+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

Звітуємо з ТЦУ за 2020 р.: що Вам ще потрібно знати

автори: Іван Шинкаренко, Вікторія Шевченко, Карина Гасимова

19 лютого, 2021 Ексклюзив

2020 р., як і початок 2021 р., приніс платникам податків багато сюрпризів. Не минулось, звісно, і без змін, які стосуються питання регулювання трансфертного ціноутворення (далі – ТЦУ) в Україні. Короткий огляд останніх нововведень, які мають бути враховані платниками податків вже під час звітування з ТЦУ за 2020 р., надаємо до Вашої уваги.


Зміни щодо надання обґрунтування економічної доцільності і наявності ділової мети


Законом України № 1117 від 17.12.2020 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збору даних та інформації, необхідних для декларування окремих об’єктів оподаткування» (далі – Закон № 1117) передбачено зміни до змісту Документації з ТЦУ платника податку. Зокрема, відповідно до пп. 39.4.6 ПК України, відтепер надавати обґрунтування економічної доцільності та наявності ділової мети потрібно і щодо операцій з товарами на додачу до операцій, предметом яких є роботи (послуги), нематеріальні активи, інші предмети господарських операцій, відмінні від товарів.


Крім того, вказаним Законом № 1117 законодавець поширив таку вимогу щодо надання обґрунтування також на операції продажу товарів, робіт (послуг), нематеріальних активів, інших предметів господарських операцій, відмінних від товарів. На практиці це означає, що платники податків тепер зобов’язані надавати обґрунтування економічної доцільності і наявності ділової мети фактично щодо усіх своїх контрольованих операцій.



За результатами аналізу поданого обґрунтування, у разі недоведеності (на думку контролюючого органу) економічної доцільності таких операцій і відсутності ділової мети, контролюючий орган має право діяти, обираючи один із двох запропонованих варіантів:


  • Замінити операцію альтернативним варіантом, реально доступним для кожної із сторін операції, з метою визначення умов договору (контракту), які у такому б випадку погоджувалися сторонами. Надалі відповідність умов такої альтернативної операції принципу «витягнутої руки» визначатиметься з урахуванням вимог пункту 39.3 ПК України. При цьому, визначаючи альтернативні варіанти для операції, реально доступні для кожної із сторін угоди, буде враховуватися, чи були інші реалістичні варіанти, доступні для будь-якої із сторін, що привели б до вигіднішого економічного ефекту, якби така сторона укладала угоду з непов’язаними особами замість укладання угоди з пов’язаними особами.

  • Не врахувати (не визнати) таку контрольовану операцію. У такому випадку фінансовий результат до оподаткування платника податків збільшується у порядку, передбаченому абзацом першим пп. 140.5.21 п. 140.5 ст. 140 ПК України (тобто на суму операції, яку контролюючий орган не враховує (не визнає) внаслідок відсутності економічної доцільності і ділової мети) і обов’язок здійснення коригування фінансового результату покладається на контролюючий орган.


При цьому обов’язок доведення, що (1) комерційні та/або фінансові характеристики контрольованої операції, визначені згідно з фактичними діями сторін операції та фактичними умовами її проведення, відрізняються від умов, що застосовуються між непов’язаними особами з урахуванням наявності розумної економічної причини (ділової мети) у зіставних обставинах, а також що (2) непов’язані особи, які діють у зіставних умовах та ведуть себе комерційно раціонально з урахуванням альтернативних варіантів, реально доступних для кожної із сторін угоди, не вступали б у таку контрольовану операцію, також покладається на контролюючий орган.


Як бачимо, системний аналіз Закону № 1117 дозволяє говорити про введення нової «умови», яка має бути врахована платником податків під час підготовки Документації з ТЦУ і яку буде використовувати для доведення своєї позиції контролюючий орган – наявність реально доступних альтернативних варіантів здійснення контрольованої операції (тобто неконтрольованих операцій). Дане уточнення є важливим з огляду на те, що зміни, внесені Законом № 466-ІХ від 16.01.2020 р., давали неясність щодо методики обґрунтування економічної вигоди, яка отримується в результаті здійснення контрольованої операції.


А як щодо документацій, підготовлених за попередні звітні періоди?


...

 

Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.

Перегляди 210

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Мільярдний програш Coca-Cola у ТЦУ-спорі з Податковою службою США стосовно роялті, або чому платникам не варто бути надміру оптимістичними в домовленостях з державою 17 лютого, 2021    454

Дякуємо, що не 31-го! Кабмін затвердив перелік сировинних товарів, на які поширюватимуться нові спецправила ТЦУ 16 грудня, 2020    608

Закон № 466-ІХ встановив, що прибуток фізичних осіб від деяких операцій з інвестиційними активами розраховується за звичайними цінами. Що це означає? 16 жовтня, 2020    646

Нові правила пропорційного коригування з ТЦУ запроваджені в податкове законодавство України з травня 2020 року 06 жовтня, 2020    526

Удосконалення контролю ТЦУ для постійних представництв в Україні: нові правила визначення оподатковуваного прибутку вже з травня 2020 року 26 серпня, 2020    2649

ТЦУ і Закон 466-IX: огляд найважливіших змін 09 червня, 2020    1217

Верховна Рада України запровадила трирівневу структуру документації ТЦУ та інші важливі зміни до Податкового кодексу 26 травня, 2020    1227

В Україні з 01 січня 2020 р. змінено Перелік організаційно-правових форм нерезидентів, які не сплачують податок на прибуток та/або не є податковими резидентами держав своєї реєстрації 14 січня, 2020    4969

Виплата процентів на Кіпр: підводні камені застосування Конвенції 03 грудня, 2019    3576

High-End ТЦУ
Серія матеріалів: трансфертне ціноутворення та збитки – ще не вирок. У яких випадках можна обґрунтувати і як це зробити?
Частина 1, 2
28 листопада, 2019    916

Революція в міжнародному оподаткуванні наближається. Тепер офіційно.
ОЕСР публікує пропозиції щодо уніфікованого підходу до оподаткування «цифрової економіки»
15 жовтня, 2019    1537

Коли податківці можуть запитати обґрунтування цін в операціях, що потрапляють під норму про 30 % коригування (пп. 140.5.4 ст. 140 Податкового кодексу)? 11 жовтня, 2019    872

Прокоментувати