Звичайна ціна як спосіб наповнення “дірки”, тобто бюджету

06 вересня, 2012 Інформаційні листи

Починаючи з липня 2012 року, податкові органи проявляють особливу активність у питаннях наповнення бюджету шляхом визначення податкових зобов’язань із застосуванням звичайних цін. Так, ДПС України випустила такі документи щодо звичайних цін:

  • наказ від 5 липня 2012 року № 581 “Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо порядку визначення доходу та витрат за операціями з безоплатної передачі товарів (робіт, послуг)”;
  • лист від 24.07.2012 р. № 20001/7/15-1217 “Про направлення методичних рекомендацій щодо алгоритму визначення звичайної ціни продукції (товарів) при здійсненні зовнішньоекономічних операцій”.

Як наслідок такої “нормотворчої” діяльності ДПС України, активізувалися і податківці на місцях. Нам відомі випадки отримання запитів деякими підприємствами від податкових органів, в яких просять надати документи про здійснення зовнішньоекономічної діяльності, в тому числі з обґрунтуванням цін. При цьому запит не обґрунтовується необхідністю перевірки звичайних цін, а зазначається інша причина, наприклад, перевірка завершення операції для цілей розрахунків у ЗЕД, перевірки здійснення операцій з контрагентами за ланцюгом розрахунків.

Як правило, листи податкових органів недостатньо вмотивовані (не зазначені підстави для направлення запита, а лише є посилання на загальні норми Податкового кодексу), а тому надавати документи та інформацію на такі запити необов’язково, але варто надіслати відповідь про необґрунтованість запиту.

Для того, щоб податкові органи мали можливість направити платникам податків повідомлення-рішення за наслідками визначення податкових зобов’язань із застосуванням звичайних цін, Вищий адміністративний суд України видав лист від 14.06.2012 року № 1500/12/13-12, в якому зазначив, що до 2013 року податкові органи мають право надсилати податкові повідомлення-рішення за наслідками перевірок у зв’язку із визначенням податкових зобов’язань із застосуванням механізму звичайних цін. При цьому саме платники податків повинні доводити неправомірність визначення податкових зобов’язань, тобто такі податкові повідомлення-рішення не вважаються відкликаними у випадку незгоди з ними платниками податків, як це буде починаючи з 1 січня 2013 року (початок дії статті 39 ПКУ, звичайно, якщо вони знову щось не змінять, відповідний законопроект вже існує).
Нам також відомі вже окремі випадки донарахування податкових зобов’язань саме із застосуванням механізму звичайних цін виробникам продукції, у зв’язку із продажем товару пов’язаним особам (наприклад, компаніям, які займаються дистрибуцією продукції).

Тому варто взяти до уваги таку активність податкових органів в цій сфері та перевірити принаймні можливість надати обґрунтування розміру ціни, яка використовується платником податків. Для проведення власного “тесту” рекомендуємо використати методичні рекомендації, затверджені ДПС України, наприклад:

  • рівень закупівельних цін (ціни продажу) в порівняльних умовах (характеристики майна, функціональний аналіз, договірні умови, економічні обставини, ділові стратегії);
  • рівень націнки;
  • витрати, пов’язані із збутом ТМЦ;
  • собівартість ТМЦ.

Особливо треба звернути увагу на ситуації, коли один і той же товар продається різним покупцям за різними цінами (наприклад, дистриб’юторам, торговельним мережам, ресторанам). Податковим органам навіть непотрібно збирати інформації про ціни, все є у підприємства. Тому треба розробити (якщо такої немає) чітку політику визначення ціни для кожного сегменту покупців.

Як кажуть, бажаєш миру – готуйся до війни, отже бажаємо бути напоготові і принаймні бути готовими надати податковим органам обґрунтування визначення ціни.

Для обґрунтування можна використати лист ДПС України від 09.07.2012 р. № 12372/6/15-1216 “Щодо витрат на ремонт та витрат по операціях із пов’язаними особами”, який може бути використаний на користь платника податку (принаймні, як доказ існування неоднозначності у застосуванні норми щодо визначення витрат на виготовлення продукції у випадку її продажу пов’язаній особі).

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

З повагою,

© ТОВ «КМ Партнери», 2012

Перегляди 7080

МАТЕРІАЛИ ПО ТЕМІ

Звичайна ціна. Версія ДФСУ 20 вересня, 2016    490

Податок на виведений капітал в аспекті застосування звичайної ціни 29 серпня, 2016    576

Електронний кабінет і податок на виведений капітал: кому це треба і навіщо? 17 червня, 2016    9364

Звичайна ціна як база ПДВ, що це? 24 лютого, 2016    666

ПДВ, звичайно, непрямий податок, але ж не настільки… 18 березня, 2015    2200

Звичайні ціни в неконтрольованих операціях 31 жовтня, 2013    5578

Звичайні ціни в неконтрольованих операціях: частина ІІ Пов’язані особи та нерезиденти повертаються… 10 лютого, 2013    2503

Прокоментувати