+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

НЕприйняття Податкового кодексу від Кабміну забезпечить вищий поріг для порушення кримінальних проваджень щодо умисного ухилення від сплати податків у 2016 році

17 грудня, 2015 Інформаційні листи

Нагадуємо що Кримінальний кодекс України (далі – «КК України») передбачає відповідальність не просто за несплату податків, а за умисні дії, які призвели до конкретного наслідку – фактичного ненадходження коштів (тобто податкових зобов’язань) до державних бюджетів чи цільових фондів у значному (ч. 1 ст. 212), великому (ч. 2 ст. 212) чи особливо великому (ч. 3 ст. 212) розмірах.

Кваліфікуючі ознаки відповідних частин статті 212 КК України (значний, великий чи особливо великий розміри ненадходжень), визначаються у примітці до ст. 212 КК України та прив’язані до певної кількості «неоподатковуваних мінімумів доходів громадян» (далі – «НМДГ»). Тобто, 1000 НМДГ – значний розмір коштів, що не надійшли до бюджету, 3000 НМДГ – великий розмір, 5000 НМДГ – особливо великий розмір ненадходжень.

На визначення розміру НМДГ для цілей кваліфікації злочинів, на сьогоднішній день, вказує пункт 5 підрозділу 1 Розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі – «ПК України»), в якому зазначено, що 1 НМДГ дорівнює податковій соціальній пільзі, визначеній у пп. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 ПК України, тобто розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на перше січня відповідного року.

Таким чином, 1 НМДГ у 2015 році мав би дорівнювати 1218 грн. Однак, відповідно до абз. 8 п. 1 Розділу XIX. «Прикінцеві положення» ПК України, до 31.12.2015 р. розмір податкової соціальної пільги, а отже і НМДГ, обмежено 50 % від розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, тобто 609 грн.

Таким чином, з 2016 року розмір НМДГ для цілей кваліфікації злочинів, в т.ч. і злочинів за статтею 212 КК України, має зрости вдвічі, що підвищить відповідні пороги, передбачені у КК України.

Вказане дозволить зменшити кількість кримінальних проваджень по ухиленню від сплати податків, які розпочинаються органами податкової міліції автоматично після будь-якої податкової перевірки суб’єкта господарювання, якою формально встановлено заниження податкових зобов’язань у сумі, достатній, принаймні, для кваліфікації дій за ч. 1 ст. 212 КК України (тобто у сумі 1000 НМДГ).

Іншими словами мова йде про значне зменшення тиску правоохоронних органів  на представників бізнесу, адже кримінальне провадження зможе бути розпочате лише після визначення за результатами перевірки податкового зобов’язання у розмірі 1 378 000 грн (1000*13781) і більше.

Водночас, як це слідує із положень запропонованого Кабінетом Міністрів України «компромісного» варіанту змін до ПК України – Проекту Закону «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» № 3630 від 11.12.2015 р., зазначене збільшення «порогів» для кваліфікації злочинів до планів уряду не входить.

Так, проект змін пропонує положенням пп. 163.1.1 п. 163.1 ст. 163 ПК України розмір податкової соціальної пільги, а отже і розмір НМДГ встановити на рівні 50 % від мінімальної зарплати, тобто на рівні 6892 грн.

Для наглядності наводимо схему із вартісними рамками кваліфікації ухилення від сплати податків у 2016 році в разі неприйняття «узгоджених» змін до ПК України та у разі прийняття проекту Закону № 3630:

2016 рік

у разі неприйняття змін до ПК

2016 рік

у разі прийняття змін до ПК (проекту 3630)

Податкова соціальна пільга

1378
Закінчення дії абз.8 п.1 Перехідних положень ПК України

689

50%*1378 (мін з/п)

Кваліфікація по ч.1 ст.212 ККУ 1 378 000
1000*1378

689 000

1000*50%*
1378

Кваліфікація по ч.2 ст.212 ККУ

4 134 000

3000*1378

2 067 000

3000*50%*1378

Кваліфікація по ч.3 ст.212 ККУ

6 890 000

5000*1378

3 445 000

5000*50%*
1378

Таким чином, можемо зробити висновок, що ПК України, у чинній його редакції у 2016 році забезпечить кращі умови захисту платників податків від можливого кримінального переслідування (тобто автоматичного відкриття кримінальних проваджень після кожної податкової перевірки), аніж ПК України у редакції, запропонованій Кабінетом Міністрів України, оскільки в теперішньому вигляді (без внесення змін) ПК України наступного року забезпечить практично вдвічі вищі пороги кваліфікації злочинів за ст. 212 КК України.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1 Прожитковий мінімум для працездатної особи станом на кінець 2015 року та відповідно до проекту держбюджету на 2016 рік.

2 50%* 1378 гривень.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2015

Перегляди 2009

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Пороги для притягнення до кримінальної відповідальності за ст. 212 КК України з 01 січня 2018 року 17 січня, 2018    56132

Прокуратура втратила повноваження щодо досудового розслідування злочинів, підслідних Державному бюро розслідувань 04 грудня, 2017    11121

Кримінальна відповідальність за нормотворчість, яка призводить до зменшення податкових надходжень до бюджету 13 жовтня, 2017    1988

Кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків за перше півріччя 2017 року: «привид» податкової міліції та «ефективність» суду 27 вересня, 2017    2533

Вироки у кримінальних провадженнях щодо ухилення від сплати податків за перше півріччя 2017 року 26 вересня, 2017    1500

Досудове розслідування за ухилення від сплати податків (за ст. 212 КК України): наразі тільки щодо депутатів і можновладців? 21 серпня, 2017    7203

Угоди про визнання винуватості за статтею 212 КК України. Основні тенденції 10 серпня, 2017    1813

Кримінальні провадження щодо ухилення від сплати податків у першому кварталі 2017 року: вироки, тенденції та статистика 05 липня, 2017    2584

Узаконення [незаконних] податкових перевірок у рамках кримінального провадження? 29 травня, 2017    2379

Електронне декларування – шлях до кримінальної справи? 26 квітня, 2017    3316

Презентація «Незаконність призначення податкових перевірок у рамках кримінального провадження» 06 березня, 2017    984

Кримінальна відповідальність за ухилення від сплати податків: як підтверджено судами в 2016 році і які реальні санкції 22 лютого, 2017    19408

Прокоментувати