+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Практичні рекомендації щодо документального підтвердження митної вартості, визначеної декларантом

26 травня, 2010 Інформаційні листи

Шановні панове!

Користуючись нагодою, засвідчуємо Вам свою повагу та вважаємо за необхідне надати до Вашої уваги інформацію, яка може стати у нагоді при митному оформлення товарів, що імпортуються в Україну.

В першу чергу хотіли б звернути увагу, що останнім часом митні органи у багатьох випадках відмовляють приймати митну вартість, визначену декларантом. Аргументи на обґрунтування неприйняття митної вартості декларанта наводяться різноманітні. Однак, на практиці митні органи в більшості випадків приймають рішення, виходячи з цінової інформації, що міститься у відповідній внутрішній базі даних. Якщо задекларована ціна є нижчою за інформацію з бази, то, як правило, декларант одержує картку відмови у прийнятті декларації з визначеною ним вартістю.

У таких випадках митні органи зазначають, що у митному оформленні відмовлено у зв’язку з недостатністю документів, поданих на підтвердження митної вартості. Відповідно, митними органами вказується перелік документів, які декларант повинен додатково надати для підтвердження митної вартості.

У більшості відомих нам випадків зазначається такий перелік документів, які треба додатково подати:

  • каталоги, специфікації, прейскуранти (прайс-листи) фірми-виробника товару;
  • калькуляція фірми-виробника товару;
  • висновки про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, що мають відповідні повноваження згідно із законодавством;
  • інформація зовнішньоторговельних і біржових організацій про вартість сировини, з якої виготовлено товар.

Іноді запитуються й інші документи з переліку документів, які можуть бути додатково запитані митним органом. Цей перелік наводиться у п. 12 Порядку декларування митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, та подання відомостей для її підтвердження, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2006 р. № 1766. Однак, вищезазначені документи фігурують у переважній більшості відомих нам ситуацій відмови у застосуванні митної вартості, визначеної декларантом.

Що стосується калькуляції фірми-виробника товару, то, зважаючи на конфіденційний характер зазначеної інформації, в переважній більшості випадків декларанти не можуть надати цей документ митному органу.

У такому випадку рекомендуємо одержати лист від контрагентів, в якому б зазначалося, що запит від Вашого підприємства про надання калькуляції вони отримали, але надати цей документ можливості не мають у зв’язку з його конфіденційним характером. Цей документ може бути поданий митному органу у якості підтвердження поважної причини для неподання калькуляції. У такому випадку ми вважаємо, що митний орган не матиме права посилатися на відсутність цього документа для обґрунтування неможливості застосувати митну вартість, зазначену декларантом.

Цей висновок ми робимо виходячи з такого:

По-перше, відповідно до другої частини ст. 272 Митного кодексу України «посадова особа митного органу не може вимагати або примушувати будь-яку особу, яка не є резидентом, надавати для вивчення або дозволяти одержувати доступ до будь-якого рахунка чи інших записів для цілей визначення обчисленої вартості…» Зазначене правило, на нашу думку, можна застосувати і до ситуації, що розглядається. Тобто митний орган має право запросити цей документ, але якщо фірма-виробник відмовляється його надати, то вимога обов’язково надати калькуляцію, яка є конфіденційною інформацією, не буде законною.

По-друге, з судової практики на користь декларанта можна зробити висновок, що суди сприймають лист від контрагента, що містить відмову надати калькуляцію з посиланням на конфіденційність, у якості доказу, що працює на користь декларанта (див., наприклад, постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2009 року у справі № 2-а-3923/09/0270).

Що стосується висновків спеціалізованих експертних організацій, то у багатьох випадках цей доказ митної вартості також декларантами не подається. У деяких випадках неподання цього документа пояснюється відсутністю чіткого розуміння того, до яких саме експертних організацій слід звертатися за висновком.

У цьому зв’язку слід зазначити, що такою експертною організацією є Держзовнішінформ Міністерства економіки України. Справедливість зазначеного висновку підтверджується тим, що ця організація прямо вказана як вповноважена експертна організація у п. 3.3 Методичних рекомендацій із застосування окремих положень Митного кодексу України, що стосуються питань визначення митної вартості товарів, які імпортуються на митну територію України, що були затверджені наказом Державної митної служби України від 31 січня 2007 р. № 74.

В інших же випадках часто вимога подати цей документ декларантами просто ігнорується.

Слід зауважити, що в цьому листі ми не розглядаємо питання правомірності вимоги подання зазначеного документа. Це питання слід розглядати окремо у кожному конкретному випадку.

Разом з цим у разі відповідної вимоги ми рекомендуємо одержати експертний висновок Держзовнішінформу та надати його митному органу (звісно, якщо він свідчить на користь митної вартості декларанта). Так, аналіз судової практики (нажаль, поки що нечисленної), коли рішення було винесено на користь декларанта, демонструє що суд сприймає висновок ДЗІ у якості вагомого доказу правильності митної вартості, визначеної декларантом. Наприклад, дивись  постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 20 листопада 2009 року у справі № 2-а-3923/09/0270 та ухвалу Вищого адміністративного суду України від 16 березня 2010 р. № К-40508/09. У всіх відомих нам судових справах, в яких рішення було винесено на користь декларанта, подавався висновок Держзовнішінформу. Тобто можна говорити про існування тенденції.

Таким чином, у випадку одержання запиту від митного органу про надання додаткових документів висновок експертної організації (Держзовнішінформу) ми б рекомендували подавати. Наша фірма з радістю надасть кваліфіковану юридичну підтримку при одержанні висновку цінової експертизи Держзовнішінформу, зважаючи на значний досвід роботи з цією організацією, який мають наші спеціалісти.

Сподіваємось що наведена інформація буде Вам у нагоді. Прохання без вагань зв’язуватись з нами у випадку, якщо у Вас виникнуть питання стосовно викладеного вище, або якщо Вам знадобиться додаткова інформація.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Оглядовий лист доступний українською та англійською мовами.

Завантажити pdf-файл оглядового листа (137,0 Kb)

З повагою,

© ТОВ «КМ Партнери», 2010

Перегляди 7167

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Спори щодо митної вартості: огляд свіжих рішень Верховного Суду 15 квітня, 2021    1572

Авторизовані економічні оператори (АЕО): хто може отримати цей статус? 14 січня, 2020    2170

Оновлення процедури митного оформлення за законом щодо авторизованих економічних операторів 16 грудня, 2019    939

Верховний Суд легітимізував транзитні автомобілі на єврономерах? 23 жовтня, 2018    2125

«У держави відсутня відповідальність за все, що вона робить» (інтерв’ю партнерів КМ Партнери для Юридичної Газети) 21 червня, 2018    3946

Контролери без повноважень, або до чого призводять евфемізми у законотворчості (митний пост-аудит зараз незаконний?) 20 березня, 2018    1109

Винагорода експедитора-резидента та митна вартість. Включати чи не включати – ось в чому питання. Чи вже не питання? 24 липня, 2017    3033

Що варто зробити з митною cистемою України? 27 червня, 2017    1499

Проект змін до Порядку включення роялті/ліцензійних платежів в митну вартість. Що нового? 21 червня, 2017    1443

Ваші товари можуть завозити на окуповані території України з інших країн? Готуйтеся до зупинення ЗЕД в Україні 26 травня, 2017    1741

Режим переробки на митній території України: час провести «краш-тест» обраної моделі роботи за цим режимом? 18 травня, 2017    1771

Трансфертне ціноутворення та митна оцінка: точки дотику та як їх використати бізнесу 10 березня, 2017    5890

Прокоментувати