Застосування медіани діапазону цін (рентабельності) або чому медіана – це ще одне «покращення» для платників податків

19 червня, 2015 Інформаційні листи

Редакція ст. 39 Податкового кодексу України (далі – «ПКУ»), яка діє з 1 січня 2015 року, ввела нове поняття – медіани діапазону цін (рентабельності). Медіана – це значення діапазону цін, яке відтепер будуть використовувати для коригування податкових зобов’язань за правилами трансфертного ціноутворення (п.п. 39.3.2.3. статті 39 ПКУ). Якщо говорити в термінах попереднього нормативного регулювання – це спосіб визначення звичайної ціни в межах діапазону цін (рентабельності).

Застосування медіани передбачається у випадку, коли ціна в контрольованій операції чи відповідний показник рентабельності виявляються поза межами розрахованого діапазону цін (рентабельності).

Нещодавно набув чинності новий порядок розрахунку діапазону цін (рентабельності) та медіани1, відповідно до якого:

1) у випадку, якщо добуток числа 0,5 і числа значень вибірки цін (фінансових показників) є цілим числом, медіана дорівнює середньому арифметичному між значенням, що має у вибірці порядковий номер, рівний такому цілому числу, та значенням, що має наступний порядковий номер у вибірці;

2) у випадку, якщо добуток числа 0,5 і числа значень вибірки цін (фінансових показників) не є цілим числом, медіана дорівнює значенню, що має у вибірці порядковий номер, який дорівнює збільшеній на одиницю цілій частині такого числа.

Що це означає для платників податків?

У попередній редакції ПКУ у випадку, якщо ціна виявлялась поза межами ринкового діапазону, платник міг для цілей оподаткування використовувати мінімальне значення діапазону (наприклад, п.п. 39.3.3.7. ПКУ в редакції, що діяла до 01 січня 2015 р.).

Тобто порядок вибору ціни, що відповідає принципу «витягнутої руки», виглядав таким чином (малюнок 1):

picture1

Натомість з появою медіани платник податків або ж податковий орган у випадку, якщо ціна контрольованої операції не відповідає принципу «витягнутої руки» (знаходиться поза межами розрахованого діапазону), має застосовувати не мінімальну ціну діапазону, а, по суті, його середину – медіану.

Схематично це зображено на малюнку 2:

picture2

Відмітимо, що вказане правило діє тільки у випадках, коли це вигідно фіскалам. У випадку, коли застосування медіани призведе до зменшення суми податку, яка підлягає сплаті в бюджет (наприклад, витрати нараховані виходячи з ціни, нижчої за діапазон), медіана не застосовується.

Таким чином, нові правила щодо застосування медіани означають, що при коригуванні показників податкового обліку з застосуванням правил трансфертного ціноутворення потенційні ризики зростають, адже фінансовий результат буде збільшуватися, виходячи з ціни медіани. Водночас медіана може суттєво відрізнятися від інших показників цін (рентабельності) порівнюваних операцій, які також знаходяться в межах розрахованого діапазону (тобто в межах ринку).

Звертаємо Вашу увагу на те, що наведений вище коментар не є консультацією і пропонується з інформаційною метою. В конкретних ситуаціях рекомендується отримання повної фахової консультації.

Примітки:

1Постанова Кабінету Міністрів України від 4 червня 2015 року № 381 «Про затвердження Порядку розрахунку діапазону цін (рентабельності) та медіани такого діапазону для цілей трансфертного ціноутворення».

З повагою,

© WTS Consulting LLC, 2015

Перегляди 1698

Прокоментувати