Аудиторський звіт 2019 без податкового ока
23 травня 2020 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» № 466-IX від 16 січня 2020 року (далі – Закон № 466), який передбачає низку змін у податковому законодавстві, спрямованих на удосконалення адміністрування податків.
Зокрема, змін зазнав і порядок подання податковим органам фінансової звітності платниками, які відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон про бухоблік) зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом.
Так, абз. 4 оновленої редакції п. 46.2 Податкового кодексу України (далі – Податковий кодекс) передбачає наступне:
Тобто платники, які відповідно до Закону про бухоблік зобов’язані оприлюднювати фінансову звітність разом з аудиторським звітом, окрім власне оприлюднення такої фінансової звітності у порядку та строки, передбачені Законом про бухоблік, повинні також окремо подати податковим органам фінансову звітність разом з аудиторським звітом у строк до 10 червня року, наступного за звітним.
Відповідно до Прикінцевих положень Закону № 466 вказані зміни до п. 46.2 Податкового кодексу набувають чинності з дня, наступного за днем опублікування Закону (тобто з 23 травня 2020 року).
Втім, постає питання: чи виникає у платників обов’язок подавати податковим органам фінансову звітність разом з аудиторським звітом за результатами 2019 року?
Одним із основних принципів податкового законодавства України є принцип стабільності, який передбачає, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки (п. 4.1.9 Податкового кодексу).
При цьому ст. 7 Податкового кодексу визначає одним з елементів податків та зборів «строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку».
Враховуючи, що фінансова звітність є невід’ємним додатком до податкової декларації, а інформація, зазначена у ній, використовується для визначення об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств, внесення змін до порядку та строків подання податковим органам фінансової звітності має відбуватись з урахуванням принципу стабільності податкового законодавства.
Тобто норма щодо обов’язку подавати податковим органам фінансову звітність разом з аудиторським звітом повинна застосовуватись лише з наступного бюджетного періоду (2021 рік).
Такої ж позиції притримуються і податкові органи. Так, Державна податкова служба України опублікувала лист № 8939/7/99-00-07-02-01-07 від 04 червня 2020 року, в якому, серед іншого, роз’яснила, що вперше положення п. 46.2 Податкового кодексу щодо обов’язкового подання річної фінансової звітності разом з аудиторським звітом у строк не пізніше 10 червня року, наступного за звітним, застосовується в 2021 році за результатами 2020 року.
Тобто у 2021 році платники податку на прибуток, які відповідно до Закону про бухоблік зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом, повинні будуть подати податковому органу:
- разом з податковою декларацією за податковий (звітний) період (2020 рік) звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про фінансові результати, складені до перевірки фінансової звітності аудитором;
- річну фінансову звітність за 2020 рік разом з аудиторським звітом у строк не пізніше 10 червня 2021 року.
Необхідності ж подавати податковим органам річну фінансову звітність разом з аудиторським висновком за результатами 2019 року немає.
Окремо нагадаємо, що згідно з ч. 3 ст. 12 Закону про бухоблік обов’язок оприлюднити річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом покладено на наступних суб’єктів господарювання:
- підприємства, що становлять суспільний інтерес (крім великих підприємств, які не є емітентами цінних паперів), публічні акціонерні товариства, суб’єкти природних монополій на загальнодержавному ринку та суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях – до 30 квітня року, що настає за звітним;
- великі підприємства, які не є емітентами цінних паперів, середні підприємства, а також інші фінансові установи, що належать до мікропідприємств та малих підприємств – до 01 червня року, що настає за звітним.
Отже, хоч необхідності подавати фінансову звітність разом з аудиторським звітом у 2020 році у вищезазначених суб’єктів господарювання не виникає, втім, обов’язок оприлюднити таку звітність у порядку та строки, визначені Законом про бухоблік, нікуди не зник і залишається актуальним.
Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.
З повагою,
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Податкові правопорушення без строків давності?
ТЦУ і Закон 466-IX: огляд найважливіших змін
Олександр Мінін та Іван Шинкаренко виступили із доповідями на вебінарі «Закон 466 – думки експертів»
Коментар Олександра Мініна щодо впливу Закону №466-ІХ на IT-індустрію в Україні
Без вини винуваті
Очікувані проблеми застосування ч. 2 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод під час визначення винуватості за правилами Законопроекту №1210
Фактичне запровадження законопроектом 1210 презумпції винуватості всупереч Конституції та міжнародним зобов’язанням України (або чому негативне ставлення до відповідних положень 1210)
Чому закон № 1210 потребує вето
Законопроект 1210 про внесення змін до Податкового кодексу як пропозиція Президенту підписатися під порушенням Конституції: чи підпишеться? (оновлено)
«День Д»: законопроект № 1210 прийнято у другому читанні та в цілому