+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Податок на виведений капітал (ПнВК) може бути введений лише для всіх платників

24 квітня, 2020 Інформаційні листи

Економічна криза примушує владу шукати варіанти стимулювання розвитку бізнесу. І тут черговий раз згадали податок на виведений капітал. Але згадали, як завжди, – з обмеженим введенням для компаній із доходом до 200 млн грн. Ця ідея з обмеженим введенням ПнВК вже мусується з травня 2018 року і була народжена в середині Міністерства фінансів. Чому це погана ідея – обговорювалось також не раз. Але в світлі активізації цих розмов варто навести ще раз матеріал, який готувався ще у 2018 році.

1.

Одним із головних очікувань від введення ПнВК є збільшення інвестицій в економіку та в інфраструктурні проекти, що забезпечить більш швидкий ріст економіки. Якщо подивитися на прогноз МЕРТ економічного і соціального розвитку України на 2019-2021 роки (затверджені Постановою КМУ №546 від 11.07.2018 року), то вже з першого року введення ПнВК забезпечує додатковий приріст ВВП на рівні 1,2% з подальшим ефектом до 3,5% додаткового зростання за рахунок мультиплікаційного ефекту. Очікується, що в перший рік роботи ПнВК за рахунок невиплаченого в бюджет податку на прибуток в економіку буде проінвестовано приблизно 31 млрд грн.

Сценарії: 1 – базовий, 2 – з ПнВК, 3 – негативний, як варіант сценарію 1

Однак основним інвестором виступить саме великий бізнес, який є основним платником податку на прибуток. Нагадаємо ситуацію з виплатою податку на прибуток:

Таким чином, негайний ефект для економіки у зв’язку із введенням ПнВК може мати місце лише за рахунок великих платників податків. Для МСБ ПнВК створює умови для укріплення і росту, але це перспектива для росту ВВП країни в майбутньому.

2.

З України щорічно виводиться близько 11 млрд дол. без належного оподаткування. Такі операції здійснюють великі компанії, які вдало навчилися використовувати оптимізаційні можливості податку на прибуток. Основна з них – це накопичення збитків (70 % курсові різниці) і подальша оптимізація за рахунок цих збитків. Про це свідчить наступна статистика:

Використовуючи накопичені збитки, великі компанії здійснюють зовнішньоекономічні операції за заниженими цінами (ефект від правил ТЦУ (трансфертного ціноутворення) нівелюється). Саме великі компанії здійснюють виплати пасивного доходу з оподаткуванням за ставкою 0% таких виплат (ефект від використання конвенцій про уникнення подвійного оподаткування). Як приклад, тільки одна велика компанія в першому кварталі 2018 року, перебуваючи на єдиному податку 4-ї групи, виплатила за кордон дивідендів на суму понад 30 млрд грн з оплатою 0% податків. У той же час, законопроект про ПнВК передбачає оподаткування таких випадків за ставкою 15%.

Таким чином, збереження податку на прибуток для великих компаній збереже податкові «діри» і законні можливості для необґрунтованого зниження суми податку.

3.

Одна із схем податкової оптимізації, про яку постійно говорить влада, – це використання середнім бізнесом платників єдиного податку шляхом дроблення свого бізнесу або купівлі фіктивних послуг у таких платників. Чому в такому випадку влада не бачить ризики, що така ж ситуація може виникнути з використанням МСБ, який перейшов на ПнВК, великими компаніями, що залишилися на податку на прибуток. З іншого боку, МСБ на ПнВК почне використовувати великі компанії для виведення коштів за кордон, оскільки у великих компаній на податку на прибуток збережуться сьогоднішні схеми безподаткового виведення капіталу за кордон. Встановлення обмежень на операції між МСБ і великими компаніями для уникнення можливих схем призведе до значного ускладнення адміністрування. У лютому 2017 року Мінфін надав експертам МВФ свою схему роботи податку на розподілений прибуток, яка передбачала контроль між платниками податку. Така схема була розкритикована у звіті МВФ. Аналог такого контролю доведеться вводити і у випадку, якщо лише МСБ перейде на ПнВК.

4.

Однією із головних переваг ПнВК є система, яка передбачає відсутність контролю операцій між платниками податку. Усі платники – це єдиний «бізнес-гаманець». Виведення грошей з цього гаманця за передбаченими в законопроекті каналами = оподатковувана операція. Таким чином, введення ПнВК призведе до значного скорочення контрольованої інформації з боку податкових органів. У свою чергу, це дає можливість скоротити чисельність працівників податкових органів. З іншого боку, це дозволяє збільшити кількість персоналу, задіяного у перевірці трансфертного ціноутворення (ТЦУ), і якість перевірок ТЦУ за рахунок підвищення уваги до таких перевірок.

У той же час, великі компанії здійснюють більшу кількість операцій, ніж МСБ. Відповідно збереження великих компаній на податку на прибуток призведе до збереження сьогоднішньої ситуації практично на тому ж рівні, що нівелює очікуваний у питаннях адміністрування ефект від ПнВК.

5.

За заявами співробітників ДФС, податкова сьогодні не витрачає достатньо зусиль для виявлення реальних схем розмивання податкової бази (що може бути виявлено під час перевірок в рамках ТЦУ). Часто перевірки зводяться до фіксації в актах перевірок надуманих порушень, що збільшує завантаження судів спорами, збільшує адміністративне навантаження на бізнес і погіршує інвестиційний потенціал України. Збереження податку на прибуток для великих компаній збереже проблему сьогоднішнього адміністрування цього податку.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2020

Перегляди 288

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

ПнВК та індекс економічної свободи 25 вересня, 2019    687

Податок на виведений капітал + BEPS 06 вересня, 2019    820

Все, що нам потрібно – СВОБОДА! 19 червня, 2019    1319

Податок на виведений капітал 2019 — leave them, kids, alone 19 листопада, 2018    873

Залиште нас у спокої. Як податок на виведений капітал змінить поведінку бізнесу 16 листопада, 2018    885

Податок на прибуток: перешкода для росту ВВП 14 листопада, 2018    923

Чому варто приймати податок на виведений капітал, а не просто продовжувати боротися з корупцією і виховувати/підвищувати кваліфікацію податкової, як досі 07 листопада, 2018    1553

Результати останнього дослідження «Індекс міжнародної податкової конкурентоздатності 2018» (2018 International Tax Competitiveness Index) або чому ПнВК – це найперспективніша податкова реформа 26 жовтня, 2018    835

#8557 #ПнВК vs BEPS (план протидії розмиванню бази оподаткування) 20 вересня, 2018    2305

#8557 #ПнВК та чисті активи 13 вересня, 2018    1104

Капітальний ремонт. Коментар Олександра Шемяткіна щодо заміни податку на прибуток податком на виведений капітал 15 серпня, 2018    523

Чому податок на виведений капітал – це добре з точки зору економічного розвитку, або чому в Україні не буде «економічного дива», якщо залишити status quo 08 серпня, 2018    3585

Прокоментувати