ще з 2014 року (див. інформаційний лист «Щодо зміни моменту ініціювання кримінального провадження за наслідками податкових перевірок із матеріальною сумою податкових донарахувань»), однак, як і припускали, для однозначного вирішення цієї проблеми відповідні зміни доцільно закріпити на рівні закону. Відповідно, доволі частими є випадки, коли ініціація кримінального провадження у зв’язку з поспішністю виявилась також безпідставною, з огляду на що за результатами розгляду справи № 569/6727/15-к судом було постановлено виправдувальний вирок.

Також заслуговують уваги доводи судів у виправдувальних вироках у справах № 640/3526/16-к та № 332/2769/17 щодо оцінки матеріалів кримінальних проваджень щодо посадових осіб підприємств-контрагентів, де суди правильно відзначили, що матеріали таких кримінальних проваджень не можуть виступати належними доказами наявності вини з боку платника податків.

Щодо ефективності судового розслідування кримінальних проваджень у справах про ухилення від сплати податків, її показники також залишаються на доволі низькому рівні. Так, загалом присуджено до відшкодування 6 115 099,02 грн, у той час як завдані Державі збитки у зв’язку з такими ухиленнями від сплати податків складають 21 255 194,80 грн.

Підсумовуючи, зазначимо, що статистика кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків вкотре підтверджує необхідність законодавчих та інституційних перетворень роботи органів досудового розслідування фіскального напряму. Сподіваємось, наступна чергова реформа органів фіскальної служби сприятиме вирішенню проблеми зі «шлейфом» кримінальних проваджень за результатами податкових перевірок та матиме позитивний вплив на ефективність досудового розслідування кримінальних проваджень та зменшення кількості випадків безпідставного тиску на бізнес засобами таких кримінальних проваджень.

Усі вироки доступні за посиланням.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1З набранням чинності 01 січня 2017 року Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату України» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII, яким із Податкового кодексу України виключено Розділ XVIII-2 «Податкова міліція» – слідчі податкової міліції були позбавлені будь-яких повноважень, в т. ч. і повноважень на ведення досудового слідства відповідно.

2За аналогічний період 2018 року органами досудового розслідування було відкрито 804 кримінальні провадження за ухилення від сплати податків.

3Так, за перше півріччя 2019 року органами прокуратури було передано до суду 500 обвинувальних актів щодо кримінальних проваджень, підслідних ДФСУ, з яких 221 з угодою про визнання винуватості. Таким чином, вірогідність передачі справи з угодою про визнання винуватості становить 44 %.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2019

Перегляди 3462

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Подвійне дно Законопроєкту про комунікацію між бізнесом та податковою № 9662 (з оновленням від 15 березня 2024 року) 15 березня, 2024    337

Не обійшлося: скасовано граничні строки здійснення досудового розслідування до підозри 14 грудня, 2023    330

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 ККУ з 01 січня 2024 року 05 грудня, 2023    746

Спроба скасування «поправок Лозового» – бізнесу приготуватися! 14 листопада, 2023    369

Строки досудового розслідування у воєнний час: зміни за Законом № 3341-IX – чи розставлені крапки над «і» 11 жовтня, 2023    368

Строки досудового розслідування [у ВСІХ провадженнях, в яких жодній особі не було повідомлено про підозру] зупинені на час дії воєнного стану. А якщо подивитися під іншим кутом? 18 серпня, 2023    1099

Кримінальні провадження за ухилення від сплати податків: що змінилось за час роботи БЕБУ? 21 березня, 2022    1002

«Поїхали!»: Бюро економічної безпеки України розпочало свою діяльність 01 грудня, 2021    1474

З якими показниками податкова міліція завершує свою роботу?
Статистика кримінальних проваджень стосовно ухилення від сплати податків за перше півріччя 2021 року
06 вересня, 2021    1070

Статистика кримінальних проваджень за ухилення від сплати податків у першому кварталі 2021 року 31 травня, 2021    1999

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України у 2021 році 15 березня, 2021    40571

Ілюзія відсутності вини при закритті кримінального провадження у зв’язку із закінченням строків давності 10 березня, 2021    20729

Прокоментувати