+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Заплутались із карантинними обмеженнями?

10 квітня, 2020 Інформаційні листи

Пропонуємо розібратися із карантинними обмеженнями, які чинні на даний час в Україні та на території Києва.

Карантин відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 211

Основним документом з питань карантинних обмежень є Постанова Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 11 березня 2020 р. № 211 (далі – Постанова). Останній раз ми в цілому писали про цю Постанову в матеріалі «Уряд суттєво посилив карантинні заходи». Обмеження права на свободу пересування окремо коментували в публікації «Обмеження права на свободу пересування в межах карантину».

Нещодавно в Постанову були внесені зміни, зокрема:

  • було виключене правило про продаж товарів, що відтворюють та передають інформацію, тільки в спеціалізованих магазинах, які обов’язково повинні мати прямі контракти з операторами зв’язку;
  • дозволено надання послуг хімчистки, поштової та кур’єрської діяльності (замість попереднього формулювання дозволу для «об’єктів поштового зв’язку»), будівельні роботи, роботи із збирання і заготівлі відходів;
  • правило про перевезення службовими та орендованими транспортними засобами тепер замість формулювання «об’єкти критичної інфраструктури» містить формулювання «суб’єкти господарювання, які мають безперервний промисловий цикл»;
  • розширений перелік осіб, які досягли 60-річного віку, проте не потребують самоізоляції;
  • затверджено порядок проведення обов’язкової госпіталізації осіб, які здійснюють перетин державного кордону, до обсерваторів (ізоляторів).

Окремо Кабінет Міністрів періодично публікує роз’яснення до Постанови. Зокрема, нещодавно були прокоментовані обмеження на період карантину для людей від 60 років. Там же Кабмін наводить своє бачення того, що відноситься до об’єктів критичної інфраструктури. В іншій публікації даються відповіді на поширені питання щодо карантинних обмежень. Ці роз’яснення не є нормативними актами, тому їх потрібно розцінювати виключно як довідковий матеріал.

Документи Кабінету Міністрів щодо обмежень перетину державного кордону

З 07 квітня державний кордон України можна перетнути лише автотранспортом і лише у пунктах пропуску, визначених у Розпорядженні Кабінету Міністрів України від 13 березня 2020 р. № 288-р «Про тимчасове закриття деяких пунктів пропуску через державний кордон та пунктів контролю і припинення в них пішохідного сполучення». Також працює Оперативна карта роботи пунктів пропуску на час карантину.

Крім того, в Україні іншими урядовими документами тимчасово закриті пункти пропуску (пункти контролю) через державний кордон для міжнародного пасажирського залізничного, повітряного, автомобільного (для автобусів) сполучення, наприклад:

  • питання перевезень авіаційним транспортом врегульовані Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2020 р. № 228;
  • заборони, пов’язані із міжнародним пасажирським залізничним та автобусним перевезенням, а також із перетинанням державного кордону на в’їзд в Україну для іноземців та осіб без громадянства врегульовані Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 березня 2020 р. № 287-р;
  • щодо роботи контрольних пунктів в’їзду на тимчасово окуповану територію Автономної Республіки Крим і м. Севастополя варто дивитись Розпорядження Кабінету міністрів України від 14 березня 2020 р. № 291-р.

Постанови Головного державного санітарного лікаря України

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25 березня 2020 р. № 338-р заступника Міністра охорони здоров’я – головного державного санітарного лікаря України призначено керівником робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру державного рівня, пов’язаної з поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Головний державний санітарний лікар України може виносити постанови, які також регулюють діяльність бізнесу в умовах карантину. Наприклад, Постановою від 30 березня 2020 р. № 5 дозволено функціонування ринків, за дотримання певних умов (наприклад, знаходження на ринку не більше одного відвідувача на 20 м торгівельної площі). Разом з тим потрібно враховувати, що на місцевому рівні (як у Києві, наприклад) ринки все одно можуть бути закриті.

Обмеження на території міста Києва

Раніше ми розповідали про ситуацію з карантинними заходами в місті Києві в матеріалі «Карантинні обмеження в Україні: ситуація на даний час». З того моменту додаткові обмеження на локальному рівні вводяться не Протоколами Постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а Розпорядженнями Керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. Рекомендуємо ознайомитись з їх змістом за посиланням. Також нижче ми розібралися з деякими питаннями, пов’язаними з діяльністю Керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.

Паралельне існування двох керівників робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 березня 2020 р. № 324-р встановлено режим надзвичайної ситуації у місті Києві. У той же день КМДА ухвалила Розпорядження № 488, яким встановила режим надзвичайної ситуації регіонального рівня у м. Києві та призначила Керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації Першого заступника Голови КМДА М. Поворозника.

