Прогрес ВАСУ в питанні транспортного податку
Ми вже неодноразово описували позитивні тенденції ВАСУ в питанні незаконності нарахування транспортного податку на 2015 рік, серед іншого, у таких інформаційних листах:
- «Хороші тенденції ВАСУ з питання транспортного податку»;
- «ВАСУ про транспортний податок (третя спроба)»;
- «Суперечлива позиція Вищого адміністративного суду України щодо транспортного податку за 2015 рік».
У більшості випадків ВАСУ вважає, що цей податок не може нараховуватися протягом 2015 року, оскільки це порушуватиме принцип стабільності податкового законодавства та законний обов’язок місцевих рад встановити місцеві податки до 15.07.2014 р. При цьому нагадаємо, що обов’язок встановлювати транспортний податок саме рішеннями місцевих рад є специфікою місцевих податків до яких він відноситься.
Однак цього разу в Ухвалі ВАСУ від 31.05.2017 р. суд пішов ще далі, визнавши нарахування транспортного податку незаконним навіть без прив’язки до дати прийняття рішення місцевої ради.
ВАСУ встановив, що нарахування транспортного податку є незаконним у 2015 році лише тому, що сам закон, яким запроваджено цей податок, був прийнятий із порушенням принципу стабільності (п. 4.1.9 Податкового кодексу України). Зокрема, ідеться про Закон України від 28.12.2014 р. № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи».
Тобто мова йде про те, що принцип стабільності працює не лише стосовно рішень місцевих рад (як підзаконних актів), а й до законів, які приймає Верховна Рада України. І такий принцип переважає положення податкових законів, які передбачають набрання ними чинності без дотримання правила про 6 місяців.
Цікаво, що за такого підходу, транспортний податок не може нараховуватися ні протягом 2016 року, ні навіть протягом 2017 року, оскільки в обох випадках елементи транспортного податку (серед іншого, об’єкт та база оподаткування) були змінені законами без дотримання 6-місячного строку, встановленого п. 4.1.9 Податкового кодексу України. Деталі такої позиції можна знайти тут:
- щодо 2016 року – «Податок на розкіш мати легкове авто»;
- щодо 2017 року – «Знову про транспортний податок і не тільки».
Отже, продовжуємо спостерігати за розвитком практики в цьому напрямі та, серед іншого, за потенційною позицією оновленого Верховного Суду!
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Хто визначає нормативну грошову оцінку (НГО) земель за межами населених пунктів?
67
Власникам нерухомості в Києві: податок на майно – за якою ставкою платити?
158
Нова нормативна грошова оцінка земель за межами населених пунктів з 01 січня 2019 року – міф чи реальність?
216
Рішення Арбітражного суду міста Москви від 14 листопада 2018 року
53
Виплата дивідендів платниками єдиного податку 4 групи: зміни з 01 січня 2018 року
446
Традиційні податкові подарунки «під ялинку»
866
Транспортний податок як школа місцевих податків (за крок до визнання неконституційним)
795
Постанова Конституційного Суду РФ від 02 липня 2013 року
379
Ухвала Вищого адміністративного суду від 29 травня 2017 року
949
Повернення переплат з податку на майно, яке знаходиться в зоні проведення АТО
3764
Сільгоспвиробники на єдиному податку – тільки для своїх?
1359
Вкотре про стабільність транспортного податку в 2017 році. Кабінет Міністрів України змінив методику визначення середньоринкової вартості легкових автомобілів
1168
