+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Дозвіл на працевлаштування іноземців: “спрощення” процедури

23 липня, 2013 Інформаційні листи

Почав діяти новий Порядок видачі дозволів на працевлаштування іноземців: відповідна постанова Кабінету Міністрів України № 437 була прийнята 27.05.2013 р. та набрала чинності 05.07.2013 року. Прес-служба Міністерства соціальної політики України поширила інформацію про спрощення процедури отримання дозволу на працевлаштування, проте після ознайомлення з текстом нового порядку ми не спішимо поділяти такий оптимістичний підхід.

Посадовці міністерства звітують про те, що кількість документів для оформлення дозволу скоротилась з 15 до 8. Цифри на перший погляд непогані, але якщо уважно порівняти тексти нового та колишнього порядку, то виходять менш віддалені значення. По-перше, не з 15, а з 14, адже відповідно до колишнього порядку ще з квітня цього року роботодавцеві не потрібно було подавати виписку або витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. По-друге, не до 8, а до 11 (і це у кращому випадку). Навряд чи центр зайнятості не вимагатиме документ, що посвідчує право особи представляти роботодавця (як правило, звичайна довіреність на представництво), окрім випадків, коли директор компанії-роботодавця особисто подаватиме документи на працевлаштування іноземця. Квитанцію про внесення плати за розгляд заяви все одно потрібно подавати, хоч вже і після прийнятого рішення про надання дозволу на працевлаштування. Так само і щодо трудового договору з іноземцем: тепер замість проекту трудового договору роботодавець після отримання дозволу на працевлаштування протягом 3 днів повинен надати копію укладеного трудового договору, бо інакше виданий дозвіл анулюється.

Не потрібно буде подавати обґрунтування доцільності використання праці іноземця. Відтепер вичерпний перелік таких “обґрунтованих” підстав закріплений нормативному рівні. Зокрема, новий порядок визначає, що застосування праці іноземців є доцільним та достатньо обґрунтованим, якщо іноземець претендує на зайняття керівної посади і при цьому є засновником або співзасновником підприємства, установи, організації. Хочемо зауважити, що випадки, коли директором дочірньої компанії призначається один із її засновників, трапляються вкрай рідко. Як правило, акціонери (рада директорів) закордонної холдингової групи, бажають призначити на керівні посади в українських дочірніх компаніях власних представників. Такі представники не є засновниками/ співзасновниками компанії, а є, переважно, спеціалістами у сфері діяльності холдингової групи або професійними менеджерами. Вони користуються повною довірою акціонерів (ради директорів) і нерідко мають за плечима 20-30 річний досвід роботи в закордонних компаніях холдингу. Для іноземних інвесторів вкрай важливо, особливо на початку діяльності в Україні, мати своїх довірених представників в українському офісі. Проте новий порядок не дає можливості полегшити працевлаштування таких спеціалістів.

Щодо інших документів, які за новим порядком не будуть вимагатись від роботодавця, то це копія статуту (окрім згаданого випадку, коли засновник-іноземець претендує на зайняття керівної посади), довідка органу державної податкової служби про сплату роботодавцем податків та зборів, довідка центру зайнятості про відсутність у роботодавця заборгованості (у центрі зайнятості нарешті здогадались, що інформацію з власних реєстрів вони можуть отримати самостійно).

З набранням чинності новим порядком роботодавець змушений подавати новий документ, що раніше не вимагався, а саме: довідку лікувально-профілактичного закладу про те, що іноземець не хворий на хронічний алкоголізм, токсикоманію, наркоманію або інші інфекційні захворювання, перелік яких визначено Міністерством охорони здоров’я України (далі – “МОЗ”). Окрім того, що редакція зазначеної норми залишає бажати кращого (бо вийшло, що алкоголізм і наркоманія є інфекційними захворюваннями), звертаємо увагу, що на сьогодні не розроблений належний правовий механізм для отримання та подання іноземцем відповідної довідки.

Для порівняння, схожа довідка вимагається для отримання дозволу на імміграцію. Відповідно до Закону України “Про імміграцію” наявність певних хвороб є перешкодою для видачі іноземцеві дозволу на імміграцію. Перелік таких хвороб встановлений МОЗ України. Окремим категоріям іноземців (зокрема висококваліфікованим спеціалістам і робітникам, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України) довідку про відсутність інфекційних хвороб для отримання дозволу на імміграцію подавати не потрібно.

Щодо порядку видачі дозволу на працевлаштування іноземців, то:

  • на сьогодні переліку хвороб, які перешкоджають отриманню дозволу на працевлаштування, затвердженого МОЗ України, не існує; більше того, МОЗ України не має повноважень затверджувати такий перелік (див. п. 6.19 Про Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затверджений Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 467/2011);
  • законодавство не передбачає, що наявність певних захворювань є перешкодою для отримання дозволу на працевлаштування; новим порядком не передбачена можливість відмови у видачі дозволу на працевлаштування на підставі наявності у іноземця певних хвороб;
  • довідка є обов’язковою для всіх категорій іноземних працівників (у тому числі для висококваліфікованих спеціалістів, що претендують на зайняття керівних посад), за винятком осіб, яким може бути наданий статус біженця або особи, яка потребує додаткового захисту.

Хотілося б вірити, що всі ці питання будуть найближчим часом врегульовані.

За інформацією, опублікованою Міністерством соціальної політики України, строк розгляду документів Державною службою зайнятості зменшено з 30 до 15 днів. Але і цей показник сумнівний. Дійсно, формально строк на розгляд документів центром зайнятості скоротився. Але якщо врахувати всі етапи від подання документів до отримання дозволу відповідно до нового порядку, то реальний строк отримання дозволу буде довшим і вимагатиме більше дій від роботодавця (що важко назвати спрощенням процедури).

Ukr inozemci

Як бачимо, новий порядок отримання іноземцями дозволів на працевлаштування, затверджений постановою КМУ від 27.05.2013 р. № 437, не принесе істотного “спрощення”, а на багатьох етапах тільки посилить бюрократизм у процедурі працевлаштування іноземців в України.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© ТОВ «КМ Партнери», 2013

Перегляди 7954

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Повідомлення про надзвичайні заходи у сфері трудового законодавства в Україні, спричинені кризою Covid-19 13 травня, 2020    564

Проєкт нового Порядку контролю за додержанням законодавства про працю – вчитися на помилках? Держпраці: ні, не чули. 07 серпня, 2019    2052

Польові будні Держпраці.
Судова справа про використання цивільно-правових договорів у відносинах з фізичними особами
06 травня, 2019    815

5-та група єдиного податку: «+» vs «-» 01 березня, 2019    3275

Маніпуляція як інвестпроект 25 лютого, 2019    874

Нові розміри штрафів за порушення трудового законодавства 08 лютого, 2019    1475

Огляд практики Верховного Суду за 2018 р., пов’язаної з розмежуванням цивільно-правових та трудових відносин 11 грудня, 2018    1099

Нові та старі ризики невідповідності найменувань посад працівників підприємства Класифікатору професій 25 жовтня, 2018    743

Звернення Касаційного адміністративного суду до Великої Палати: актуальні питання та результати 26 вересня, 2018    2734

Якщо застарілий Кодекс законів про працю (КЗпП) не реформується, а життя не стоїть на місці, то що робити? 20 серпня, 2018    15888

Зміни в порядку ведення та зберігання трудових книжок працівників представництв іноземних юридичних осіб 03 серпня, 2018    1479

Перевірка переписки працівника роботодавцем: ЄСПЛ змінив своє рішення у справі «Барбулеску проти Румунії» 31 січня, 2018    3491

Прокоментувати