Глобальний тренд: операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості під прицілом ТЦУ
Російський досвід контролю операцій експорту аміаку (справа ПАО «Тольяттиазот»): (1) «незалежний» швейцарський трейдер визнаний пов’язаною особою; (2) не прийнято 4-й метод з тестуванням трейдера-нерезидента та застосовано 1-й метод ТЦУ
Уряди розвинених країн опікуються питаннями оподаткування цифрової економіки, боротьбою проти структурувань із використанням об’єктів інтелектуальної власності та фінансових послуг. Тим часом перед більшістю інших країн стоїть прозаїчніше (хоча не менш складне) завдання: проконтролювати ціноутворення експорту сировинних товарів.
Зрозуміло, що, зважаючи на структуру зовнішньої торгівлі, експорт сировинних товарів і традиційної продукції важкої промисловості є вкрай важливим питанням і для України.
Наразі серйозного фіскального наступу на цю сферу бізнесу з використанням інструментарію ТЦУ в Україні не спостерігається. Хоча принаймні на рівні законодавства спроби це зробити здійснювалися. Згадаймо хоча б спеціальні правила для товарів, що мають біржові котирування, які принаймні «на папері» виглядали загрозливо, однак поки що так і не запрацювали. Чому? А тому що дотриматися принципу «витягнутої руки», застосовуючи цінові котирування на пшеницю, скажімо, Чиказької товарної біржі (яка вказана в переліку бірж, що мають застосовуватися), достатньо важко, якщо взагалі можливо в умовах обмеженості даних, які б дозволили здійснити необхідні коригування. Тут спрацьовує правило – чим складніша система, тим менше шансів, що вона запрацює на практиці.
Можна довго розмірковувати про вітчизняні реалії, але тим не менш глобальні тренди достатньо чітко вказують на те, що правила гри змінюються. І операції з сировинними товарами та традиційною продукцією важкої промисловості не є виключенням. Вони все частіше опиняються під «прицілом» фіскальних органів, в тому числі в сусідніх країнах.
Ці тренди рано чи пізно можуть стати реаліями і в Україні.
Вкрай показовим є рішення Арбітражного суду Самарської області РФ від 06 вересня 2018 року у справі № А55-1621/2018, що стосується спору органу Федеральної податкової служби РФ (далі – ФНС) з ПАО «Тольяттиазот» щодо трансфертного ціноутворення при експорті аміаку.
Зокрема, рішення розглядає два важливих аспекти, які стосуються структур експорту товарів через трейдера з реєстрацією в Швейцарії:
- визнання «незалежного» трейдера пов’язаною особою;
- аналізу ТЦУ: неприйняття методу чистого прибутку в якості належного обґрунтування цін та застосування 1-го методу – порівнюваної неконтрольованої ціни.
Рішення суд прийняв на користь фіскального органу. І хоча не з усіма висновками суду можна погодитися (принаймні, не володіючи достатніми знаннями російського ТЦУ), рішення не з жанру «ты виноват уж тем, что хочется мне кушать». На 75-ти сторінках ґрунтовно розглянуті доводи сторін і підстави винесеного рішення.
Нижче ми зупинимося на найбільш важливих моментах рішення.
Визнання «незалежного» швейцарського трейдера пов’язаною особою
...
Повний текст статті доступний лише передплатникам сайту.
МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ
Нова форма Звіту про контрольовані операції і Порядок його заповнення: що змінилось?
175
Нові правила щодо визначення ділової мети в Україні
З 01 січня 2021 року набирають чинності оновлені правила щодо визначення ділової мети операцій, представлені у 2020 році
346
Звіт у розрізі країн міжнародної групи компаній: форма та порядок подачі
307
Звітуємо з ТЦУ за 2020 р.: що Вам ще потрібно знати
353
Мільярдний програш Coca-Cola у ТЦУ-спорі з Податковою службою США стосовно роялті, або чому платникам не варто бути надміру оптимістичними в домовленостях з державою
706
Дякуємо, що не 31-го! Кабмін затвердив перелік сировинних товарів, на які поширюватимуться нові спецправила ТЦУ
787
Закон № 466-ІХ встановив, що прибуток фізичних осіб від деяких операцій з інвестиційними активами розраховується за звичайними цінами. Що це означає?
724
Нові правила пропорційного коригування з ТЦУ запроваджені в податкове законодавство України з травня 2020 року
564
Удосконалення контролю ТЦУ для постійних представництв в Україні: нові правила визначення оподатковуваного прибутку вже з травня 2020 року
3040
ТЦУ і Закон 466-IX: огляд найважливіших змін
1259
Верховна Рада України запровадила трирівневу структуру документації ТЦУ та інші важливі зміни до Податкового кодексу
1295
