+ Слово має бути в результатах пошуку. - Видалення слова з результатів пошуку. * Слово починається/закінчується на текст перед/після символу. ""Пошук слів у складі фрази.

 

КАРАУЛ УСТАЛ! (ПРО СКАСУВАННЯ МОРАТОРІЮ НА ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК)

автори: Олександр Мінін, Антоніна Городецька

05 жовтня, 2020 Ексклюзив

Нещодавно ми писали про очікуваний шквал перевірок після завершення дії мораторію та аналізували відсутність ефективності останніх, що підтвердили гарні показники наповнення бюджету без проведення перевірок (детальніше – в нашому матеріалі «Готуємося до шквалу перевірок як тільки завершиться карантин? ТА Скільки реально необхідно податкових перевірок?»).

Та дії, направлені на скасування мораторію, не заставили себе довго чекати – адже податковий «караул» втомився без перевірок.

1.

Прем’єр-міністром України паном Шмигалем Д. А. було внесено Проект Закону № 4101 від 15.09.2020 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» (далі – Законопроект № 4101), яким пропонується скасування мораторію.

Законопроектом № 4101 пропонується внести зміни до п. 52-2 Підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідні положення ПКУ, якими, серед іншого, закріпити, що:

«522. Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», крім:

Документальні планові перевірки, які відповідно до плану – графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» та не були розпочаті, виключаються з плану - графіку проведення планових документальних перевірок на 2020 рік. Оновлений план - графік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 робочих днів з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються по дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень». Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

На період з 18 березня 2020 року по дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу».


Тобто запропонованими змінами мораторій на проведення перевірок завершується не після скасування карантину, а з дати набрання чинності Законопроектом № 4101. А відповідно до п. 1 Розділу ІІ Прикінцевих положень Законопроекту № 4101:

«1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування…».

Тобто у разі прийняття, наприклад, Законопроекту № 4101 у жовтні 2020 р. – мораторій на проведення перевірок буде завершено. Податкова протягом 10 днів опублікує оновлений План-графік перевірок на 2020 рік, виключивши з нього всі планові перевірки, призначені на період з 18.03.2020 р. по дату набрання чинності Законопроектом № 4101 – і, так би мовити, «карусель понеслась».

2.

Тобто карантин у країні не завершився, очікується «друга хвиля» епідемії, дистанційну (надомну) роботу ніхто не відміняв – а ось проведення податкових перевірок має здійснюватися?

І найцікавіше викладено у Пояснювальній записці до Законопроекту № 4101:

«2. Проблема, яка потребує розв’язання

Необхідність розроблення проекту Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» пов’язана з потребою у врегулюванні ряду питань, а саме:

1. У зв’язку з тим, що дію мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок встановлено на доволі великий проміжок часу, за період його дії (на сьогодні з 18 березня 2020 року по дату набрання чинності цим Законом) значна частка суб’єктів господарювання, які мають ризики несплати податків, залишаються неперевіреними. Окрім того, до податкових органів надходять СКАРГИ ГРОМАДЯН з питань порушень порядку проведення розрахунків, ліцензування та неоформлення трудових відносин у різних сферах діяльності, проте контролюючі органи позбавлені можливості провести перевірку таких суб’єктів господарювання.

Тому, з метою недопущення втрат доходів бюджету та з метою забезпечення належного виконання податковими органами контролюючої функції, пропонується завершити дію мораторію на проведення документальних та фактичних перевірок…».

Виходить, що це ГРОМАДЯНИ ПОПРОСИЛИ ПЕРЕВІРОК?

У радянські часи був такий трюк з підвищенням цін «по просьбам трудящихся». Відчувається, що автори «пояснень» пройшли, мабуть, відповідну «школу».

Але якщо без жартів, то «обмовка» про «недопущення втрат доходів бюджету» – це і є справжні причини скасування мораторію, не дивлячись ні на що.

Тому готуємося до «цунамі» перевірок (дивіться інформаційний лист «Готуємося до шквалу перевірок як тільки завершиться карантин? ТА Скільки реально необхідно податкових перевірок?»).

3.

Тут одразу хочеться дати пораду тим платникам, місяці запланованих перевірок по яких вже минули – не спокушайтеся, ви не «проскочили» небезпеку, просто податкова розуміє, що фізично не встигне провести перевірки, що мали проводитися протягом 7-ми місяців 2020 року, за останні 3 місяці 2020 року. Водночас приписи перехідних положень про зупинення строків давності на період мораторію – залишають «вікно можливостей» для призначення планових перевірок на 2021 рік із можливістю перевіряти не 3, а 4 роки діяльності платника.

Тому радимо шукати «себе» 25.12.2020 р. у Плані-графіку перевірок на 2021 рік.

І тут вже точно має бути реалізована запобіжна міра перевірки платником підстав для включення в План-графік на 2021 рік – відповідності платника критеріям ризику, чи податкова просто зробила «автоматичне перенесення» перевірки з 2020 на 2021 р.?

4.

А що відбуватиметься з платниками, запланована перевірка яких знаходитиметься «на межі»?

Так, відповідно до запропонованих змін мораторій діятиме «по дату набрання чинності» Законопроектом № 4101. А «Документальні планові перевірки, які відповідно до плану – графіку … мали розпочатися у період з 18 березня 2020 року по дату набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» та не були розпочаті, ВИКЛЮЧАЮТЬСЯ з плану - графіку проведення планових документальних перевірок на 2020 рік».

Водночас відповідно до Наказу Міністерства фінансів України від 02.06.2015 р. № 524 затверджена форма Плану-графіку проведення документальних планових перевірок платників податків містить відомості:


  • «Запланована документальна перевірка, місяць початку».


Тобто завершення мораторію «прив’язано» до дати, а план перевірок – до місяця.

Відповідно, у разі набрання чинності Законопроектом № 4101, наприклад, 15.10.2020 р. – це означатиме, що заплановані на жовтень 2020 року перевірки мають проводитись чи виключаються з Плану-графіку на 2020 рік? А якщо мораторій завершиться в останні дні місяця, наприклад, 29 жовтня?

Наведене ніяк не відповідає вимогам зрозумілості і передбачуваності закону.

Здається, Законопроект № 4101 готувався поспіхом, оскільки чинні норми ПКУ в цій частині є більш обміркованими і передбачають: «Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину…».

Тобто за діючою редакцією зрозуміло, що місяць, у якому завершується карантин, підпадає у повному обсязі під дію мораторію і не відбувається ніяких «розривів»/колізій/непорозумінь.

Однак, на жаль, діючі норми не були прикладом під час формулювання пропозицій внесення змін. І, по суті, це питання є неврегульованим і залишилось «на розсуд» податкового органу.

5.

Але виникає питання щодо законності (вибачте за тавтологію) Законопроекту № 4101. ...

 

Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.

Перегляди 346

Прокоментувати