Згодом, 25 березня 2020 р. Урядом було прийнято рішення про запровадження режиму надзвичайної ситуації на всій території України до 24 квітня 2020 р. Керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації призначено головного державного санітарного лікаря України.

Підстава для встановлення режиму надзвичайної ситуації як регіонального, так і державного рівня, одна – поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Тобто з 25 березня 2020 р. рівень надзвичайної ситуації було підвищено з регіонального до державного.

Разом з тим, відповідно до ч. 2 ст. 75 Кодексу цивільного захисту України:

«Залежно від рівня надзвичайної ситуації керівником робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації призначається:

1) Кабінетом Міністрів України у разі виникнення надзвичайної ситуації державного рівня – Перший віце-прем’єр-міністр, віце-прем’єр-міністр чи керівник одного з центральних органів виконавчої влади або його перший заступник (заступник);

2) Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями у разі виникнення надзвичайної ситуації регіонального рівня – перший заступник або один із заступників Голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голови обласної, Київської чи Севастопольської міських державних адміністрацій».

З буквального прочитання ст. 75 Кодексу цивільного захисту України вбачається, що керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, в залежності від її рівня, завжди один. Це мало б означати втрату всіма регіональними керівниками робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації своїх повноважень з 25 березня 2020 р.

Водночас керівник робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації регіонального рівня у м. Києві продовжив видавати розпорядження щодо карантинних обмежень.

Наразі діє останнє таке розпорядження № 12 від 04 квітня 2020 р. Цим розпорядженням було деталізовано обмеження, встановлені Постановою, однак додано також нові обмеження. Зокрема, у м. Києві заборонено роботу косметологічних кабінетів та стоматологічну практику (крім невідкладних станів). Однак головний державний санітарний лікар України вказані види медичної практики не забороняв.

Наразі законодавство не дає однозначної відповіді на те, чи можуть в умовах надзвичайної ситуації державного рівня співіснувати керівники робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації різних рівнів, та як виконувати їх розпорядження у випадку, якщо вони суперечать одне одному.

Повноваження керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації

Навіть якщо припустити, що паралельне співіснування керівників робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації на державному та регіональному рівні є законним, виникає питання, чи всі карантинні обмеження у м. Києві були встановлені в межах компетенції керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.

Розпорядженням № 12 від 04 квітня 2020 р. було встановлено ряд обмежень, зокрема щодо режиму в’їзду-виїзду до міста Києва, зупинення роботи окремих суб’єктів господарювання, посилених вимог до якості реалізації продуктів харчування, особливого порядку профілактичних та протиепідемічних (в тому числі дезінфекційних) робіт тощо. Повноваження щодо обмеження доступу населення (в тому числі особливий режим в’їзду-виїзду) та зупинення роботи суб’єктів господарювання прямо передбачені ч. 7 ст. 75 Кодексу цивільного захисту України.

Однак повноваження щодо встановлення посилених вимог до якості реалізації продуктів харчування, особливого порядку профілактичних та протиепідемічних (в тому числі дезінфекційних) робіт віднесені ст. 30 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» до компетенції місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Тобто такі обмеження мали бути затверджені розпорядженням КМДА. Наразі відсутня будь-яка інформація стосовно делегування Київською міською державною адміністрацією своїх повноважень керівнику робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2020

Перегляди 1871

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Закон № 731-IX: карантин тепер не є безумовною підставою для поновлення/продовження процесуальних строків 04 серпня, 2020    22626

Повідомлення про надзвичайні заходи у сфері трудового законодавства в Україні, спричинені кризою Covid-19 13 травня, 2020    1193

Відповідальність за карантин: але не про 17 тис. грн штрафу для громадян, а про відповідальність високопосадовців за неправомірні обмеження для бізнесу та суспільства 13 травня, 2020    3273

Незаконність карантину в Україні 30 квітня, 2020    38128

Що нового з карантинними обмеженнями? 24 квітня, 2020    1234

Нові правила щодо орендної плати на період карантину 21 квітня, 2020    1123

Обмеження права на свободу пересування в межах карантину 09 квітня, 2020    2371

Уряд суттєво посилив карантинні заходи 03 квітня, 2020    1652

Чи дійсно на період карантину скасована орендна плата (частина 2)? 03 квітня, 2020    3825

Звільнення від ПДВ «заднім» числом: що робити? 02 квітня, 2020    1344

Карантинні обмеження в Україні: ситуація на даний час 02 квітня, 2020    2450

Чи дійсно на період карантину скасована орендна плата? 30 березня, 2020    1315

Прокоментувати