+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Дозвіл на працевлаштування іноземців: “спрощення” процедури

23 липня, 2013 Інформаційні листи

Почав діяти новий Порядок видачі дозволів на працевлаштування іноземців: відповідна постанова Кабінету Міністрів України № 437 була прийнята 27.05.2013 р. та набрала чинності 05.07.2013 року. Прес-служба Міністерства соціальної політики України поширила інформацію про спрощення процедури отримання дозволу на працевлаштування, проте після ознайомлення з текстом нового порядку ми не спішимо поділяти такий оптимістичний підхід.

Посадовці міністерства звітують про те, що кількість документів для оформлення дозволу скоротилась з 15 до 8. Цифри на перший погляд непогані, але якщо уважно порівняти тексти нового та колишнього порядку, то виходять менш віддалені значення. По-перше, не з 15, а з 14, адже відповідно до колишнього порядку ще з квітня цього року роботодавцеві не потрібно було подавати виписку або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. По-друге, не до 8, а до 11 (і це у кращому випадку). Навряд чи центр зайнятості не вимагатиме документ, що посвідчує право особи представляти роботодавця (як правило, звичайна довіреність на представництво), окрім випадків, коли директор компанії-роботодавця особисто подаватиме документи на працевлаштування іноземця. Квитанцію про внесення плати за розгляд заяви все одно потрібно подавати, хоч вже і після прийнятого рішення про надання дозволу на працевлаштування. Так само і щодо трудового договору з іноземцем: тепер замість проекту трудового договору роботодавець після отримання дозволу на працевлаштування протягом 3 днів повинен надати копію укладеного трудового договору, бо інакше виданий дозвіл анулюється.

Не потрібно буде подавати обґрунтування доцільності використання праці іноземця. Відтепер вичерпний перелік таких “обґрунтованих” підстав закріплений нормативному рівні. Зокрема, новий порядок визначає, що застосування праці іноземців є доцільним та достатньо обґрунтованим, якщо іноземець претендує на зайняття керівної посади і при цьому є засновником або співзасновником підприємства, установи, організації. Хочемо зауважити, що випадки, коли директором дочірньої компанії призначається один із її засновників, трапляються вкрай рідко. Як правило, акціонери (рада директорів) закордонної холдингової групи, бажають призначити на керівні посади в українських дочірніх компаніях власних представників. Такі представники не є засновниками/ співзасновниками компанії, а є, переважно, спеціалістами у сфері діяльності холдингової групи або професійними менеджерами. Вони користуються повною довірою акціонерів (ради директорів) і нерідко мають за плечима 20-30 річний досвід роботи в закордонних компаніях холдингу. Для іноземних інвесторів вкрай важливо, особливо на початку діяльності в Україні, мати своїх довірених представників в українському офісі. Проте новий порядок не дає можливості полегшити працевлаштування таких спеціалістів.

Щодо інших документів, які за новим порядком не будуть вимагатись від роботодавця, то це копія статуту (окрім згаданого випадку, коли засновник-іноземець претендує на зайняття керівної посади), довідка органу державної податкової служби про сплату роботодавцем податків та зборів, довідка центру зайнятості про відсутність у роботодавця заборгованості (у центрі зайнятості нарешті здогадались, що інформацію з власних реєстрів вони можуть отримати самостійно).

З набранням чинності новим порядком роботодавець змушений подавати новий документ, що раніше не вимагався, а саме: довідку лікувально-профілактичного закладу про те, що іноземець не хворий на хронічний алкоголізм, токсикоманію, наркоманію або інші інфекційні захворювання, перелік яких визначено Міністерством охорони здоров’я України (далі – “МОЗ”). Окрім того, що редакція зазначеної норми залишає бажати кращого (бо вийшло, що алкоголізм і наркоманія є інфекційними захворюваннями), звертаємо увагу, що на сьогодні не розроблений належний правовий механізм для отримання та подання іноземцем відповідної довідки.

Для порівняння, схожа довідка вимагається для отримання дозволу на імміграцію. Відповідно до Закону України “Про імміграцію” наявність певних хвороб є перешкодою для видачі іноземцеві дозволу на імміграцію. Перелік таких хвороб встановлений МОЗ України. Окремим категоріям іноземців (зокрема висококваліфікованим спеціалістам і робітникам, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України) довідку про відсутність інфекційних хвороб для отримання дозволу на імміграцію подавати не потрібно.

Щодо порядку видачі дозволу на працевлаштування іноземців, то:

  • на сьогодні переліку хвороб, які перешкоджають отриманню дозволу на працевлаштування, затвердженого МОЗ України, не існує; більше того, МОЗ України не має повноважень затверджувати такий перелік (див. п. 6.19 Про Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затверджений Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 467/2011);
  • законодавство не передбачає, що наявність певних захворювань є перешкодою для отримання дозволу на працевлаштування; новим порядком не передбачена можливість відмови у видачі дозволу на працевлаштування на підставі наявності у іноземця певних хвороб;
  • довідка є обов’язковою для всіх категорій іноземних працівників (у тому числі для висококваліфікованих спеціалістів, що претендують на зайняття керівних посад), за винятком осіб, яким може бути наданий статус біженця або особи, яка потребує додаткового захисту.

Хотілося б вірити, що всі ці питання будуть найближчим часом врегульовані.

За інформацією, опублікованою Міністерством соціальної політики України, строк розгляду документів Державною службою зайнятості зменшено з 30 до 15 днів. Але і цей показник сумнівний. Дійсно, формально строк на розгляд документів центром зайнятості скоротився. Але якщо врахувати всі етапи від подання документів до отримання дозволу відповідно до нового порядку, то реальний строк отримання дозволу буде довшим і вимагатиме більше дій від роботодавця (що важко назвати спрощенням процедури).

Ukr inozemci

Як бачимо, новий порядок отримання іноземцями дозволів на працевлаштування, затверджений постановою КМУ від 27.05.2013 р. № 437, не принесе істотного “спрощення”, а на багатьох етапах тільки посилить бюрократизм у процедурі працевлаштування іноземців в України.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© ТОВ «КМ Партнери», 2013

Перегляди 7566

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Перевірка переписки працівника роботодавцем: ЄСПЛ змінив своє рішення у справі «Барбулеску проти Румунії» 31 січня, 2018    192

Аутстаффінг: претензії контролюючих органів та судова практика 17 липня, 2017    1575

Штрафи Держпраці 11 липня, 2017    1322

Іноземним інвесторам надано право на отримання посвідок на тимчасове проживання в Україні 12 червня, 2017    868

Зміни в процедурі видачі дозволу на застосування праці іноземця 01 червня, 2017    8376

Набрав чинності новий порядок перевірки роботодавців 19 травня, 2017    845

Інструкція дій при перевірках дотримання законодавства про працю Держпраці 03 квітня, 2017    1083

Тук…тук… – Це міліція..?
– Як би ж… КДБ, що це я, інспекція з праці!
17 березня, 2017    1284

На що вплине збільшений з 2017 року розмір мінімальної заробітної плати? 06 січня, 2017    1799

Кому насправді доведеться більше платити в 2017 році? Зміни в частині оплати праці 30 грудня, 2016    9229

Нові колосальні штрафи за порушення законодавства про працю у 2017 році 29 грудня, 2016    18047

Приховані трудові відносини 15 листопада, 2016    2802

Прокоментувати