Предмет доказування в адміністративному судочинстві: від захисту приватної особи до процесуального нігілізму (2016)

12 грудня, 2016 Видання

evrobrochure1Як можна оцінити роботу адміністративної юстиції в Україні? Однозначна відповідь на це питання навряд чи можлива. Але серед ймовірних варіантів відповіді доречний такий: треба щось міняти. І мова йде не про персоналії. Мова – про системний підхід до процесу.

Які почуття викликає в учасника процесу адміністративна юстиція? З досвіду нашої роботи знаємо, що більшість відповість – невпевненість. Невпевненість в тому, що будеш почутий, що всі сторони процесу і судді однаково сприймають предмет спору, що наданих доказів достатньо для доказування своєї позиції, а якщо недостатньо, то суд проінформує про це.

З якою метою створюється адміністративна юстиція? Які завдання вона виконує? Згідно з недавніми змінами в ст. 125 Конституції України, адміністративні суди діють з метою захисту прав, свобод та інтересів особи в сфері публічно-правових відносин. На жаль, на практиці це не завжди так, а швидше, навпаки, процес має ознаки інквізиційного.

Протягом декількох років адвокати КМ Партнери проводили дослідження, намагаючись з’ясувати, чим саме обумовлені проблеми в адміністративному судочинстві з точки зору побудови процесу і норм кодексу. З результатами досліджень можна ознайомитись в науково-популярному виданні «Предмет доказування в адміністративному судочинстві: від захисту приватної особи до правового нігілізму. З досвіду практикуючих юристів».

У публікації розкрито питання історії формування адміністративної юстиції в світі і в Україні, характеризуються теоретичні напрацювання з питань адміністративного процесу, як в нашій країні, так і за кордоном, а також є інформація про сучасну іноземну практику його застосування, зокрема, розповідається про судові доктрини.

Автори описують причини існуючих проблем в адміністративному процесі і пропонують практичні шляхи їх вирішення. Наприклад, в українській практиці розгляду податкових спорів підготовче провадження, як правило, має церемоніальний характер. На цій стадії процесу реальна підготовка до розгляду справи не здійснюється. Постанови суду про закінчення підготовчого провадження досить типові і не відображають суті конкретного спору. Як свідчить статистика, попередні засідання у справі суди проводять вкрай рідко (в податкових спорах вони майже відсутні).

У той же час, роль підготовчого провадження (так само як і можливість проводити попередні судові засідання) є важливою в адміністративному процесі. Зокрема, саме на цьому етапі суд повинен визначити рамки предмета доказування, що дозволило б сторонам передбачувано для себе вести процес і готувати докази.

Мета видання – кардинально змінити підхід суддів і учасників адміністративного процесу, в тому числі в податкових спорах, до визначення предмета доказування, надання доказів і розподілу тягаря доказування між учасниками. Такі зміни створюють умови для переходу від інквізиційного процесу, який став традиційним, до процесу, метою якого є захист прав, свобод та інтересів особи в сфері публічно-правових відносин.

Перегляди 2245

Прокоментувати