+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Скільки податків в Україні?

14 січня, 2015 Інформаційні листи

За повідомленнями ЗМІ, Прем’єр-міністр України повідомив, що наразі в Україні залишилося лише 11 податків (див. щодо цієї заяви, наприклад, повідомлення у виданнях «Экономические известия», «Економічна правда», «Контракти»).

Можна припустити, що Прем’єр мав на увазі податки і збори, як їх зараз перелічено в Податковому кодексі, в статтях 9 і 10 відповідно:

«Стаття 9. Загальнодержавні податки та збори

9.1. До загальнодержавних податків належать:

9.1.1. податок на прибуток підприємств; (1)
9.1.2. податок на доходи фізичних осіб; (2)
9.1.3. податок на додану вартість; (3)
9.1.4. акцизний податок; (4)
9.1.5. екологічний податок; (5)
9.1.6. рентна плата; (6)
9.1.7. мито. (7)

Стаття 10. Місцеві податки

10.1. До місцевих податків належать:

10.1.1. податок на майно; (8)
10.1.2. єдиний податок. (9)

10.2. До місцевих зборів належать:

10.2.1. збір за місця для паркування транспортних засобів; (10)
10.2.2. туристичний збір». (11)

Тобто 7 загальнодержавних податків та зборів + 4 місцевих = всього, відповідно, 11.

Однак ця інформація не відповідає дійсності. Так, наприклад, є ще військовий збір, який встановлений тим же Податковим кодексом – п. 16.1 Підрозділу 10 Розділу ХХ «Перехідні положення». Чомусь його не включили до переліку загальнодержавних податків і зборів за ст. 9. І все ж в Кодексі він є, хоча й не зазначений у переліку в статті 9.

Однак п. 9.4 ст. 9 встановлює, що «Установлення загальнодержавних податків та зборів, не передбачених цим Кодексом, забороняється». Тобто, щоб встановити податок, головне, щоб він був передбачений [десь] в Кодексі, хоча б приховано, а не обов’язково зазначати його, власне, в переліку в статті 9. Тож в нас є і такі приховані податки (збори), принаймні, військовий.

Тому згадуване вище твердження Прем’єра не відповідає дійсності.

А скільки в Україні дійсно податків – порахувати не так-то просто. Як бачимо, для цього недостатньо звернутися до переліку встановлених податків у відповідних статтях на початку Податкового кодексу. Є й «приховані».

Як визначити, що є окремим податком?

У статті 7 Податкового кодексу, зокрема, встановлено:

«7.1. Під час встановлення податку обов’язково визначаються такі елементи:
7.1.1. платники податку;
7.1.2. об’єкт оподаткування;
7.1.3. база оподаткування;
7.1.4. ставка податку;
7.1.5. порядок обчислення податку;
7.1.6. податковий період;
7.1.7. строк та порядок сплати податку;
7.1.8. строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку».

Відповідно, податки можна розрізняти за відмінністю цих елементів, які й визначають відповідний податок. Із наведених елементів ключовими є перші чотири: (1) платники податку, (2) об’єкт оподаткування, (3) база оподаткування, (4) ставки.

А загальне визначення податків і зборів наведене в статті 6 Податкового кодексу:

«6.1. Податком є обов’язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.

6.2. Збором (платою, внеском) є обов’язковий платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій».

Якщо виходити із цих визначень і розпізнавання різних податків за їх ключовими елементами, то податків у нас навіть більше ніж 12 (11 згаданих Прем’єром + військовий збір).

До речі, не зрозуміло, чому військовий збір при новорічній «податковій реформі» не включили просто до податку на доходи фізичних осіб («ПДФО»). Адже з останніми змінами суттєвих відмінностей по об’єкту оподаткування особливо і не залишилося. І чому власне «збір»? За визначенням збору в Податковому кодексі (див. вище цитату – п. 6.2 ст. 6) збір справляється за умови отримання платником податку спеціальної вигоди, в т.ч. внаслідок вчинення на користь таких осіб юридично значимих дій. Як це співвідноситься з тим за що і для чого платимо військовий збір?

Чесніше було б позбутися цього збору і просто підвищити відповідно ставку ПДФО. Чи Кабмін хоче зробити Україну більш привабливою формально меншою ставкою ПДФО?

Однак повернемося до питання визначення кількості податків. Зокрема, деякі податки із різними платниками податків, об’єктами оподаткування, базами оподаткування та ставками штучно зазначені в Податковому кодексі як один податок.

Так, наприклад, серед місцевих податків за переліком зазначений такий собі «податок на майно» (стаття 10). Якщо рахувати за переліком, то це один податок. Однак стаття 265 Податкового кодексу надалі визначає:

«Стаття 265. Склад податку на майно

265.1. Податок на майно складається з:
265.1.1. податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; (1)
265.1.2. транспортного податку; (2)
265.1.3. плати за землю». (3)

Тобто цей один податок на майно в дійсності складається з 3 (трьох); така собі податкова «матрьошка».

Аналіз деяких інших податків і зборів також дає підстави для збільшення кількості податків.

Так що заявлена Прем’єром кількість податків дійсності не відповідає.

І краще було б не приховувати дійсний стан з цього питання, а займатися реальною роботою із зменшення податкового навантаження.

Якщо ж йти іншим шляхом, то чому тоді ще не скоротити кількість податків в Україні, наприклад, лише до одного (мабуть, буде найменше в світі!), який може складатися із необхідної кількості податків, як складових цього одного. По суті, нічого не зміниться, а як би звучало: Україна – країна, де лише один податок!

Чи поліпшить це інвестиційну привабливість і бізнес-клімат в Україні?

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2015

Перегляди 4174

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Блокування податкових накладних – філософія питання 13 лютого, 2018    368

Запровадження попереднього контролю реєстрації податкових накладних та автоматичне бюджетне відшкодування 05 лютого, 2018    201

Огляд практики ВСУ з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2018 рік 01 лютого, 2018    304

Огляд судової практики судів касаційної інстанції з актуальних (проблемних) питань, пов’язаних з оподаткуванням за 2017 рік 31 січня, 2018    913

Витрати на правову допомогу адвоката: як визначати? 31 січня, 2018    345

Зміни в тактиці та стратегії у спорах з державними органами з огляду на зміну підходів у відшкодуванні витрат на правову допомогу 18 січня, 2018    272

Виплата дивідендів платниками єдиного податку 4 групи: зміни з 01 січня 2018 року 12 січня, 2018    290

ВАСУ нагадує судам про необхідність мотивування своїх рішень 16 листопада, 2017    573

Рішення у групі справ «Бендерський та інші проти України» 15 листопада, 2017    260

Україна та Великобританія підписали протокол зі суттєвими змінами до Конвенції про усунення подвійного оподаткування 1993 року 07 листопада, 2017    263

Протокол до Конвенції про усунення подвійного оподаткування 1993 року між Україною та Великобританією 07 листопада, 2017    402

Податкова політика ЄС. Рада ЄС удосконалює процедуру вирішення спорів щодо подвійного оподаткування 13 жовтня, 2017    436

Прокоментувати